Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror det er forsovidt forskjell på folk også! Man må finne hva som egner sin kropp best.

8957204[/snapback]

Yep, var deg jeg sa i innlegget.

 

Alle er forskjellige :)

 

Noen har f.eks ben som ikke vokser bra nok hvis de trener ben 1 gang i uken og noen vokser bra med en gang i uken.

 

Vi er ikke så veldig forskjellige, men vi har små forskjeller :)

Lenke til kommentar
...

4-6 reps er powerbuilding, thats a fact!

8941583[/snapback]

Nei!

 

Her kommer jeg med masse fakte og tilogmed bodybuildere trener med 6 reps og så er du så "smart" at du enda påstår det samme.

 

Jaja: Er ikke noe man kan gjøre med deg, du har nok blitt hjernevasket av alle magasinene.

8941628[/snapback]

 

Jeg har trua på god variasjon i antall reps når det gjelder trening. Ikke holde seg til et visst antall, men variere. Funker bra for meg. Sjekk ut videoer på bodybuilding.com, spesielt de med Charles Glass..han har peil på hva han snakker om. Jeg konsentrerer meg veldig om å gjøre øvelsene riktig og treffe musklene....

Endret av grammasta
Lenke til kommentar
Jeg har trua på god variasjon i antall reps når det gjelder trening. Ikke holde seg til et visst antall, men variere. Funker bra for meg. Sjekk ut videoer på bodybuilding.com, spesielt de med Charles Glass..han har peil på hva han snakker om. Jeg konsentrerer meg veldig om å gjøre øvelsene riktig og treffe musklene....

8986900[/snapback]

Enig. Noen dager kjenner du deg litt ekstra eksplosiv, da kan du kjøre ekstra tungt med få reps, mens andre dager er du litt daffere, da kan det være greit å lette litt på vektene og heller øke reps for å få brutt ned musklene ordentlig. Noen tror på å kjøre lett med mange reps en gang i måneden eller annen hver måned e.l. Det finnes ingen eksakt fasit på hvor mange reps som er best.

Lenke til kommentar
Jeg har trua på god variasjon i antall reps når det gjelder trening. Ikke holde seg til et visst antall, men variere. Funker bra for meg. Sjekk ut videoer på bodybuilding.com, spesielt de med Charles Glass..han har peil på hva han snakker om. Jeg konsentrerer meg veldig om å gjøre øvelsene riktig og treffe musklene....

8986900[/snapback]

Charles Glass er en trener for IFBB Pro’s. Det Glass sier gjelder ikke i samme grad for mannen i gata. Vi normale kan ta mye av det han sier med en stor klype salt. Det er absolutt ingen her som trenger å fokusere på det mediale eller laterale hodet til triceps brachii eller brachialis for den saks skyld. Det er bare tull å trene som proffe. Og konsentrere seg om å gjøre øvelsene riktig er alfaomega og det er noe alle burde gjøre. Men å prøve å få muskelkontakt og prøve på å treffe en bitte liten muskel fra ørten forskjellige vinkler er bare tull. Tren og ha det gøy :)

Lenke til kommentar

Enig med Kengdal.

 

Er mye man må ta med en klype salt. Sånn som at når han f.eks bruker tau i kabelroing og får han fyren han trener til å legge seg fremover og ikke bruke noe momentium i det hele tatt for å dra den til seg noe som gjør at man må bruke lite vekt. Noe som skaper lite overbelastning for oss "vanlige dødelige" folk. Og når han mener at man bør holde nedtrekk i et hammergrep og ikke bruke noe momentium der heller som gjør overbelastning mindre pga mindre vekt bare fordi han skal treffe litt mer muskelfibere lengere nede i latsen eller hva han skal. Så betyr ikke det at vi vanlige folk skal gjøre det.

 

Vi får mer ut av tunge orginale baseøvelser som knebøy, markløft, foroverbøyd roing, benkpress osv eller olympiske løft (noe som er meget effektivt) som cleans and jerk osv.

 

Det mange tenåringer gjør er at de tar til seg alle tipsene av proffene på The Fit Show, getting cut with Glass o.l show og tror at de skal vokse hvis de akuratt treffer det muskelfiberet lengere nede på latsen mer enn øvre. Og de har også en øvelse som treffer øvre mer enn nedre. Fordi de rett og slett ikke skjønner at hvis man trener tunge pull-up eller nedtrekk så vil du uanset treffe hele latsen og utvikle en bra lats.

 

Så tren hardt og trene orginale øvelser uten noen dumme "twister" osv som jeg selv har blitt lurt av. Ble litt lurt av Milos Sacrew (eller hva han heter) med kjempetrege benkpress over en periode helt til jeg kom til fornuft og fortso at belastning av muskelen og nogelunde riktig teknikk vil få musklene til å vokse selv om det ikke kjennes ut som du bruker muskelen skikkelig mye. Det de fleste IFFB trenere jeg har sett gjør er at de prøver å gjøre om alle mulige baseøvelser om til isolasjonsøvelser. Og de øvelsene det er umulig med gjør de om f.eks knebøy til hacksquat, tar bort markløft osv.

 

Og alt i alt er dette for at hvis de som ser på showene får tro på det de sier og de tror de skal bli IFFB pro'er bare fordi de løfter benkpress stangen som en gammel dame. Så vil de sansynligvis kjøpe kostilskudd derfra i samme slengen når de trenger det.

Lenke til kommentar

Trente med 80kg 3 x 6 i dag.

 

Er så utrolig svak i brystet, bah . . .

 

Tror jeg trente med 30kg for 8 mnd siden da jeg startet, så jeg vet ikke helt om det er en kjempebra økning, men har økt mer i de andre muskelgruppene.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Trente med 80kg 3 x 6 i dag.

 

Er så utrolig svak i brystet, bah . . .

 

Tror jeg trente med 30kg for 8 mnd siden da jeg startet, så jeg vet ikke helt om det er en kjempebra økning, men har økt mer i de andre muskelgruppene.

9039281[/snapback]

Det kommer seg jo bra. Du begynner jo tross alt å nærme deg 100 i maks, og du har ikke trent ett år en gang. Dessuten er jo benk mye tyngre enn både mark og bøy.

Lenke til kommentar
Trente med 80kg 3 x 6 i dag.

 

Er så utrolig svak i brystet, bah . . .

 

Tror jeg trente med 30kg for 8 mnd siden da jeg startet, så jeg vet ikke helt om det er en kjempebra økning, men har økt mer i de andre muskelgruppene.

9039281[/snapback]

Mye bedre fremdrift enn meg.. Jeg har gått fra 40 til 70 på nesten 2 år... Riktignok har jeg lite eksplosive muskler, altfor høyt stoffskifte og for dårlig kosthold, men det sier litt om din fremgang.

Lenke til kommentar

Gått fra snaue 90 kg til drøye 110 kg på 6 mnd. Vet det var mer å hente, da jeg kjørte ett sett med 8 x 90 kg før jeg la på 110 kg for å teste det. Ble litt sånn, "nå må jeg pluttselig se hvor mye jeg klarer" øyeblikk. 110 kg gikk da greit opp, så regner med mellom 115 kg å 120 kg går hvis jeg bare kjører en liten oppvarming istedet for å slite meg ut før maksløftet. Skjeldent jeg har spotter, så er ikke ofte jeg prøver maksløft. Kun testet 3 ganger. Når jeg begynte å trene, for ett par mnd siden, å nå sist for en uke siden. Helt ærlig så er jeg ikke helt fornøyd. Hadde egentlig regnet med å ha økt mer.....

Lenke til kommentar

Vet å nesten ta 100kg i maks ikke er så veldig dårlig, men trener jo med 115kg dype knebøy nå så det er vel ganske mye forskjell selv om benkpress er en øvelse hvor du tar mindre.

 

Satser på å komme meg opp til å trene med litt under 100kg på bare 2 mnd tid. Skal øke 2.5kg hver uke i 2mnd hvis det er mulig. Er ganske sikker på at jeg ivertfall klarer å komme meg opp til å trene med 95kg på den tiden siden jeg har et knall kosthold og får mye søvn.

 

Kunne egentlig ha trent med mye mer i benkpress enn jeg gjør nå hvis jeg hadde hatt bra teknikk fra start av. Over lang tid så trente jeg benkpress uten å presse brystet frem, uten å presse skuldrene ned i benken og jeg presset nesten bare med triceps noe som gjorde at jeg løftet mye mindre og fikk et dårligere utviklet bryst enn resten av kroppen.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Kunne egentlig ha trent med mye mer i benkpress enn jeg gjør nå hvis jeg hadde hatt bra teknikk fra start av. Over lang tid så trente jeg benkpress uten å presse brystet frem, uten å presse skuldrene ned i benken og jeg presset nesten bare med triceps noe som gjorde at jeg løftet mye mindre og fikk et dårligere utviklet bryst enn resten av kroppen.

Hadde mange av de samme feilene med teknikken selv. Skal endelig få trent igjen i dag etter en lang uke i Roskilde, håper ikke jeg har tapt meg for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...