Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!

Kurt P

Anbefalte innlegg

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quotefunksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

løftet er løftet, men rumpa i benken? :)

På 100kgs løftet er rumpa i benken. Men på 110kgs løftet skal jeg innrømme rompa gikk litt til værs, 2-3cm. Men får da fan meg være grenser? Jeg spratt den ikke, jeg holdt en treg negativ, spotteren rørte ikke stanga.

Nå er de tikke så lett å se fra den vinkelen der, men ser ut som du løfter både rumpa og hælene fra hendholdsvis benken og bakken - ergo ikke godkjent konkuranse løft, men sånn for selvfølelsen så funker det jo, du hadde den greit inne så du hadde nok muligens greid ett godkjent løft på 110 også..

edit: leif leif og atter leif :)

Ja, er dum vinkel. Ser jo ut som jeg har sinnsykt spenn i ryggen, noe jeg faktisk ikke klarer (har mye spenn, men ikke så mye). Men på 110kgs løftet fløy rumpa litt i taket, kommer ny film snart med 115kgs+ og da lover jeg deg, rumpa er limt fast i benken! Men på et godkjent løft så mangler jo også et 1 sekund stopp i bunnposisjon for at det skal være et godkjent løft. En godkjent dommer mangler jeg også ^^ Men nå er jo jeg så heldig at jeg ikke driver med styrkeløft, og tviler sterk på at alle de andre som poster sine 1rm maks her har særlig bedre teknikk.

Lenke til kommentar

hakke noe video å slenge opp, trener på i spenst kjeden så det er kamp om vektene hele tiden, 1 rack på ett helt senter er altfor lite ;) dessuten har jeg ikke veeeldig gode løft, beste jeg har benka er 100 x 2 reps, med godkjent stopp på begge, skosåla i bakken, og rumpe og skuldre på benken, ikke no wow-wow løft, men skal nevnes at jeg veide 62 kg når jeg persa ;)

edit: når jeg tenker meg om tror at jeg var nærmere 64 husker ikke helt, er en stund siden

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

Huff, 1 rack på hele senteret ja. Den suger. Får vel kanskje kjeft når du kjører markløft også da? Det fikk iallefall jeg på mitt senter :p.

Men 100x2 på en kroppsvekt 62kg er jo ikke akuratt dårlig. Norgesrekorden blandt ungdom(?) 60kg- er jo 120kg, og disse gutta bruker jo skjorte også.

Gode eller tunge løft har jo ikke noe å si. Sleng opp en film nå, og en om 6mnd eller 1 år, kan nok bli motiverende ja =D

Lenke til kommentar

tror den faktisk var på 132 om jeg ikke tar helt feil ;) men nå kjører jeg ikke benk lengre, rett etter at jeg økte fra 80-100 på 8 uker så fikk jeg en begynnende senebetennelse i ene skulderen, så fikk tips om droppe ut litt av benken, så nå kjører jeg kun på hantler... ;)

edit: og har fortsatt med hantler, fordi det ikke gir meg no plager med skuldren, men tenker jeg kjører på med ett dietmar program på nyåret, så kanskje jeg kommer meg opp til persen igjen, husker det var så digg å bikke over 100 tallet ;)

nei har faktisk ikke fått no stress for marken :p ja 1 rack er for lite, særlig når det er personer som står der, og tar 4-5 sett kun med stang, og har extremt lange pauser :thumbdown:

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

tar 110 kilo akkurat i benkpress med ræva nede.. Tok det for 2 dager siden faktisk.. veier 88 kilo..

Begynte og trene for 5 år siden, trent siden da men med pauser på 2-3 måneder minst en gang i vært år.. så blir mye og trene seg opp dit jeg var før jeg tok pause..

for 5 år siden var maksløftet 45 kilo.. hehe..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar

Mine uskrevne regler for "godkjent gymløft":

- Stanga skal berøre kassa, uten sprett (du kan senke stanga så fort du vil, bare den ikke spretter).

- Ræva skal IKKE forlate benken, det bør ikke være tvil.

Enkelt og greit.

Når det gjelder stopp: Grunnen til at man må ha stopp i konkurransesammenheng, er å slippe tvil om hvorvidt stanga spretter eller ikke, eller om den berører kassa eller ikke.

Når det gjelder at hele fotsålen skal være i bakken, og at stanga ikke kan senkes ned under brystkassa: Dette er for å forhindre ekstremt spenn. Unødvendige "regler" for gymløft!

Lenke til kommentar

Liten illustrasjon på hvor stor forskjell god og dårlig teknikk kan utgjøre: En kar jeg vet om tok 150 kg med rumpeløft og bounce på gymmen, han mente han var rimelig sterk og stilte på stevne uten skjorte. Det tyngste han fikk godkjent var 115 kg. Jeg kutta rumpeløft for flere år siden, gikk vell ned ca 5 kg i maks, begynte senere å kjøre med stopp på endel økter og nå tar jeg himmelhøyt over hva jeg greide med rumpeløft før ;) Synes forutsetningene for maksløft som Endre beskriver er gode og bør være gjeldende i en slik tråd, selv om folk kan smøre på hva de vil ;) Mange glemmer at det å kjrøe med rumpeløft faktisk gir en annen type trening. Tenk på løftebanen: Man løfter egentlig nedover når man løfter rumpa ala decline benk, og en litt annen øvelse hvor blant annet latsstyrke kommer inn og skulderstyrke omtrent blir eliminert. Samtidig er belastninga på korsryggen heftig for de med skikkelige rumpeløft, noe ihvertfall ikke jeg hadde risikert å ta sjansen på for å få kanskje 5-10 kg mer ;)

Lenke til kommentar

Kjørte skikkelig konkurranse sett på femte settet mitt på benk i dag. Er på stronglift 5x5 i 5 uka og er på 92,5 så langt...første 4 går jo veldig greit uten noe kasting og korrekt rompe, hele beinflata nedi...men kjenner det ligger litt tyngre når man tar 1 sekund venting på hver repp, selv om det går greit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...