Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

dicktator: når du sier, at 100 kg ikke er så mye, så sier det vel litt om kompetansen din.... veider du 50 kg er 100 kg mye veier du 110 er det ikke fult så bra... men du er jo tydligvis supermann som kan alt om anatomi... du kan jo slenge ut internett løfta dine her og rule tråden med de...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Benkpress dårlig for ryggen? Før man er 20 så kan det være dårlig for skuldra siden kroppen på dette tidspunktet er veldig "fleksibel." Med andre ord kan skuldra bli skadet da de blir "dratt" mer bakover hos en ung person enn hos en voksen mann. Dette er forskjellig fra person til person, men om du har god teknikk spiller faktisk liten rolle ved denne problemstillingen.

 

Knebøy kan muligens være dårlig for ryggen i ung alder, men selg har jeg presset 10x130kg (full) for noen uker sia(er 17), og jeg har aldri følt meg bedre.

 

Med god teknikk er det ingenting som tilsier at ryggen kan bli skada i ung alder.

Lenke til kommentar
Benkpress dårlig for ryggen? Før man er 20 så kan det være dårlig for skuldra siden kroppen på dette tidspunktet er veldig "fleksibel." Med andre ord kan skuldra bli skadet da de blir "dratt" mer bakover hos en ung person enn hos en voksen mann. Dette er forskjellig fra person til person, men om du har god teknikk spiller faktisk liten rolle ved denne problemstillingen.

 

Knebøy kan muligens være dårlig for ryggen i ung alder, men selg har jeg presset 10x130kg (full) for noen uker sia(er 17), og jeg har aldri følt meg bedre.

 

Med god teknikk er det ingenting som tilsier at ryggen kan bli skada i ung alder.

Kom gjerne med dokumentasjon på de påstandene der :)

Lenke til kommentar
Benkpress dårlig for ryggen? Før man er 20 så kan det være dårlig for skuldra siden kroppen på dette tidspunktet er veldig "fleksibel." Med andre ord kan skuldra bli skadet da de blir "dratt" mer bakover hos en ung person enn hos en voksen mann. Dette er forskjellig fra person til person, men om du har god teknikk spiller faktisk liten rolle ved denne problemstillingen.

 

Knebøy kan muligens være dårlig for ryggen i ung alder, men selg har jeg presset 10x130kg (full) for noen uker sia(er 17), og jeg har aldri følt meg bedre.

 

Med god teknikk er det ingenting som tilsier at ryggen kan bli skada i ung alder.

Kom gjerne med dokumentasjon på de påstandene der :)

 

Holder det at jeg henviser deg til en fysioterapaut? :)

Lenke til kommentar

Hvis man har problemer med f.eks. korsrygg fra før kan det være fornuftig å løfte benk med beina opp ettersom du da slipper den lille "knekken" nederst i ryggen!

Videre er jeg usikker på om det er en vanlig sak at folk får vond rygg av benkpress. Skulderskader er vanligere, etter min oppfatning.

Lenke til kommentar
Er vel ganske godt dokumentert at det eneste man oppnår med å ikke ha bena på gulvet er at man blir ustødig mtp. rotasjon mot sidene.

 

Kan du vise noe av denne dokumentasjonen?

 

Ifølge min treningslære skal ryggen være noe svai så du får riktigere løftevinkel for brystmusklene; dvs skuldrene skal være nedi, brystet godt opp, rompa nedi, og føttene på gulvet. Du klarer ikke få denne svaien hvis beina er i luften, og da blir hele ryggen mye flatere på benken.

Lenke til kommentar
Er vel ganske godt dokumentert at det eneste man oppnår med å ikke ha bena på gulvet er at man blir ustødig mtp. rotasjon mot sidene.

 

Kan du vise noe av denne dokumentasjonen?

 

Ifølge min treningslære skal ryggen være noe svai så du får riktigere løftevinkel for brystmusklene; dvs skuldrene skal være nedi, brystet godt opp, rompa nedi, og føttene på gulvet. Du klarer ikke få denne svaien hvis beina er i luften, og da blir hele ryggen mye flatere på benken.

 

Er jo det jeg sier jo..

Lenke til kommentar

Har så smått begynt å trene igjen (3. måned). Per dags dato trener jeg med 8 reps à 90 kg. Satser på å komme opp på 100 kg i løpet av mai/juni måned. Jeg har ingen anelse på hvor jeg ligger mtp maksløft. Det finner jeg mildt sagt uinteressant.

Lenke til kommentar
Ja, nå ble jeg "så" sjalu for 100kg er jo "så" mye :blink:

 

Puberteten er individbestemt, men gjennomsnittlig er ikke ryggstrukturen ferdigutviklet før rundt 18 år.

 

Hvis en løfter tungt før denne utviklingen er i mål, vil en sannsynligvis i ettertid få problemer med ryggspiralen. Benkpress legger ufatterlig mye tungde på ryggen, diskene i ryggraden presses sammen og klemmer sammen nerver og "geleen" som omgir disse diskene. Resultatet vil bli at disse vil skyves ut fra sin grunnstilling og man vil ende opp med en ryggrad som er så skjev at man i ettertid må gi opp hard styrketrening for alltid.

 

Du kan starte med å lære en ting eller to om kroppen, det virker iværtfall som at du behøver litt lærdom. Surt hvis du blir en krøppling før du er 30.

Her virker det som du bare tar ting ut av ræva. Men kom gjerne med noe troverdig forskning som kan støtte de påstandene dine.

Har så smått begynt å trene igjen (3. måned). Per dags dato trener jeg med 8 reps à 90 kg. Satser på å komme opp på 100 kg i løpet av mai/juni måned.

Ikke dårlig!

 

Jeg har ingen anelse på hvor jeg ligger mtp maksløft. Det finner jeg mildt sagt uinteressant.

Hvorfor det? Hva er målet med treningen din?

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...