Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det dummeste jeg vet er late folk som er late kun for å være late.

Jeg er enig i det, og er selvsagt i grei form selv totalt sett. I Norge er det ofte enten trening for the looks of it eller fordi det er in, eller så beveger man seg ikke i det hele tatt (generaliserer litt, men 80-90% av alle nordmenn havner sannsynligvis i en av disse kategoriene). Jeg synes begge deler er litt så som så. Mer fan av å gjøre noe man kan ha bruk for konkret eller evt. noe man synes er veldig gøy. Selvsagt synes noen at å trene i seg selv er gøy, men jeg vil jo anta at de fleste gjør det pga. resultatene. Trening kan vel strengt tatt være alt fra veldig macho og praktisk til veldig metro.

Jeg synes svaret ditt (og angrepet ditt) er uhyre dårlig gjennomtenkt.

Tror du virkelig vi trener fordi det er "in"?

Jeg kan, med hånda på hjertet, si at ingen som har skrevet i denne tråden, DST eller der jeg trener, trener fordi det er "in". Samt, vil jeg anslå at kanskje 50% trener for STYRKE og 50% trener for å se bra ut i dette forumet! Det er en STOR forskjell der!

Det finnes mange grunner for å trene, min egen er å se bedre ut, føle meg bedre og greie meg lettere i en hverdag hvor jeg bruker kroppen mye! Jeg var lei av å gå på jobb å prøve å løfte masse ting.

Jeg har snudd opp ned på hele livet mitt, jeg spiser sunt og jeg føler meg MYE bedre! Dette går under totalen på det du fint omtaler som "de fleste gjør det for resultatene".

Du er rett og slett en av di som jeg mingler med av og til hvor jeg føler jeg må forsvare min livsstil, mens di blir sett på som "normale" fordi di sitter i en sofa og ser på tv hele dagen!

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hva skal man med å løfte tungt om man jobber på et kontor?

Har du aldri jobbet på kontor du? Vet du hvor mye papir som bæres rundt i løpet av dagen og hvor mange kaffekopper som skal løftes?

Folk trener selvfølgelig fordi det bedrer helsa, eller fordi det er gøy .Sjøl drev jeg med idrett fordi det var morro. Jeg deltok i styrkleøftkonkurranser, friidrett, diskos/kule og sprint, fordi det var morro. Noen medaljer og pokaler å ha på peishylla, ja ja morro var det lel. Å utfordre seg selv og oppnå fremgang skal en ikke kimse av. Hvorfor lever vi? Hva er meningen med alt?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Veier 62 kg og løfter 90 kg i benk. Aldri prøvd mer (har ikke flere skiver), men tviler på jeg hadde klart noe mer, det var tungt nok.

Om du tok 90 kg med markert stopp på brystet (godkjent løft) uten drakt, så er det et veldig bra resultat, med så lav kroppsvekt. :thumbup:

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om det hadde blitt godkjent i konkurranse vet jeg ikke, men jeg følte jeg gjorde alt riktig. Uten drakt, ja.

Edit: Det er forresten en god stund siden. Da vi flyttet ville ikke damen ha benken med på lasset, så jeg har ikke prøvd på over 1 år. Resultatet er sikkert noe annet nå.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Jeg synes svaret ditt (og angrepet ditt) er uhyre dårlig gjennomtenkt.

Tror du virkelig vi trener fordi det er "in"?

Jeg kan, med hånda på hjertet, si at ingen som har skrevet i denne tråden, DST eller der jeg trener, trener fordi det er "in". Samt, vil jeg anslå at kanskje 50% trener for STYRKE og 50% trener for å se bra ut i dette forumet! Det er en STOR forskjell der!

Det finnes mange grunner for å trene, min egen er å se bedre ut, føle meg bedre og greie meg lettere i en hverdag hvor jeg bruker kroppen mye! Jeg var lei av å gå på jobb å prøve å løfte masse ting.

Jeg har snudd opp ned på hele livet mitt, jeg spiser sunt og jeg føler meg MYE bedre! Dette går under totalen på det du fint omtaler som "de fleste gjør det for resultatene".

Du er rett og slett en av di som jeg mingler med av og til hvor jeg føler jeg må forsvare min livsstil, mens di blir sett på som "normale" fordi di sitter i en sofa og ser på tv hele dagen!

