Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan også anbefale 5x5. Jævla bra for både muskelvekst og øke i styrke.

Helt enig. Det er mange grunner for at jeg liker å trene et lavreps program enn et høyreps.

Med et 5x5 program er du også sikret progresjon over tid, du kan øke fra 50kg 5x5 til 70kg 5x5 i løpet av noen månder, mens på et høyreps program trener du med 40kg og kanskje kun øker til 50kg. Og når man først skjønner hva baseløft gjør med kroppen, nervesystemet og core, så kan man ikke gi sli.

Jeg har større tro på at man får mer styrke og mer muskelmasse av å kjøre 5x5 med progresjon i 12 uker enn å kjøre høyreps i 12 uker.

Lenke til kommentar

Det kan jeg skrive under på ja.. Øker nok litt fortere i masse på mangepreps, men det tar slutt når du har nådd ett nivå. Mens med 5x5 så har man en konstant progresjon over lengre tid.

Imo, trener man mangereps så må man gå over til 5x5 for å øke styrke etterhvert og så begynne på mangereps igjen.

Mens bare 5x5 kan du trene så mye som du vil og så lenge som du vil.

Er dessuten kulere å trene med tunge vekter fremfor lette :ph34r:

Lenke til kommentar

Men så kjenner jeg folk som har mye mundre muskelmasse enn meg, og som trener med mer enn det jeg makser. Å benke 100kg og å fortsatt være spinkel er jo litt kjedelig :p så massen vokser jo betraktelig saktere.

Det er veldig mye genetisk bestemt. Men du er vel enig om hvis du har økt fra 80kg til 100kg i benkpress så VIL brystet uansett være større. Styrke krever masse. Har du mye T, GF1 og vektshoromner i kroppen så vil du bygge mer uansett hva du gjør.

La oss ta et eksempel:

Per og Ole trener helt likt og spiser helt likt, begge er lik sterke (litt umlig, men i dette eksemplet er det lov). Men det som skiller Ole fra Per er at han har 3x mer Testosterone i kroppen. De trener sammen i 12 uker, begge går fra 80kg i benkpres til 100kg, men Ole har bygget mer masse enn Per.. De har trent likt og er like stærke fra før av, men Ole har en kropp som får muskler lettere. Skjønner du?

Kanskje litt dårlig eksempel, men det får duge.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Men så kjenner jeg folk som har mye mundre muskelmasse enn meg, og som trener med mer enn det jeg makser. Å benke 100kg og å fortsatt være spinkel er jo litt kjedelig :p så massen vokser jo betraktelig saktere.

Det er helt genetisk bestemt. Men du er vel enig om hvis du har økt fra 80kg til 100kg i benkpress så VIL brystet uansett være større. Styrke krever masse. Har du mye T, GF1 og vektshoromner i kroppen så vil du bygge mer uansett hva du gjør.

La oss ta et eksempel:

Per og Ole trener helt likt og spiser helt likt, begge er lik sterke (litt umlig, men i dette eksemplet er det lov). Men det som skiller Ole fra Per er at han har 3x mer Testosterone i kroppen. De trener sammen i 12 uker, begge går fra 80kg i benkpres til 100kg, men Ole har bygget mer masse enn Per.. De har trent likt og er like stærke fra før av, men Ole har en kropp som får muskler lettere. Skjønner du?

Kanskje litt dårlig eksempel, men det får duge.

Enig i det du sier, men testosteronet ville ikke bare gitt han et bedre utgangspunkt til å vokse, det ville trolig gitt han en fordel i å øke i styrke også. Så med bedre gener og bedre grunnlag for å øke letter i muskelmasse ville han trolig økt mer i styrke også viss de trente det samme og spiste det samme.

