Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Ja! Det kan være svært ønskelig. Det vanligste er nok å trene smalbenk i tillegg til vanlig, men benk med middels bredt grep er for meg en ordentlig "power-øvelse". Dette bør uansett tilpasses deg Hvis du f.eks driter deg ofte midt i løftet, eller mot slutten, altså at dette er ditt svake punkt, så vil smalbenk styrke triceps, som har mesteparten av vekta på slutten av løftet. Da kan også benk på kloss være en mulighet.

Følgelig, hvis du er svak fra brystet, kan du trene mye med stopp, trene for hurtighet, ala 5-8 sett med treere, utført så kjapt du klarer. Belastningen skal ikke være for høy.

Benk med ekstra bredt grep er vel også greit hvis du må trene brystet ekstra.

 

Det eneste du må huske på er at alt dette må behovsprøves, og passe inn i programmet ellers. Man bør nok ta hensyn til volum i forbindelse med variasjoner av de tre store løftene.

Husk også at de forskjellige benkvariantene (Spesielt smalbenk, ihvertfall for meg) kan være en hard påkjenning for skuldre.

Jeg bare lurte med tanke på at min PT har satt opp et program som ser sånn ut:

Benkpress          Serier X rep.        Belastning

                            4-5x8-12              20( :blush: ) Jeg brukte helt fint 30 idag..

 

Trener selvfølgelig mer..

Endret av paroa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja! Det kan være svært ønskelig. Det vanligste er nok å trene smalbenk i tillegg til vanlig, men benk med middels bredt grep er for meg en ordentlig "power-øvelse". Dette bør uansett tilpasses deg Hvis du f.eks driter deg ofte midt i løftet, eller mot slutten, altså at dette er ditt svake punkt, så vil smalbenk styrke triceps, som har mesteparten av vekta på slutten av løftet. Da kan også benk på kloss være en mulighet.

Følgelig, hvis du er svak fra brystet, kan du trene mye med stopp, trene for hurtighet, ala 5-8 sett med treere, utført så kjapt du klarer. Belastningen skal ikke være for høy.

Benk med ekstra bredt grep er vel også greit hvis du må trene brystet ekstra.

 

Det eneste du må huske på er at alt dette må behovsprøves, og passe inn i programmet ellers. Man bør nok ta hensyn til volum i forbindelse med variasjoner av de tre store løftene.

Husk også at de forskjellige benkvariantene (Spesielt smalbenk, ihvertfall for meg) kan være en hard påkjenning for skuldre.

Jeg bare lurte med tanke på at min PT har satt opp et program som ser sånn ut:

Benkpress           Serier X rep.        Belastning

                            4-5x8-12               20( :blush: ) Jeg brukte helt fint 30 idag..

 

Trener selvfølgelig mer..

Hvis du er såpass fersk(virker slik utifra programmet..?), trenger du nok ikke å bry deg så mye om slike "spesial-øvelser". Evt sleng på noen sett med smalbenk, bare for tricepsens skyld. Hold deg rundt seks reps på smalbenken du..

 

Ellers kan det være en ide å langsomt skru opp volumet på hvert program (Litt omdiskutert, men etter min mening er det verdt det)

 

Husk å ikke gå helt amok med volumet da, det må passe overens med restitusjon og mat også, som du sikkert vet

Lenke til kommentar

smalbenk er en øvelse folk bruker til å trene triceps... Særlig store gutter bruker dette(les: kroppsbyggere) og kan ikke tenkte meg til at det er noe du trenger å bry deg med. Bryst øvelser, er benk med vanlig grep og skråbenk det som gjelder, elelr er flyes og dips gode øvelser..

Lenke til kommentar
Hva i svarte er det dere snakker om nå? At man får karakter utfra prestasjon i vgs? Pølsevev! Man får karakter utfra teoretisk oppgave, fremdrift og holdning til faget. Hva den enkelte klarer å prestere har null å si.

Må være flotte skoler du har gått på. :p

 

Hos oss teller fysisk prestasjon 1/3 av karakteren. 1/3 er teori og den siste er innsats.

 

Den fysiske delen består av feks styretest, div øvelser som gir karakerer ut fra prestasjon. Vi har også kondisjonstest der det gjelder å springe så langt du kan på 12min.

 

Vet ikke om dette er rikig måte å gjøre det på, men det er ikke jeg som bestemmer. :)

Lenke til kommentar

Siden dette er 28 sider har jeg ikke gidda å lest alle MEN:

 

Benkpress er jo bare skryte greier, er jo ikke no skikkelig.. Fordi om en som tar 120kg i benkpress så banker ikke han automatisk en som tar 60 kg .. Så bare at det var noen som kanskje antydet til dette men ok..

 

Jeg har trent benkpress 3 ganger, er 15 år.. er 186cm og veier rundt 70 og oppover til 74 varierer... Trener ikke med vekter eller noe og tar 80kg i benkpress... Tror jeg skal klare mer da men...

 

Har opplevd før at folk ikke tror meg - men jeg har ikke noen bevis på det enda annet en en purk(svoger) som så på :)

Lenke til kommentar
Siden dette er 28 sider har jeg ikke gidda å lest alle MEN:

 

Benkpress er jo bare skryte greier, er jo ikke no skikkelig.. Fordi om en som tar 120kg i benkpress så banker ikke han automatisk en som tar 60 kg ..

Å hva har det med saken og gjøre?

Lenke til kommentar
Det blir jo fordumt. Det har jo ikke noe å si hvor mye du veier når du skal se hvor sterk du er. Dette er jo ikke en styrke løft konkuransje.

 

Så hvis det er en som veier 70k og tar 80 i benk får la oss si 5'er

Så en annen som sliter med at han er litt feit veier 90 og tar 85 så skal han få dårligere karakter en han som veier 70?

Tenk før du åpner kjeften.... Det er en STOR fordel å veie mer... Særlig i benkpress... (er en grunn for vektklasser)

Men nå er jo dette i skolen da. Dette er jo ikke VM i benkpress. Du velger ikke om du skal delta eller ikke. Synes ikke man skal akkuratt begyne med vekt klasser på skolen. :nei:

 

Nå må du huske på at folk er lagd forskjellig. Noen er mye kraftig bygd en andre og noen er overvektige. Mens andre er tynne.

Når man skal ta og kunkurere i styrke er vekt en fordel helt klart, men på skolen så skal jo ikke dette ha noe å si.

 

Hvis de skal regneut så ingen stiller med handicap og alle stiller likt i en gren, så må man gjøre det i alle grener

 

Det blir det samme som om at du skal løpe 3000 meteren på skolen, skal de som er litt overvektige der få trekt fra tid, siden de har mer kilo å løpe rundt å bære på. Nå er dette satt litt på spissen men det understreker bare mitt poeng at det blir diskriminering av personer som er overvektige.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

Poenget er ikke å ha vektklaser.... Poenget er å vurdere prestasjonen utifra vekt, noe som egentlig burde være selvsagt, i benkpress that is(ingen digresjoner takk). Uansett... 6er for 75kg er latterlig, sammenlignet med friidrettskrav f.eks.

Endret av j0 Ø.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...