Kevlar Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 Skjorten ble i utgangspunktet utarbeidet som et skadeforebyggende tiltak Originalen på 80-tallet ja. Dagens benkeskjorter er utarbeidet for å løfte mer. Jeg kan garantere deg at den lista di ikke stemmer for de som faktisk er interesserte, og løfter i RAW-stevner. Jeg kunne lagd en like teit liste om folk som liker benkeskjorte, men tror ikke det er en konstruktiv diskusjon Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 (endret) Det finnes folk som løfter utstyrsfritt i vanlige konkurranser også. Det finnes også større raw-konkurrasner, blant annet skal en arrangeres nå i år i Sverige. I Norge får du også merket utstyrsfri løfting, og det finnes utstyrsfrie rankinger. Men det vet jo de som er interesserte allerede Endret 11. juni 2011 av Slettet-Axby2kEH Lenke til kommentar
jmhaland Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 16 år, 178 cm, 67 kg, benka 82,5 kg forje vinter, skal til olympiatoppen om en uke å teste på ny. Satser på å ta iallefall 90 kg da. Målet er 100 kg på julafta Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Prøvde for første gang i gymmen på mandag. Teknikken og stykren min suger balle. Jeg prøvde meg bare på 5. Skjønte ikke hvordan jeg skulle gjør det her. hahaha 1 Lenke til kommentar
kajraymond Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 tar 72 kg. 195 høg, 103 kg. Lenke til kommentar
nugatti Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Hvorfor er folk så opptatt av hva man tar i benkpress? Hvorfor spør aldri noen om hva man tar i markløft? Markløft og knebøy f. eks er mye tyngre øvelser enn benkrpess, og langt mer effektivt. Skjønner meg heller ikke egentlig ikke på de som hele tiden prøver å ta mest mulig kg med en 1 rep. 1 Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Hvorfor er folk så opptatt av hva man tar i benkpress? Hvorfor spør aldri noen om hva man tar i markløft? Markløft og knebøy f. eks er mye tyngre øvelser enn benkrpess, og langt mer effektivt. Skjønner meg heller ikke egentlig ikke på de som hele tiden prøver å ta mest mulig kg med en 1 rep. Enig, markløft og knebøy er MYE bedre indikatorer på hvor sterk man faktisk er. I tillegg ser jeg heller ikke poenget med å teste 1RM hele tiden, ser jo akkurat like lett hvordan framgangen er om man tar f.eks. 5RM eller 8RM. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 25. september 2011 Del Skrevet 25. september 2011 Da kan dere kanskje kose dere i hvor mye tar du i knebøy?-tråden istedet for å forsøple denne? 4 Lenke til kommentar
Corey Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Enig, markløft og knebøy er MYE bedre indikatorer på hvor sterk man faktisk er. I tillegg ser jeg heller ikke poenget med å teste 1RM hele tiden, ser jo akkurat like lett hvordan framgangen er om man tar f.eks. 5RM eller 8RM. Vel, jeg vil anta at folk flest som er nybegynnere bruker benk for å vite hvor di ligger i linja. Men at du ikke ser poenget i å løfte 1RM syns jeg er et helt merkelig utsagn, når det er denne typen indikator som blir benyttet i di fleste konkurranse-former. Jeg har også inntrykket av at det er slik di fleste orienterer seg. Har ihvertfall aldri hørt noen skryte av at di tar "75 kg i benk 5 ganger", heller "120 kg 1 gang"... Edit: leifs Endret 26. september 2011 av Corey Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Da kan dere kanskje kose dere i hvor mye tar du i knebøy?-tråden istedet for å forsøple denne? Det bør jo være lov å diskutere hysteriet rundt maks benkpress i en tråd om din maks benkpress. Men at du ikke ser poenget i å løfte 1RM syns jeg er et helt merkelig utsagn, når det er denne typen indikator som blir benyttet i di fleste konkurranse-former. Hvorfor skal man si det på måten mån konkurrerer da? Isåfall bør man jo si rekorden sin med benkpresskjorte i tillegg. Jeg kan skjønne at de som bytter programmet ofte, har et behov for å måle framgang mellom de ulike programmene, og da er selvfølgelig 1RM en god indikator. Men for de som f.eks. trener 5x5 i et år, er det jo en like god indikatorer med 5RM når du tar til RPE 10. