Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
enkelt svar: ja

 

3 sett, 4-6 rep og øk hver gang

da kommer det som faen!

haha. Ville ikke gitt meg ut på det var jeg deg. Maxing å generelt få repitisjons øvelser går ut over skjelletet også.. Når du er så ung som 16 år kan du risikere å ødelegge veksten din. Aldri ta mindre enn 3 sett med 12 repitisjoner før du er fullt utvokst.

defzx: Ikke post ting alle vet ikke er sant, værsåsnill.. Hvis du virkelig mente det du skrev, så bør du nok ikke poste så mye mer her i treningsforumet..

 

Men seriøst

Aldri ta mindre enn 3 sett med 12 repitisjoner før du er fullt utvokst

:!: :!:

Lenke til kommentar
Tok max løft i gymmen idag... 78kg uten noen spess oppvarming... Tror nok att 80kg er innenfor rekkevidde. Veier forøvrig 70 kg er 184 høy. Går GK og er 17 år.

Ps: 75 kg på VKII = 6'r :p

 

Skal nok klare over 100 kg til da :)

er 75 kg i benk for en gutt 6'r ?? Det måtte ha vært hvis du hadde veid 50 kg.. !

 

En 6er på VK2 (for gutter burde altså være) 150 % egen kroppsvekt i benk...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hva i svarte er det dere snakker om nå? At man får karakter utfra prestasjon i vgs? Pølsevev! Man får karakter utfra teoretisk oppgave, fremdrift og holdning til faget. Hva den enkelte klarer å prestere har null å si.

Halleluja. Når vi løper femkilometeren rundt et lokalt vann, løper jeg så lenge læreren ser meg og går resten av runden. Likevel får jeg 5, fordi jeg stort sett smiler og er glad i timene. :!:

Lenke til kommentar
Jeg begynte å trene vekter for to uker siden nå, og da klarte jeg max 1x56kg. Bare to uker etter klarer jeg 1x66kg max. Jeg må si jeg liker fremgangen så langt :D

Nå tar jeg tre set med 7x60kg når jeg trener. Jeg syns jeg har gjort det bra så langt :p

Kan gå over til 2x80 da...

Lenke til kommentar
er 75 kg i benk for en gutt 6'r ?? Det måtte ha vært hvis du hadde veid 50 kg.. !

 

En 6er på VK2 (for gutter burde altså være) 150 % egen kroppsvekt i benk...

Tenk på noen da som veier x ant kg og er overvektig ( kun eksempel)... Det er jo ikke mulig å lage ett opplegg som passer for alle og 150 % av kroppsvekt er jo rimelig uoppnåelig for en slik person.

 

Dessuten er 10 kroppshev og 75kg i benk en rep 6'r i styrke. (jeg går på Ringsaker VGS) Dette er for VKII elever.

Lenke til kommentar
Tenk på noen da som veier x ant kg og er overvektig ( kun eksempel)... Det er jo ikke mulig å lage ett opplegg som passer for alle og 150 % av kroppsvekt er jo rimelig uoppnåelig for en slik person.

Hvorfor ikke?... Man er ikke noe god i benkpress hvis man ikke greier 150% av kroppsvekt i en alder av 18/19år.

Lenke til kommentar
Tok max løft i gymmen idag... 78kg uten noen spess oppvarming... Tror nok att 80kg er  innenfor rekkevidde.  Veier forøvrig 70 kg er 184 høy. Går GK og er 17 år.

Ps: 75 kg på VKII = 6'r  :p

 

Skal nok klare over 100 kg til da :)

er 75 kg i benk for en gutt 6'r ?? Det måtte ha vært hvis du hadde veid 50 kg.. !

 

En 6er på VK2 (for gutter burde altså være) 150 % egen kroppsvekt i benk...

Det blir jo fordumt. Det har jo ikke noe å si hvor mye du veier når du skal se hvor sterk du er. Dette er jo ikke en styrke løft konkuransje.

 

Så hvis det er en som veier 70k og tar 80 i benk får la oss si 5'er

Så en annen som sliter med at han er litt feit veier 90 og tar 85 så skal han få dårligere karakter en han som veier 70?

Lenke til kommentar
Tok max løft i gymmen idag... 78kg uten noen spess oppvarming... Tror nok att 80kg er  innenfor rekkevidde.  Veier forøvrig 70 kg er 184 høy. Går GK og er 17 år.

Ps: 75 kg på VKII = 6'r  :p

 

Skal nok klare over 100 kg til da :)

er 75 kg i benk for en gutt 6'r ?? Det måtte ha vært hvis du hadde veid 50 kg.. !

 

En 6er på VK2 (for gutter burde altså være) 150 % egen kroppsvekt i benk...

Det blir jo fordumt. Det har jo ikke noe å si hvor mye du veier når du skal se hvor sterk du er. Dette er jo ikke en styrke løft konkuransje.

 

Så hvis det er en som veier 70k og tar 80 i benk får la oss si 5'er

Så en annen som sliter med at han er litt feit veier 90 og tar 85 så skal han få dårligere karakter en han som veier 70?

Hetlt enig her! Selv om kroppsvekt kan ha noe å si er det ikke det som skal legges til grunne ved karaktersetting....

Lenke til kommentar
Hva i svarte er det dere snakker om nå? At man får karakter utfra prestasjon i vgs? Pølsevev! Man får karakter utfra teoretisk oppgave, fremdrift og holdning til faget. Hva den enkelte klarer å prestere har null å si.

Ferdighet, faglig kunnskap og holdning er hva som legges til rette ved karaktersetting...

I f.eks styrke er benkpress en del av det hele. Ingen som har sagt att det er KUN fysisk prestasjon som teller...

Lenke til kommentar
Det blir jo fordumt. Det har jo ikke noe å si hvor mye du veier når du skal se hvor sterk du er. Dette er jo ikke en styrke løft konkuransje.

 

Så hvis det er en som veier 70k og tar 80 i benk får la oss si 5'er

Så en annen som sliter med at han er litt feit veier 90 og tar 85 så skal han få dårligere karakter en han som veier 70?

Tenk før du åpner kjeften.... Det er en STOR fordel å veie mer... Særlig i benkpress... (er en grunn for vektklasser)

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer, men hjelper det og trene med middels grep (mellom bredt og smalt, i skulder bredde) i benk? Eller har ikke det en dritt og si på resultater?

Ja! Det kan være svært ønskelig. Det vanligste er nok å trene smalbenk i tillegg til vanlig, men benk med middels bredt grep er for meg en ordentlig "power-øvelse". Dette bør uansett tilpasses deg Hvis du f.eks driter deg ofte midt i løftet, eller mot slutten, altså at dette er ditt svake punkt, så vil smalbenk styrke triceps, som har mesteparten av vekta på slutten av løftet. Da kan også benk på kloss være en mulighet.

Følgelig, hvis du er svak fra brystet, kan du trene mye med stopp, trene for hurtighet, ala 5-8 sett med treere, utført så kjapt du klarer. Belastningen skal ikke være for høy.

Benk med ekstra bredt grep er vel også greit hvis du må trene brystet ekstra.

 

Det eneste du må huske på er at alt dette må behovsprøves, og passe inn i programmet ellers. Man bør nok ta hensyn til volum i forbindelse med variasjoner av de tre store løftene.

Husk også at de forskjellige benkvariantene (Spesielt smalbenk, ihvertfall for meg) kan være en hard påkjenning for skuldre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...