Her er en fin side for de ulike kroppstypene: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=47

Lenke til kommentar

Ja, forstår. Men det er jo ikke HELT genetisk bestemt. Om jeg trener med høy rep får jeg større muskler, men ikke så mye styrke som jeg hadde fått om jeg trente lav rep. Så for meg som ikke har så mye masse er jo det bedre å trene høyrep en stund for å få en del masse, og etter det trene lavrep for å få styrke i tillegg. Du sier at det er genetisk bestemt at jeg har mer masse enn han, men det har jo også med at jeg trener 4x8 og han trener 5x5. Om han hadde trent 4x8 hadde jo han hatt mye mer masse.

(..Dette ble litt rotete) :p

Lenke til kommentar

Ja, forstår. Men det er jo ikke HELT genetisk bestemt. Om jeg trener med høy rep får jeg større muskler, men ikke så mye styrke som jeg hadde fått om jeg trente lav rep. Så for meg som ikke har så mye masse er jo det bedre å trene høyrep en stund for å få en del masse, og etter det trene lavrep for å få styrke i tillegg. Du sier at det er genetisk bestemt at jeg har mer masse enn han, men det har jo også med at jeg trener 4x8 og han trener 5x5. Om han hadde trent 4x8 hadde jo han hatt mye mer masse.

Ja, jeg forstår hva du mener. Med 8-12 reps øker du mye i muskelmasse i forhold til styrke, mens 1-5reps er best for å øke mye i styrke i forhold til muskelstyrke. De fleste bodybuildere, forøvrig, trener mest 8-12 reps.

Litt off-topic kanskje, men trener dere styrkeglade som er rundt min alder (16år) noe annet enn styrke? Selv trener jeg sprint, men er så glad i styrke at jeg trener litt mer enn jeg burde i forhold til sprinten. :tease:

Endret av Wohooo
Lenke til kommentar

Det er greit med at høyreps skader (river opp) musklene mer, så kroppen har mer å bygge og reparere på. Men der problemet kommer inn er at du ikke klarer å holde stødig progresjon fra økt til økt, du klarer liksom ikke å øke 2kg hver trening i 12 uker hvis du kjører 3x10. Selfølgelig er det ikke helt genetisk bestemt (feil fra min side), men genetik spiller ekstremt mye inn.

Lenke til kommentar

Ja, jeg forstår hva du mener. Med 8-12 reps øker du mye i muskelmasse i forhold til styrke, mens 1-5reps er best for å øke mye i styrke i forhold til muskelstyrke. De fleste bodybuildere, forøvrig, trener mest 8-12 reps.

Litt off-topic kanskje, men trener dere styrkeglade som er rundt min alder (16år) noe annet enn styrke? Selv trener jeg sprint, men er så glad i styrke at jeg trener litt mer enn jeg burde i forhold til sprinten. :tease:

Jeg har egentlig hatt ganske lyst å begynne på en idrett jeg kan overføre styrken min til. Boksing, sprint, amerikansk fotball, rugby osv. Hadde vært sykt tøft og trene for å bli bedre og sterkere i den idretten du holder på med.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg er 16 år, er 182 høy, veier 83 kilo og har trent vekter i ca 5 måneder. På benk trener jeg med 70kg 8*4 (8 reps 4 set) til vanlig. Maxa 95kg i forgje uke, men tror jeg skal klare 100kg om et par uker, gleder meg:D

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig hatt ganske lyst å begynne på en idrett jeg kan overføre styrken min til. Boksing, sprint, amerikansk fotball, rugby osv. Hadde vært sykt tøft og trene for å bli bedre og sterkere i den idretten du holder på med.

Du burde prøve boksing :)

Lenke til kommentar

Snip

Snip

Boksing er en helt fantastisk sport, og jeg anbefaler deg på det varmeste å starte :) Det er for å si det rett ut jævla god trening.

Men mtp styrke må jeg nok skuffe deg litt, det absolutt viktigste i boksing er teknikk. Teknikk > styrke, alltid. Misforstå meg ikke, styrke er en kjempefordel i boksing, iom at du både vil tåle mer, samt ha potensiale for å slå hardere. Bare du får teknikken på plass :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...