Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!


Kurt P

Anbefalte innlegg

En generell regel for styrketreningen (som jeg er altfor dårlig til å følge) er at man må kjøre to "motsatte" muskler like mye for ikke å bli usymmetrisk. I tilfellet med benk betyr det at hvis man kjører 4 sett benk, må man også kjøre 4 sett bakside skulder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, baksiden av skuldrene inkluderes i veldig mange øvelser så å kjøre bastant 4 sett med foroverbøyd sidehev er unødvendig. som DNA sier; roing, upright rows... Greit å trene 2 sett med FB sidehev, men å tenke sånn at man må trene heeelt likt med sett på "begge sider", er bare tøys ;) Men selvsagt... Jeg påstår ikke at man bare kan trene benk :p

Endret av Lord-of-the-End-Times
Lenke til kommentar
Når dere snakker om hvor mye dere tar i benk - regnes det i fribenk eller fastbenk?

 

P.S. Jeg har ikke giddet å lese gjennom 137 sider for å se om noen har spurt om dette før meg :p

8612207[/snapback]

Fribenk sefølgelig.

 

Hvem trener vanlig benkpress i smith? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Fribenk sefølgelig.

 

Hvem trener vanlig benkpress i smith?  :dontgetit:

8612216[/snapback]

Mange (om ikke de fleste) DC-folk trener benkpress i smith og ikke i fribenk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Hvorfor gjør de det?

8613047[/snapback]

Fordi det er sikrere i og med at de ofte avslutter settene med negativer. Mange trener alene og vil de få et bittelite problem om de kjører i fribenk.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
DC bytter bryst øvelse hver uke. De velger ut 3 øvelser og disse rulleres på hver uke. Så benk i smith er bare en av mange øvelser.

8613141[/snapback]

Og så bytter de øvelsene ut igjen etterhvert som de stagnerer i dem. Smithbenk blir uansett hyppig brukt i forskjellige varianter i DC grunnet problematikken med avsluttende negativer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Vil ikke si smithbenk er tryggere enn fribenk. En smith kan låse benken i en fast posisjon, mens en fribenk kan man bare dytte det av seg. Jeg har hørt om situasjoner der personer faktisk har dødd av å bli kvelt i smith. Har ingen kilder dessverre da, men er sikker på jeg har lest det.

8619835[/snapback]

Ja, det er bare å dytte av 150kg+ i fribenk ... Jeg har hørt om folk som har dødd av fribenk, har desverre ingen kilder.

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar
Vil ikke si smithbenk er tryggere enn fribenk. En smith kan låse benken i en fast posisjon, mens en fribenk kan man bare dytte det av seg. Jeg har hørt om situasjoner der personer faktisk har dødd av å bli kvelt i smith. Har ingen kilder dessverre da, men er sikker på jeg har lest det.

8619835[/snapback]

Ja, det er bare å dytte av 150kg+ i fribenk ... Jeg har hørt om folk som har dødd av fribenk, har desverre ingen kilder.

8621452[/snapback]

 

Linky.

 

Punkt 11. Is Weightlifting dangerous?

 

Fatalities (which are virtually unheard of in other weight training exercises) occur regularly on the bench press, when the barbell falls on an athlete's face or neck. Consequently, bench presses should only be practiced with spotters (fatalities in the bench press occur almost invariably among athletes who train alone). In general, exercising alone is not advisable, but it is absolutely foolish when one is performing bench presses (an exercise who's value tends to be quite overrated in any case).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
***

Jeg bare svarte idiotisk tilbake siden han brukte kveling som grunn til at smith var farligere enn fribenk. Å få stanga på halsen når du kjører smith ville jeg også tro er utrolig vanskelig.

 

Ikke forstå meg feil, selv bruker jeg aldri smithbenk, men det er fortsatt hyppig brukt i DC.

Lenke til kommentar

Onkelen min hadde en uheldig opplevelse i benken en gang. Skulle ta maxløft alene. Så når han fikk løftet det opp igjen så gikk den ene skulderen ut av ledd. Heldigvis hadde han ikke festeklemmer på, så vektene på den ene siden datt av. Hvis ikke kunne det gått riktig galt. Så jeg passer alltid på å ha med noen når jeg skal ta maxløft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...