Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva vil du ha svaret i? :p

Hm. Det er vel teknikken som avgjør kan jeg tenke meg, men det kan da ikke bare være det? La oss si at jeg tar 250 kilo på benkpressmaskinen, tar jeg da relativt enkelt 200 kilo på frivekt?

Gi meg svaret i kilo/jævlighetsnivå/hvor lang tid tar det å få inn teknikken/pizza.

Lenke til kommentar
Lurer på en ting.. Beste plassen jeg fant å spørre på..

Er det bra eller dumt å ha bøyd rygg?

Og klarer man faktisk å løfte mer ved veldig bredt grep? Det blir jo tyngre også da...

Med krum ryggen i svai løfter man mer. Og det er lov også i konkurrransesammenheng. Men pass på at skulderbladene og rompa treffer benken. Ved tunge løft er det også lurt å bruke belte for støtte opp ryggen.

Jo smalere grep du bruker, jo mer bruker du triceps (bakredel av overarm) musklene. Og de er mindre og svakere enn brystmusklene. Løfter du med bredt grep, bruker mer av brystmustmusklene og tillegg blir "løfteveien" kortere. Men ved for bredt grep vil du også miste mye av momentet fra brystmusklene.

Endret av fAight
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

For det første: Man løfter ikke med krum rygg. Om noe løfter man med en ekstrem svai ;)

De aller fleste som benker utstyrsfritt benker ikke med et superbredt grep av grunnen som skisseres overfor.

Et ordentlig oppspenn er absolutt å anbefale, det er mindre belastende for skuldre og man ligger mer stabilt på benken. Man klarer ofte å løfte flere kilo også. Flere kilo på stangen = sterkere i lengden ;)

Lenke til kommentar

Benkpress med bøyd rygg er vell egentlig litt fake benkpress. Løfter mer med bøyd rygg men tror ikke jeg ville skrøtt av å makse 13 kg med bøyd rygg. heller skryte av 122 kg med ryggen nedpå benken der den hører hjemme.

Kunne vel kalt benkpress for skulder og rompepress heller.

50 år, 220cm, 140 kg, makser 178.

Eller ikke.

___

Og klarer man faktisk å løfte mer ved veldig bredt grep? Det blir jo tyngre også da...

Lenke til kommentar

Benkpress med bøyd rygg er vell egentlig litt fake benkpress. Løfter mer med bøyd rygg men tror ikke jeg ville skrøtt av å makse 13 kg med bøyd rygg. heller skryte av 122 kg med ryggen nedpå benken der den hører hjemme.

Kunne vel kalt benkpress for skulder og rompepress heller.

50 år, 220cm, 140 kg, makser 178.

Eller ikke.

___

Så lenge rompa er nedi benken er det helt korrekt...men ikke noe hiving med hoftepartiet nei...søk opp noen konkurranseløft på YouTube så ser du hvordan det skal gjøres!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...