Det var slett ikke ment som noe angrep altså, for all del. Jeg skjønner at det kunne tolkes dit hen, men det var strengt tatt ikke meninga. Poenget står dog, og det er at å trene i relativt stor grad har blitt noe veldig metro og overfladisk. Det trenger ikke være noe galt i det (hver sin smak som det heter), men jeg oppfatter det som litt fjollete. Med mindre noe kun er for gøy er jeg nok av den typen som liker å ha en rasjonell grunn for å gjøre det, at man virkelig trenger det til noe. Å KUN trene for å "se bra ut" synes jeg f.eks. blir ekstremt overfladisk. Nå er det vel ikke så mange i denne kategorien, men jeg møter da noen rundt om. Trener man for å bli ekstremt sterk bør man jo også kunne bruke det til noe? Det virker litt meningsløst om det eneste man bruker det til er å løfte tungere neste måned.

Jeg sitter forøvrig ikke bare i sofaen. Jeg må personlig bare ha en grunn for å trene (hadde jeg vært i dårlig form ville det vært nok i seg selv). F.eks. trene sykling fordi jeg alltid sykler til jobben. Kommer i bra form, man kjenner seg i godt slag og det er moro. Mulig jeg bare er litt fjern som må ha en grunn til å gjøre tidkrevende ting.

PS: Dette er en tråd for hvor mye man tar i benkpress, skjønner ikke hvorfor du skal bitche den ned med drit. Fin din egen sport og bitch med

Klar over det ja. Jeg har alltid digresjoner i postene mine, som noen alltid lar seg provosere/engasjere av, og som jeg igjen føler jeg må svare på. Må få ut litt irritasjon innimellom over det overfladiske samfunnet Norge har blitt. Bør slutte med å si mer enn det som angår temaet i trådene snart.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Jeg trener (hovedsaklig løping) for å bli bedre. Det er ingenting som er så deilig som å knuse sin egen rekord...bort sett i fra å knuse andres rekord.

I tillegg gir det en helt spesiell følelse når en sliter seg helt ut. Melkesyre, tunnelsyn, blodsmak, og krampe i mellomgulvet er ikke akkurat deilig, men når en har fullført, til tross for at en fremdeles kjenner det godt, da er det deilig. Ekstrem lykkefølelse.

Lenke til kommentar

Finnes ingen grunn til og ikke trene. No exuses. Alle trenger og trene. Og trene for utsende er en god nok grunn, eller bare for og bli sterk. Det er moro, det er sunt.

PS: Dette er en tråd for hvor mye man tar i benkpress, skjønner ikke hvorfor du skal bitche den ned med drit. Fin din egen sport og bitch med :)

Tar forresten 90kg med kroppsvekt på 82,6kg Snart stevne så kommer med en oppdatering om det går bra :)

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Det var slett ikke ment som noe angrep altså, for all del. Jeg skjønner at det kunne tolkes dit hen, men det var strengt tatt ikke meninga. Poenget står dog, og det er at å trene i relativt stor grad har blitt noe veldig metro og overfladisk. Det trenger ikke være noe galt i det (hver sin smak som det heter), men jeg oppfatter det som litt fjollete. Med mindre noe kun er for gøy er jeg nok av den typen som liker å ha en rasjonell grunn for å gjøre det, at man virkelig trenger det til noe. Å KUN trene for å "se bra ut" synes jeg f.eks. blir ekstremt overfladisk. Nå er det vel ikke så mange i denne kategorien, men jeg møter da noen rundt om. Trener man for å bli ekstremt sterk bør man jo også kunne bruke det til noe? Det virker litt meningsløst om det eneste man bruker det til er å løfte tungere neste måned.

Jeg sitter forøvrig ikke bare i sofaen. Jeg må personlig bare ha en grunn for å trene (hadde jeg vært i dårlig form ville det vært nok i seg selv). F.eks. trene sykling fordi jeg alltid sykler til jobben. Kommer i bra form, man kjenner seg i godt slag og det er moro. Mulig jeg bare er litt fjern som må ha en grunn til å gjøre tidkrevende ting.

Så basically det du sier er at du misliker det overfladiske norge, så valgte du å rakke ned på kanskje den mest engasjerte og offervillige gruppen av dem alle? Makes ALOT of sense!

Jeg er overhodet ikke på linje med deg og sliter veldig med å se disse poengene du presenterer. Du til og med overser poengene jeg presenterer deg (føle meg bedre, sunnere, lettere hverdag i henhold til feks jobb).

Beveg deg inn på feks. samfunn-kategorien så finner du en haug av torturte mobbeoffer og sjeler som kanskje ville fått en enklere, sunnere og lettere hverdag av at han greide løfte mer enn sin kompis! For du trener mer enn bare vekter når du når et mål, du trener hodet og psyken!

Men greit, du har dine meninger, jeg har mine... Trenger ikke være rakettforsker for å fatte at vi ikke er enige?

Og btw, jeg ler meg ihjel av at du tror du er i bra form av å sykle til jobben.

Og jeg quoter denne for truth:

Finnes ingen grunn til og ikke trene. No exuses. Alle trenger og trene. Og trene for utsende er en god nok grunn, eller bare for og bli sterk. Det er moro, det er sunt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kommer man i bra form av å sykle til jobben om man gjør det hver dag. Har gjort det i to år nå, og det har utrolig mye å si. Markant forbedring av form, også pga. litt sykling på fritida for moro skyld (på tid). Enkelt og virkningsfullt, og jeg trenger den formen for å kunne komme opp bakkene uten å stivne. Man blir kanskje ikke så sterk i armene av det, men jeg har strengt tatt aldri behov for å løfte mer enn 20-30 kg i noen sammenhenger. Mer enn det blir for mye for ryggen uansett.

Do carry on with the topic.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Hva skal man med å løfte tungt om man jobber på et kontor?

Har du aldri jobbet på kontor du? Vet du hvor mye papir som bæres rundt i løpet av dagen og hvor mange kaffekopper som skal løftes?

Folk trener selvfølgelig fordi det bedrer helsa, eller fordi det er gøy .Sjøl drev jeg med idrett fordi det var morro. Jeg deltok i styrkleøftkonkurranser, friidrett, diskos/kule og sprint, fordi det var morro. Noen medaljer og pokaler å ha på peishylla, ja ja morro var det lel. Å utfordre seg selv og oppnå fremgang skal en ikke kimse av. Hvorfor lever vi? Hva er meningen med alt?

I tillegg er trening bra for å forebygge stress, svakt hjerte og belastningsskader, noe både kontorrotter og industriarbeidere lider av. Mange nordmenn er sykmeldt på grunn av smerter i rygg, skuldre og knær. Hvis alle nordmenn hadde trent jevnlig, ville det spart samfunnet for mange kostnader, samt at den gjennomsnittlige levealderen ville økt.

Det er helt irrelevant hvorfor folk begynner å trene. Alle har godt av å bevege kroppen og sette seg mål. Det fører til bedre helse og selvbilde.

Man blir kanskje ikke så sterk i armene av det, men jeg har strengt tatt aldri behov for å løfte mer enn 20-30 kg i noen sammenhenger. Mer enn det blir for mye for ryggen uansett.

Hvis det blir for mye for ryggen, så er det sannsynligvis fordi du har en dårlig løfteteknikk. Hvis det skyles at du rett og slett har svak rygg, så kan den styrkes med riktig trening.

Du har kanskje ikke en jobb som krever en god form, men er det helt utenkelig at du noen gang vil male et hus, snekre, pusse opp eller gjøre hagearbeid, skifte dekk på en bil eller flytte møbler, for eksempel? Ingen av disse tingene krever overlegen styrke, men det kommer veldig godt med, både fordi det gjør arbeidet lettere og fordi det er mindre sannsynlighet for å pådra seg belastningsskader.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå trener ikke jeg tradisjonell benkpress, men med manualer å litt skrå på benken.

Der tar jeg 3 sett på 6-8 rep med 30kg-manualer.

Alder: 26 år

Vekt: 80 kg

Har hatt dårlig fremgang her... er nå på 32kg-manualene.

Regner med å gå opp på 35 i løpet av de neste ukene.

Og verden går frammover. I dag gjorde jeg det ganske bra:

Ant. sett x ant. rep. x kg:

2x4x36

1x4x34

1x4x30

1x8x22 (droppsett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...