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Men at du ikke ser poenget i å løfte 1RM syns jeg er et helt merkelig utsagn, når det er denne typen indikator som blir benyttet i di fleste konkurranse-former. Hvorfor skal man si det på måten mån konkurrerer da? Isåfall bør man jo si rekorden sin med benkpresskjorte i tillegg. Jeg kan skjønne at de som bytter programmet ofte, har et behov for å måle framgang mellom de ulike programmene, og da er selvfølgelig 1RM en god indikator. Men for de som f.eks. trener 5x5 i et år, er det jo en like god indikatorer med 5RM når du tar til RPE 10. Jeg ser absolutt poenget ditt her. Dessverre tror jeg minoriteten greier være så displinerte at di forholder seg konstant til 1 program. Personlig bruker jeg noe som kalles ikke lin(e)ært-program, hvor man switcher fra 5RM til 10 RM til 15RM. Og mitt personlige mål er å greie 150 i benk og da føler jeg det naturlig å ta en sjekk ca. 1 gang pr. mnd for å se hvor landet ligger Lenke til kommentar
Coa Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Enig, markløft og knebøy er MYE bedre indikatorer på hvor sterk man faktisk er. Ikke nødvendigvis. Jeg løfter mer i benkpress en jeg tar i knebøy, så å måle hvor sterk jeg "faktisk" er ved å se på hvor mye jeg løfter i knebøy, ville på ingen måte vært en god indikator på styrken min. For å svare på tråden så ligger 1 RM på et sted mellom 90 og 100 kilo, har brukt kalkulator for å regne meg frem til det, så har ikke et nøyaktig tall. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Enig, markløft og knebøy er MYE bedre indikatorer på hvor sterk man faktisk er. Ikke nødvendigvis. Jeg løfter mer i benkpress en jeg tar i knebøy, så å måle hvor sterk jeg "faktisk" er ved å se på hvor mye jeg løfter i knebøy, ville på ingen måte vært en god indikator på styrken min. For å svare på tråden så ligger 1 RM på et sted mellom 90 og 100 kilo, har brukt kalkulator for å regne meg frem til det, så har ikke et nøyaktig tall. Da er det vel bare å teste, så finner du det ut... Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Enig, markløft og knebøy er MYE bedre indikatorer på hvor sterk man faktisk er. Ikke nødvendigvis. Jeg løfter mer i benkpress en jeg tar i knebøy, så å måle hvor sterk jeg "faktisk" er ved å se på hvor mye jeg løfter i knebøy, ville på ingen måte vært en god indikator på styrken min. Det beste vil jo selvsagt være å se på alle baseøvelsene for å se hvor sterk du er, men hvis du kun skal se på en, vil knebøy og markløft være mye bedre enn benk. At du er svak i bøy og sterk i benk betyr at du er svakere enn om du hadde vært sterk i bøy og svak i benk, siden bøy innebærer mye flere og større muskelgrupper en benk. For å være litt OT, i følge 1RM kalkulatorer ligger jeg i underkant av 110. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 For å vri litt på det igjen, benk har også veldig mye med teknikk og gjøre. Å forholde seg til en kalkulator blir helt feil i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 For å vri litt på det igjen, benk har også veldig mye med teknikk og gjøre. Å forholde seg til en kalkulator blir helt feil i denne sammenhengen. Hva har det med saken å gjøre? Det handler jo like mye om teknikk om du tar 2,3,4 eller 5 reps, som om du tar 1? En kalkulator vil selvfølgelig ikke være 100% nøyaktig, men gir en god pekepinn. Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg har aldri testet 1RM, men 5RM er 50kg. Jeg skal på styrkeløftstevne i Oktober, så da får jeg testet min 1RM . Jeg er 17 år, 190cm, 77kg og har trent i ca. 3 måneder. Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg har aldri testet 1RM, men 5RM er 50kg. Jeg skal på styrkeløftstevne i Oktober, så da får jeg testet min 1RM . Jeg er 17 år, 190cm, 77kg og har trent i ca. 3 måneder. Hææ? Trodde du var en mann på 30-åra som hadde trent i år.. også skal jeg forvente svar fra deg ang. styrketrening? haha! Lenke til kommentar
Wohooo Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) 17 år, 180 cm, 77kg 110 kg * 8 reps Endret 30. september 2011 av Wohooo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå