Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Vel som jeg sa har høyde noe å si og fett på kroppen har jo noe å si.

 

Hvis du har en fettprosent på 20% gjør ikke dette deg sterkere enn mannen i gata som veier 10kg mindre og har 10% fettprosent og begge har like mye muskler. Da vil ikke vekten deres ha noe å si iforhold til hvor mye de løfter.

 

Hvorfor de deler opp i vektklasser vet ikke jeg. Kanskje det skal være et system.

 

Men det jeg mener er at vekt ikke trenger å ha noe å si siden høyde og fettprosent er en stor faktor av nettop dette.

9046303[/snapback]

Dette er enkel vitenskapsteori. La oss si at vi ønsker å finne ut hvem som er best trent i benkpress i forhold til sin kropps potensial. Da ønsker vi selvfølgelig kontroll over så mange variable som overhode mulig, det være seg maksløft, utholdenhet i serieløft, kroppsmasse, fettprosent, høyde, og så videre.

 

Det er klart at det vil være en sterk korrelasjon mellom kroppsmasse og maksløft i benken. Du kan ikke avfeie dette ved å påpeke at det finnes andre, svakere korrelasjoner. Skjønt, kanskje BMI hadde vært en bedre tilleggsopplysning enn kroppsmasse alene? (Det vil være ganske åpenbart, da man med dette trekker inn enda en variabel, nemlig høyde...)

 

Ellers løfter jeg 100 i benken, men må vel opp et par dekakilogram før jeg er fornøyd. Min kroppsmasse er nemlig snaut 90 kg (eller BMI 26.5)

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde 200 i benken (uten skjorte) for et par måneder siden. Det var også, likt når jeg skrev om 190 kg, lettest. Dro på 10 kg til, det ville den ikke. Men ser ut som det ikke skulle være no utfording om et par måneder.

 

Hadde 10 rep på 160 i dag 160x1,33=212,8.

 

Prossent beregningen komme ifra flex. Eneste gode artiklen de har klart å produsere for de som er reine. Søk på "Brute Strength" på flexonline. Ellers vil jeg anbefale å prøve å finne fram til folk som trener uten dop. Begynner å stille i nm i benkpress neste år. Skal ned til en 107-109, stille i 110kg klassen. Kommer meg nok opp på en 240 med endel skjorte trening. Sikter på gull. F*** YEAH :)

Lenke til kommentar
Vel som jeg sa har høyde noe å si og fett på kroppen har jo noe å si.

 

Hvis du har en fettprosent på 20% gjør ikke dette deg sterkere enn mannen i gata som veier 10kg mindre og har 10% fettprosent og begge har like mye muskler. Da vil ikke vekten deres ha noe å si iforhold til hvor mye de løfter.

 

Hvorfor de deler opp i vektklasser vet ikke jeg. Kanskje det skal være et system.

 

Men det jeg mener er at vekt ikke trenger å ha noe å si siden høyde og fettprosent er en stor faktor av nettop dette.

9046303[/snapback]

Dette er enkel vitenskapsteori. La oss si at vi ønsker å finne ut hvem som er best trent i benkpress i forhold til sin kropps potensial. Da ønsker vi selvfølgelig kontroll over så mange variable som overhode mulig, det være seg maksløft, utholdenhet i serieløft, kroppsmasse, fettprosent, høyde, og så videre.

 

Det er klart at det vil være en sterk korrelasjon mellom kroppsmasse og maksløft i benken. Du kan ikke avfeie dette ved å påpeke at det finnes andre, svakere korrelasjoner. Skjønt, kanskje BMI hadde vært en bedre tilleggsopplysning enn kroppsmasse alene? (Det vil være ganske åpenbart, da man med dette trekker inn enda en variabel, nemlig høyde...)

 

Ellers løfter jeg 100 i benken, men må vel opp et par dekakilogram før jeg er fornøyd. Min kroppsmasse er nemlig snaut 90 kg (eller BMI 26.5)

9070763[/snapback]

 

 

Det er ufattelig komplisert med styrke, det dere kansje ikke tenker på er det at når muskelcellene vokser, blir det tettere om plassen innfor muskel hinnen. Det dannes trykk bare av det og høgere spenning. Når man har en del fett på kroppen blir noe av denne effekten oppnådd. Det er ingenting i forhold til muskel masse, men stiller man i 125+klassen spiller det liten rolle. Da er det bare tallene som spiller noen rolle. Skal du holde deg til en vekt klasse bør du velge en som er mer natulig for deg.

