Poor Leno Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 klarer 60 kg med manualer og 55 på vanlig benk... hvorfor har det seg slik?! Er ikke benk enklere enn manualer? (Har vel litt å si a jeg trener mer med manualer tho.. ) Det er absolutt merkelig at du kun løfter 55 kilo på vanlig benk. Mener du 55 kilo på hver side? Lenke til kommentar
-Zoso- Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 jeg løfter 60 x 8 rep 6 ganger med 30 på hver hand (pluss diverse apparater 12 ganger) benk klarer jeg ikke mer enn 55 til sammen?! Kanskje jeg har en tilbakestående benkteknikk? Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Ja er teknikken. Jeg tar jo nesten det samme i skråbenk med hantler som jeg tar i benkpress. Har blitt litt bedre nå i det siste, men er jo hva du har trent med og er vant til. Lenke til kommentar
cRave Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Tar nå 100kg i benk, kjører med 27,5 på hver manual i skråbenk.. Lenke til kommentar
TehKris Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Tar 70-75 I benken, men klarer å reppe 4-7 ganger på 25 kg i skråbenk.... Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Pers er på 110 men håper på 120 etter sheiko. Skal ikke si meg helt ufornøyd med 115 heller. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Tar nå 100kg i benk, kjører med 27,5 på hver manual i skråbenk.. Har du prioritert vanlig benk? Selv tok jeg 28kg x 8 reps i skråbenk med hantler, og under den perioden maksa jeg ikke mer enn 70-75kg i vanlig benk. Lenke til kommentar
olavhv Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 jeg er 55 kg tar 60 i benk 14 år. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Da ble det PB på meg gitt, 135 kg, på 86 kg kroppsvekt. Ikke så mye å skryte av, men har ikke allverdens med anlegg til å bli sterk så da er det artig å sette ny rekorder i det minste Bruker ikke noe utstyr btw. Endret 11. april 2008 av Delavar Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Da ble det PB på meg gitt, 135 kg, på 86 kg kroppsvekt. Ikke så mye å skryte av, men har ikke allverdens med anlegg til å bli sterk så da er det artig å sette ny rekorder i det minste Bruker ikke noe utstyr btw. Knallbra. Da er du jo over 1,5x av kroppsvekt. Det er veldig bra Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Takktakk, venter spent på at du skal følge opp nå, du har vell minst 145 kg inne skulle jeg tro ut ifra løftene dine på lavere vekter? Lenke til kommentar
Camper_killer Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Har vært skada i en god stund nå, så veit ikke helt hva jeg tar nå. Greier vel ikke mer enn 8x80kg. Da jeg var på mitt beste som 16 åring tok jeg 8x90kg. Maksa på 1x105 kg. Veide vel rundt 86 kg. Vil si at jeg hadde en grei fremgang, da jeg bare hadde trent i 8 måneder. Når jeg starta tok jeg 1x40kg og veide 63 kg Lenke til kommentar
DNA Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Er forskjel på hantler og benk, det er som regel vanlig å ta mindre i hantler enn vanlig benk. Selv klarte jeg 100kg 3 x 6-7 reps i vanlig benkpress og tok 32.5kg hantler 15 ganger i skrå før deffen, så var en del forskjel fra skrå hantlel press til vanlig benk. Kunne jo ha tatt tyngere hantler, men de tyngere hantlene var ødelagt. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 (endret) Hvor gammel er du? etter profilen å dømme så 16 eller 17 edit: og vis jeg hadde lest hele så hadde jeg sett at hn var 17 Endret 15. april 2008 av OZ-Racing Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Selv klarte jeg 100kg 3 x 6-7 reps i vanlig benkpress og tok 32.5kg hantler 15 ganger i skrå før deffen, så var en del forskjel fra skrå hantlel press til vanlig benk. Kunne jo ha tatt tyngere hantler, men de tyngere hantlene var ødelagt. Lykke til med de kroniske ryggproblemene du vil få i framtiden... Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 dagens kommentar merker jeg orsmå vibber til misunnelse eller? åssen vet d at han kommer til å få kroniske ryggproblemer.? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Sålenge teknikken sitter så er det lite som tilsier ryggproblemer. Eneste jeg kan komme på som kan gi trøblete rygg er å løfte rumpa opp samtidig som man presser ryggen ut i svai. Markløft er vell heller en øvelse som kan gi ødelagt rygg hvis man ikke er nøye med teknikken. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Ja, nå ble jeg "så" sjalu for 100kg er jo "så" mye Puberteten er individbestemt, men gjennomsnittlig er ikke ryggstrukturen ferdigutviklet før rundt 18 år. Hvis en løfter tungt før denne utviklingen er i mål, vil en sannsynligvis i ettertid få problemer med ryggspiralen. Benkpress legger ufatterlig mye tungde på ryggen, diskene i ryggraden presses sammen og klemmer sammen nerver og "geleen" som omgir disse diskene. Resultatet vil bli at disse vil skyves ut fra sin grunnstilling og man vil ende opp med en ryggrad som er så skjev at man i ettertid må gi opp hard styrketrening for alltid. Du kan starte med å lære en ting eller to om kroppen, det virker iværtfall som at du behøver litt lærdom. Surt hvis du blir en krøppling før du er 30. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hvordan skal benkpress legge masse press på ryggvirvlene? Har du noe forskning, artikler etc som underbygger det du sier? Benkpress belaster i liten grad ryggvirvelen sammenlignet med f.eks knebøy og markløft, og spesielt lite sammenlignet med strakmark og good-mornings. Hovedsaklig ligger kompresjonen i benkpress på håndledd, albuer, skudlrene, skuldrebladene og vannrett på de thoracale delene av ryggen. Denne delen av ryggen lite skadeutsatt sammenlignet med korsryggen hvor de aller fleste prolapsene skjer. "Benkpress legger ufatterlig mye tungde på ryggen, diskene i ryggraden presses sammen og klemmer sammen nerver og "geleen" som omgir disse diskene. Resultatet vil bli at disse vil skyves ut fra sin grunnstilling og man vil ende opp med en ryggrad som er så skjev at man i ettertid må gi opp hard styrketrening for alltid." Hva skyves ut av grunnstilling? "Geleen" eller selve mellomvirvelskivene? Mellomvirvelskivene kommer svært sjelden ut av grunnstilling, og hvis de skulle gjøre det skjer det vanligvis i trafikkulykker, fall fra stor høyde etc og da har du ofte langt større problemer andre steder i kroppen. "Geleen" skyves heller ikke ut, men det kan oppstå sprekker hvorpå kjernemasse tyter ut, kjent som prolaps. Om kjernemassen kommer i kontakt med\legger press på omkringliggende nerver så kan dette gi kraftige smerter og i verstefall lammelser. Imidlertid er sannsynligheten for at dette skjer i benkpress med riktig teknikk svært liten da ryggen er i en "trygg" stilling. Merk at ryggen må kompimeres kraftig og\eller utsettes for krumning\svai før dette kan føre til prolaps. Samtidig går mange av oss rundt med små prolapser uten å merke det som har kommer helt av seg selv, noe som er ufarlig så lenge ikke nerver eller annet kommer i klem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå