Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar vel nå rundt 125kg 1RM, men er litt kontrovers rundt hva som er riktig teknikk der jeg trener. Noen som vet? Dersom jeg kan løfte korsryggen fra benken, tar jeg 125, men dersom korsryggen ligger på benken hele tiden tar jeg 105-110kg 1RM.

187cm, 84kg, 93-modell.

Lenke til kommentar

191cm, 82kg, 22 år.
8-10 repetisjoner x 4 set på 80 kg. Jeg har ikke prøvd å makse siden jeg makset såvidt 80kg i januar. Skulle da kanskje klart 100kg nå?

Edit: jeg tar ikke stangen helt ned inntil brystkassa. Ettersom jeg har hørt litt fram og tilbake om det, har jeg konkludert med at så lenge jeg tar armen ned i en 90 graders vinkel så trener jeg like godt muskelgruppene uten at jeg får vondt i skuldrene, noe som jeg var litt plaget med tidligere etter benkpress. Noen formeninger?

Endret av Swarm
Lenke til kommentar

Hvorfor løper du?

Løper du hardt og mye reduserer du estimert levetid, og du bygger feil muskelfiber.

hmm? Har du noen kilder på dette? :)

191cm, 82kg, 22 år.

8-10 repetisjoner x 4 set på 80 kg. Jeg har ikke prøvd å makse siden jeg makset såvidt 80kg i januar. Skulle da kanskje klart 100kg nå?

Edit: jeg tar ikke stangen helt ned inntil brystkassa. Ettersom jeg har hørt litt fram og tilbake om det, har jeg konkludert med at så lenge jeg tar armen ned i en 90 graders vinkel så trener jeg like godt muskelgruppene uten at jeg får vondt i skuldrene, noe som jeg var litt plaget med tidligere etter benkpress. Noen formeninger?

Jeg anbefaler da at du sakte men sikkert makser opp til 100kg, gjør først 90kg. Hvis det er for lett, ta en pause, prøv 95, osv :p

Anbefaler sterkt å ha en til å spotte deg når du makser.

Lenke til kommentar

191cm, 82kg, 22 år.

Du drar nok fint 100 ja.

Lenke til kommentar

191cm, 82kg, 22 år.

Stanga skal helt ned til brystet ellers er det ikke en full repp. Hvis du får vondt i skuldrene er det teknikken som må fikses. Dra til deg skuldrene (stram midtre delen av øvre ryggen) og vri albuene dine innover mot kroppen så løftebanen din er der den skal være. Mulig du løfter altfor høyt opp på brystet. Stanga ned rundt vortene ! ;-)

Lenke til kommentar

Med vekt på stanga vil jo albuen kunne bli presset mye lengre bak enn man greier uten vekter. Og en annen ting er at en med tynnere brystkasse vil man måtte bøye armene lenger bak enn en kraftigere type, og på grunn av dette er regelen at albuen ikke skal lenger bak enn 90 grader. Pluss at det er en dårlig belastning for skuldrene. Dette er bare det jeg har hørt mange bruke som argumenter, men jeg kan ikke selv bedømme hva som er riktig nå når jeg ikke er noen ekspert, men er veldig interessert i få mer svar på dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...