Lenke til kommentar
En jeg kjenner veier 90kg og makser 80 kili i benker, jeg makser 17kg mer og veier 15 kg mindre. Vi har trent like lenge, 10mnd.

9066192[/snapback]

 

Når du spiller fotball så trener du faktisk ikke triceps og bryst ;)

 

 

 

Nå må du tenke deg om, det er forskjell på folks gener og arvematriale. Derfor veier du mindre og løfter mere.

9070257[/snapback]

 

Så må du tenke deg om, hva om han kompisen løfter 200kg i mark og 180kg i knebøy? Mens Aleks tho knapt får opp 100kg i mark og knebøy.

 

Dessuten er ikke vekt alene en faktor for hvor mye du løfter, teknikken har også mye å si. Er utrolig mye humbug-teknikk ute å går, SPESIELT i benkpress.

 

Samtidig må du tenke på nerveimpulsene. To med nøyaktig likt fordelt masse av 90kg på 180cm vil ikke nødvendigvis løfte det samme ..

Lenke til kommentar

15 år, 65kg. Makser 55 i benk.

 

Har gått ifra å ta 35 i benk og så vidt klare 1 armhevning før jul, til nå å ta 55 i benk og 25-30 armhevninger. Og har ikke gjort noe annet en å ta noen armhevninger og situps nå og da... sånn ca 20 armhevninger og situps 3-4 ganger i uka.

 

At jeg ikke har funnet ut hvor lite som egentlig som skal til skjønner jeg ikke :p

 

Vet ikke om det er så stor framgang... men litt er det vel?

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er så stor framgang... men litt er det vel?

9085518[/snapback]

Det er det. Framgangen kan også bli enda bedre hvis du har et skikkelig kosthold. Jeg økte sakte men sikkert i 15-årsalderen, men føler at jeg kunne økt utrolig mye mer hvis jeg bare spiste skikkelig, så det angrer jeg på.

Husk å trene ryggen også, nå som du kanskje vil begynne å trene benk fast.

Lenke til kommentar
Jeg hadde 200 i benken (uten skjorte) for et par måneder siden. Det var også, likt når jeg skrev om 190 kg, lettest. Dro på 10 kg til, det ville den ikke. Men ser ut som det ikke skulle være no utfording om et par måneder.

 

Hadde 10 rep på 160 i dag 160x1,33=212,8.

 

Prossent beregningen komme ifra flex. Eneste gode artiklen de har klart å produsere for de som er reine. Søk på "Brute Strength" på flexonline. Ellers vil jeg anbefale å prøve å finne fram til folk som trener uten dop. Begynner å stille i nm i benkpress neste år. Skal ned til en 107-109, stille i 110kg klassen. Kommer meg nok opp på en 240 med endel skjorte trening. Sikter på gull. F*** YEAH  :)

9083393[/snapback]

Liker innstillinga di. Tror du kommer til å bli en dreven styrkeløfter hvis du går inn for det. 200 kg etter å ha trent etter kroppsbyggingsprogrammer er imponerende når du i tillegg er rein.

Lenke til kommentar
Jeg hadde 200 i benken (uten skjorte) for et par måneder siden. Det var også, likt når jeg skrev om 190 kg, lettest. Dro på 10 kg til, det ville den ikke. Men ser ut som det ikke skulle være no utfording om et par måneder.

 

Hadde 10 rep på 160 i dag 160x1,33=212,8.

 

Prossent beregningen komme ifra flex. Eneste gode artiklen de har klart å produsere for de som er reine. Søk på "Brute Strength" på flexonline. Ellers vil jeg anbefale å prøve å finne fram til folk som trener uten dop. Begynner å stille i nm i benkpress neste år. Skal ned til en 107-109, stille i 110kg klassen. Kommer meg nok opp på en 240 med endel skjorte trening. Sikter på gull. F*** YEAH  :)

9083393[/snapback]

 

200 er mye !! :-) lykke til i NM !

