Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helvetes benkmaset... Det er Dips som gjelder:D

hvilke type dips da?

Alle typer det vel... det er jo litt forskjell på hvilken vinkel du trener i, og hvor bredt grep du har selvsagt, men minimalt. Dips gir større ROM enn benk også :D

Jeg liker å gjøre dips med så smalt grep som mulig, og kroppen vinklet rett opp. Jeg trener kun dips og chins på overkroppen:

megnz7.jpg

Endret av Hotlover
Lenke til kommentar

Samtidig har dips 2 store ulemper: De er harde for skuldrene, langt hardere enn benk siden du setter de veldig i ytterstilling i startposisjon. Samtidig er maksløft i benk lettere å gjennomføre enn maksløft i dips, å trene over 90% av 1 RM i dips er etter min mening langt vanskeligere enn å gjøre det i benk. Blir ofte mye skjelving og problemer med å kontrollere vekta i beltet. At dips gir større ROM enn benk kan diskuteres, prøvd benkpress med manualer? ;) Ikke ment å være så kritisk her, dips er ei god øvelse som jeg selv liker, men den er veldig hard mot skuldrene så den er ikke en øvelse for alle.

Lenke til kommentar
Samtidig har dips 2 store ulemper: De er harde for skuldrene, langt hardere enn benk siden du setter de veldig i ytterstilling i startposisjon. Samtidig er maksløft i benk lettere å gjennomføre enn maksløft i dips, å trene over 90% av 1 RM i dips er etter min mening langt vanskeligere enn å gjøre det i benk. Blir ofte mye skjelving og problemer med å kontrollere vekta i beltet. At dips gir større ROM enn benk kan diskuteres, prøvd benkpress med manualer? ;) Ikke ment å være så kritisk her, dips er ei god øvelse som jeg selv liker, men den er veldig hard mot skuldrene så den er ikke en øvelse for alle.

Stemmer sikkert, men totalt sett tror jeg flere skader er relatert benkpress enn dips. Slipper å ha spotter også ved tunge løft.

Lenke til kommentar
Helvetes benkmaset... Det er Dips som gjelder:D

hvilke type dips da?

Alle typer det vel... det er jo litt forskjell på hvilken vinkel du trener i, og hvor bredt grep du har selvsagt, men minimalt. Dips gir større ROM enn benk også :D

Jeg liker å gjøre dips med så smalt grep som mulig, og kroppen vinklet rett opp. Jeg trener kun dips og chins på overkroppen:

http://img222.imageshack.us/img222/922/megnz7.jpg

Du snakker jo bare om en type dips her da. Hva med bar-dips feks?

Endret av b-real
Bildequote
Lenke til kommentar

Stemmer sikkert, men totalt sett tror jeg flere skader er relatert benkpress enn dips. Slipper å ha spotter også ved tunge løft.

Jepp, i dips er teknikken lett å få til, i benk er den langt vanskeligere, noe som gjør at skadene kommer oftere enn i dips. Om man derimot har god teknikk i begge vil jeg påstå at du har større sjanse for å pådra deg skuldertrøbbel i dips enn i benk pga drøy skuldervinkel i startposisjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...