Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kjørte 6x8 @ 77.5kg og hadde 102kg løft for ei stund sida, men det var før to uker i syden.. nå ligger jeg på 6x8 2 70kg og er meget misfornøyd, håper det tar seg opp igjen, har bare hatt ei ukes trening etter jeg kom hjem. -fylla har skylda sier nå jeg :p

 

stats:

19år

178cm

73kg

Lenke til kommentar

Mihcaoj: Hvorfor så utrolig mange reps og sett?

 

Prøv deg heller på 3 sett og 4-6 reps, kan love deg at det er mye bedre enn å ta 3 sett til som jeg mener er unødvendig siden du ikke har nok til å gi i øvelsen så du ikke overbelaster muskelen nok til å vokse. Og det er også "muscle memory" hvor muskelen husker hvordan du avsluttet og dermed bygger du bedre hvis du avslutter litt før og ikke går til negativ failure og utmattelse. Men prøv heller positiv failure hvor du stopper opp etter du føler at du ikke kan gi noe mer i øvelsen.

 

Er alt for mange som kjører endeløse sett og tror det er det som er best. Ville heller gått over til en annen øvelse som skråbenk eller hva enn det måtte være når man er ferdig med benkpressen.

 

Husk: Hvis du avslutter tung hvor du ikke kan gi mer så vil kroppen huske dette og du vil vokse bedre istedet for å ta fler sett eller rett og slett avslutt med noen lette reps med 100vis av reps for å ta ut kraften av muskelen som mange gjør, dette vil bare ødelegge for muskelveksten (vet du ikke gjør den siste, men måtte bare få sagt det).

 

Så ta 3 sett og gå hardt på alle settene istedet for å ta 3 mer og ikke gå like tungt som du kunne på nr. 1-3.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
...

8933900[/snapback]

hvorfor ta så få reps? Powerlifting ekke tingen vettu ;P

fitness athletic ;>

8935998[/snapback]

4-6 er bra for å bygge volum, det er ikke bare styrke.

 

Jeg har en tro på at 4-6 reps er bedre enn 8 reps.

 

Jeg driter i det hyp.... muskelfibertullet, jeg tror på at når muskelen blir tungt overbelastet med 4-6 reps har den en grund til å vokse.

 

Jeg trener for volum og jeg trener 4-6 reps atm.

 

 

Og ja: Jeg vet ikke hva jeg makser, jeg makser aldri. Har trent benk i 7-8 mnd nå, kunne vært mye sterkere i benkpress hvis jeg hadde gjort øvelsen helt perfekt fra starten av. Brukte alt for mye triceps og forside skulder før.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

DNA: jeg kjører 6x8 for å bygge mest mulig volum, og har en følelse av at dette er en bra måte å gå fram på :) etter 6x8 kjører jeg 4x6 på skrå(40grader) og 4x6 @ 60 grader.

 

Jeg er veldig usikker på om dette er det optimale da jeg ikke har prøvd det mer enn et par uker, men tiden vil vel vise.

 

ps: jeg bryr meg ikke om jeg max'er 100 eller 150, jeg trener for å se bedre ut :) men takk for tips uansett, skal se om jeg ikke prøver ut det du sier et par økter for å få litt variasjon :)

Lenke til kommentar

Om 4-6 reps, failure osv:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
6 to 9 Sets

 

For each muscle group you train Max-OT principles stipulate between 6 and 9 total "heavy" sets. That's total heavy sets. No matter how many exercises you do, you will only do between 6 and 9 total heavy sets per muscle group.

 

What's a Max-OT "heavy" set?

 

A Max-OT heavy set is a set done with a weight that will allow at least 4 reps, but no more than 6 reps. This is very important and fundamental to Max-OT.

 

What's a Max-OT set?

 

A Max-OT set is a set performed to "positive-failure" with a heavy weight for 4 to 6 reps. In other words, a warm-up set is not a "Max-OT set". It is a warm-up set and that's it. So don't count your warm-up sets as part of your 6 to 9 sets per body part. This is important.

 

What's "Positive-Failure"?

 

Positive failure is when a set is performed to the positive limit of muscle exhaustion. In other words, you are done with a set when you are no longer able to complete a rep on your own.

 

    Positive-failure should occur between the fourth and sixth rep

 

Max-OT does not employ forced reps beyond maybe partial help on the last rep of a set.

 

Contrary to what most have been led to believe, forced reps are counter productive to building muscle. They artificially fatigue the muscle, deplete muscle energy stores, and produce non-progressive overload just to name a few.

 

How many times have you seen people in the gym training and one guy's spotting another and yelling in his face to do two more reps when he really should have stopped two reps ago. Do not do forced reps.

 

Do 4 to 6 reps per set

 

This is the heart of Max-OT. You will do 4 to 6 reps on virtually all lifts. There will be some lifts that you will do a little more reps on, but only a few. The 4 to 6 rep range is important and critical to success of Max-OT. We will go deeper into the understanding of this further in the course, but for right now you need to ingrain this "4 to 6 reps" into your mind.

 

What is meant by 4 to 6?

 

When I say to do between 4 and 6 reps, this means that you will use a weight that is light enough to allow you to get at least 4 reps, but is also heavy enough to where you cannot do any more than 6 reps. If you can't do 4 reps, then the weight is too heavy. If you can do more than 6 reps, then the weight is too light.

 

This is important and is critical component of Max-OT. 4 to 6 reps is the "ideal" rep scheme for building muscle. It allows maximum muscle fiber overload and maximum muscle fiber recruitment.

 

Intensity

 

A big advantage (aside from the physiological benefits) is that it's much easier to mentally focus your energy on a set of 4 to 6 reps than it is on a set of 10 to 12 reps. Knowing that your set will be short and intense will allow you to generate maximum mental intensity, maximum muscle contraction, and maximum muscular force. Max-OT, in itself, is a more productive muscle building approach that literally acts synergistically with each technique, component, and principle to exponentially accelerate your results.

 

Once you understand that heavy weight is the most influential stimulus for muscle growth, you will continue to strive for greater overload. You will continue to get bigger and stronger in less time.

 

 

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Persa i forgårs på 85 Kg med ei kroppsvekt på 60 Kg.

3 Veker smolov benkpressprogram og 1 veke fri resulterte i ei aukning i benkpress på 10 Kg :thumbup:

 

Og som ein liten sidekomentar til diskusjonen rundt antal sett... Smolov har opptil 10 sett benkpress på ei treningsøkt ;)

Lenke til kommentar
DNA, jeg mener du driver på med powerlifting, du får styrken og mulig volum. Men ikke fult så mye som du kunne ha fått ved å gå til høyreps, eller for å si det sånn, 8 til 12-15stk. Bare powerliftere som driver på med så få reps;P.

8940161[/snapback]

Nei det er ikke det, les litt mer om Max-OT du. . .

 

Ronnie Coleman driver med 6 reps, Jeff Willet tar 4-6 reps, Skip La Cour driver med 4-6 reps. Ikke kom her og si at de er powerliftere.

 

Det er bare at det er alt for mange magasiner osv som sponser 10 reps osv, derfor er det så mange som driver med det.

 

Det muskelfiberet som du slipper løs når du trener med mange reps har ikke så stor betydning.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
...

4-6 reps er powerbuilding, thats a fact!

8941583[/snapback]

Nei!

 

Her kommer jeg med masse fakte og tilogmed bodybuildere trener med 6 reps og så er du så "smart" at du enda påstår det samme.

 

Jaja: Er ikke noe man kan gjøre med deg, du har nok blitt hjernevasket av alle magasinene.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...