Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da ble det PB på meg gitt, 135 kg, på 86 kg kroppsvekt. Ikke så mye å skryte av, men har ikke allverdens med anlegg til å bli sterk så da er det artig å sette ny rekorder i det minste :) Bruker ikke noe utstyr btw.

 

Knallbra. Da er du jo over 1,5x av kroppsvekt. Det er veldig bra ;)

Lenke til kommentar

Har vært skada i en god stund nå, så veit ikke helt hva jeg tar nå. Greier vel ikke mer enn 8x80kg.

 

Da jeg var på mitt beste som 16 åring tok jeg 8x90kg. Maksa på 1x105 kg. Veide vel rundt 86 kg. Vil si at jeg hadde en grei fremgang, da jeg bare hadde trent i 8 måneder. Når jeg starta tok jeg 1x40kg og veide 63 kg :)

Lenke til kommentar

Er forskjel på hantler og benk, det er som regel vanlig å ta mindre i hantler enn vanlig benk.

 

Selv klarte jeg 100kg 3 x 6-7 reps i vanlig benkpress og tok 32.5kg hantler 15 ganger i skrå før deffen, så var en del forskjel fra skrå hantlel press til vanlig benk. Kunne jo ha tatt tyngere hantler, men de tyngere hantlene var ødelagt.

Lenke til kommentar

Ja, nå ble jeg "så" sjalu for 100kg er jo "så" mye :blink:

 

Puberteten er individbestemt, men gjennomsnittlig er ikke ryggstrukturen ferdigutviklet før rundt 18 år.

 

Hvis en løfter tungt før denne utviklingen er i mål, vil en sannsynligvis i ettertid få problemer med ryggspiralen. Benkpress legger ufatterlig mye tungde på ryggen, diskene i ryggraden presses sammen og klemmer sammen nerver og "geleen" som omgir disse diskene. Resultatet vil bli at disse vil skyves ut fra sin grunnstilling og man vil ende opp med en ryggrad som er så skjev at man i ettertid må gi opp hard styrketrening for alltid.

 

Du kan starte med å lære en ting eller to om kroppen, det virker iværtfall som at du behøver litt lærdom. Surt hvis du blir en krøppling før du er 30.

Lenke til kommentar

Hvordan skal benkpress legge masse press på ryggvirvlene? Har du noe forskning, artikler etc som underbygger det du sier? Benkpress belaster i liten grad ryggvirvelen sammenlignet med f.eks knebøy og markløft, og spesielt lite sammenlignet med strakmark og good-mornings. Hovedsaklig ligger kompresjonen i benkpress på håndledd, albuer, skudlrene, skuldrebladene og vannrett på de thoracale delene av ryggen. Denne delen av ryggen lite skadeutsatt sammenlignet med korsryggen hvor de aller fleste prolapsene skjer.

 

"Benkpress legger ufatterlig mye tungde på ryggen, diskene i ryggraden presses sammen og klemmer sammen nerver og "geleen" som omgir disse diskene. Resultatet vil bli at disse vil skyves ut fra sin grunnstilling og man vil ende opp med en ryggrad som er så skjev at man i ettertid må gi opp hard styrketrening for alltid."

 

Hva skyves ut av grunnstilling? "Geleen" eller selve mellomvirvelskivene? Mellomvirvelskivene kommer svært sjelden ut av grunnstilling, og hvis de skulle gjøre det skjer det vanligvis i trafikkulykker, fall fra stor høyde etc og da har du ofte langt større problemer andre steder i kroppen. "Geleen" skyves heller ikke ut, men det kan oppstå sprekker hvorpå kjernemasse tyter ut, kjent som prolaps. Om kjernemassen kommer i kontakt med\legger press på omkringliggende nerver så kan dette gi kraftige smerter og i verstefall lammelser. Imidlertid er sannsynligheten for at dette skjer i benkpress med riktig teknikk svært liten da ryggen er i en "trygg" stilling. Merk at ryggen må kompimeres kraftig og\eller utsettes for krumning\svai før dette kan føre til prolaps. Samtidig går mange av oss rundt med små prolapser uten å merke det som har kommer helt av seg selv, noe som er ufarlig så lenge ikke nerver eller annet kommer i klem ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...