Lenke til kommentar
Det er ufattelig komplisert med styrke (...)

9083483[/snapback]

Selvfølgelig. Hvis det var mulig å forutsi ytelse ved å måle personers kropper, hvorfor skulle man konkurrert?

9085023[/snapback]

 

Jeg skrev det fordi det ikke virket som om de gutta jeg kommentere var spessielt klar over flere av de detaljene som styrker et løft. Jeg prøvde bare å ikke virke så veldig frekk. :hrm: Du vet kansje også, hvis du vet mye om trening, at folk godtar sjeldent råd om du er frekk. De ser på det som et angrep i stedet for å lære av det.

Lenke til kommentar
For å si det sånn så trener alle jeg ramset opp med 4-6 reps hele tiden, bortsett fra Ronnie Coleman som trener med mange reps on-season for å ikke pådra seg skader og trener få reps off-season når han bygger muskler.

8943443[/snapback]

 

Du burde tenke på at han tar sin egen kroppsvekt i roid. Den beste styrketreningen ser ut til å komme fra styrkeløft, fordi den baserer seg mer på å tvinge mer ut av den eksisterende muskel massen enn å bare utvide celler. Det er sant at en større muskel er som oftest en sterkere muskel. Og vi vet alle at det mange variabler å forholde seg til. Og vi kjennner også til det fenomenet at noen bare blir stekere og stekere uten å tilsynelatende jobbe for det. Et steg i rigtig retning er å dekke mye grunnleggende info om stryke, fordi da slipper man å gå å de samme blemmene som andre har gjordt før deg.

 

For min del har det fungert å kjøre mange rep i noen uker og deretter redusere til rundt halvparten fra 12 til 6, så øke rep igjen. Dette funker ikke for meg lengre. Da endret jeg til en mer detaljert versjon, 2 uker på 12 rep, 2 uker på 10, 2 uker 8, 2uker på 5, 2 uker på 3, maksløft uke, så starte på toppen igjen.

 

Og selvfølgelig spise riktig! Det er lett, skriv ned det du skal spise på et ark. Ikke vik fra det. Dette er en prosses, ikke gjør for radiakale ting.

Lenke til kommentar

uff, har sett den filmen.

Og så var det et par amerikanere eller hva det var som diskuterte så sykt med meg. De sa sånn som "he`s a pussy, its no WR when he got spotters, only pussyes got spotters" osv.. Her er hele diskusjonen. (start og les nederst) :

 

Zubiasto (8 minutes ago) Marked as spam

i see how much you can about weight lifting.. Not much.

You should not max often, that realy destroys your shoulders.

And the meaning about maxing is that you can see how much you can lift at you maximum potential. Not how much you can rep it..

 

 

umbertolyo (10 minutes ago) Marked as spam

Yea bro I max all the time for 1 rep but what's the point of it when you can rep it out! If you can't rep it it's not really yours.

If these lifters were real they would pump it and rep it.

 

 

umbertolyo (14 minutes ago) Marked as spam

I see homies max all the time in the gym without spotter assist. I max with reps at least once every two weeks with no probs.

 

 

Zubiasto (15 minutes ago) Marked as spam

Do you even know what maxing is!?

You lift your absolute max 1 time, to see how much you can lift at the most..

 

 

umbertolyo (16 minutes ago) Marked as spam

If you can't do it for reps it you suck.

 

 

Zubiasto (16 minutes ago) Marked as spam

yes you do, but they dont MAX without spotters.

Training and maxing is to diferent things.

 

 

umbertolyo (17 minutes ago) Marked as spam

Spotters are GAY GAY GAY! Not to mention the gay ass arches these lifters use.

You can do it without all the spotter assist. I do reps it all the time bro.

 

 

umbertolyo (18 minutes ago) Marked as spam

I see guys all the time in the gym lifting without spotters.

 

 

berntdoble (20 minutes ago) Marked as spam

Hahaha! You're funny! From what I can tell, you're just a fucking dick and you're just jealous!

 

 

Zubiasto (36 minutes ago) Marked as spam

you cant lift your max without a spotter, people die when trying that, you need someone to back you up, if you don`t make it..

are you stupid umbertolyo?

Or maby you don`t anything about weight lifting...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...