Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Burde man ikke klare oppmot 95% -100% av sin egen kroppsvekt da?

du mener 200 % egen kroppsvekt. Det er mulig det, mer enn 200 % også, men det er ikke lett og det krever veldig mye trening og riktig kosthold. Det vansklige er ikke å ta 150 kg i benkpress, men det å veie 70-75 kg å ta 150 er værre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde man ikke klare oppmot 95% -100% av sin egen kroppsvekt da?

du mener 200 % egen kroppsvekt. Det er mulig det, mer enn 200 % også, men det er ikke lett og det krever veldig mye trening og riktig kosthold. Det vansklige er ikke å ta 150 kg i benkpress, men det å veie 70-75 kg å ta 150 er værre..

Han mener vel det man burde klare i utgangspunktet, uten trening.

Lenke til kommentar
Burde man ikke klare oppmot 95% -100% av sin egen kroppsvekt da?

du mener 200 % egen kroppsvekt. Det er mulig det, mer enn 200 % også, men det er ikke lett og det krever veldig mye trening og riktig kosthold. Det vansklige er ikke å ta 150 kg i benkpress, men det å veie 70-75 kg å ta 150 er værre..

Han mener vel det man burde klare i utgangspunktet, uten trening.

åja.. Nei det kommer jo helt ann på person til person. Er du generellt sterk, har en arbeidskrevende jobb (Rørlegger,murer osv osv..) så kan du fort ta din egen kroppsvekt, kanskje mer når teknikken begynner å bli brukbar etter 3-4 ganger med benkpress.

 

Mens en som kun sitter forann pcn, er litt lubben og sitter i kassa på rema vil kunne ha store problemer med å løfte halvparten av kroppsvekta si i benken etter de første gangene..

 

Dette varierer...

Endret av Kurt P
Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke om det er nevnt, men har faktisk hørt rykter om at hvis du har sterke bein, så påvirker det til at du tar mer i benk.

Bein har absolutt noe å si når du tar benkpress. Utfører du en god teknikk når du løfter benkpress så bruker du beina til "å sparke ifra" og får et godt tak i bakken..

Lenke til kommentar

Olympiaregler sier jo at føttene skal være i bakken, og rumpa på benken, under hele løftet. Altså blir det ikke mye fraspark. Jeg ville heller tro denne sammenhengen har noe å gjøre med at de som trener en del benkpress sannsynligvis trener en del knebøy og markløft også :D

Lenke til kommentar

Men selv om man har beina på bakken og rumpa på benken, spenner man fremdeles musklene i beina for å løfte stanga.

 

Edit: Har faktisk opplevd (er sikkert ikke alene om dette) at jeg har fått strekk på innsiden av låret når jeg har løftet benkpress pga. at jeg spenner muskelen i låret alt for mye.

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Benkpress Øvelse: Benkpress

 

Tar hovedsakelig på: Brystmusklene (Pectoralis major, Coracobrahialis, Deltoideus, Serratus anterior, Triceps brachii)

 

Ta godt tak i stangen med et grep som er like bredt som albuene i bunnposisjon. Senk stangen mot undersiden av brystmusklene og press stangen tilbake til utgangspunktet. Albuene skal peke utover.

 

Denne øvelsen kan utføres både på flat eller skrå benk. I skråbenk vil øvelsen ta mer på øvre del av brystmusklene. Ikke sett benken høyere enn 30 grader, ellers vil skuldrene ta over for brystmusklene.

 

Hold skuldrene tilbake under utførelsen av øvelsen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ok. I dag gikk jeg inn for å legge til enda et punkt under trenings lista: Benken. Testet maks av ren nysgjerrighet ved å varme opp og så jobbe meg oppover. (Da jeg som nevnt ikke har noe erfaring med benk ante jeg ikke hvor det hele skulle ende).

Endte med at den stangen gikk opp og ned et par ganger... Men til poenget: Endte på usselige åttifem kg. Er seksten år, 70 kg tung og rundt 185 cm høy. Da pakker jeg baggen og trener et par ganger så kan jeg komme tilbake om en stund (en gooood stund ;P) og fortelle om fremgang.

(Og om noen måtte var i tvil, neida, skal ikke kun ha benk som brystøvelse.)

 

Edit: Har hørt at man må/bør gjøre skråbenk av et par, i mens andre bagatelliserer det (Gjelder både bekjente og trenere), hva mener dere om saken?

Hvilken faktisk nytte har dette?

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...