Gå til innhold

Hvor mye tar du i benkpress? Vær ærlig!

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men man trenger bare en til å spotte, om man trener slik at det er nødvendig, trener jeg alene passer jeg enda mer på å ikke kjøre til failiure

Dette avhenger jo veldig hvordan man trener, men man får mye mer framgang av og ha noen til å hjelpe seg med å ta en siste rep..

Det er den siste ekstra tyningen som får deg til og vokse, maxløftet ditt i benk vil f.eks komme seg mye bedre hvis du tyner en mer enn du ville klart alene.

Lenke til kommentar
Det er den siste ekstra tyningen som får deg til og vokse, maxløftet ditt i benk vil f.eks komme seg mye bedre hvis du tyner en mer enn du ville klart alene.

Styrkeløftere trener svææært skjelden til failure, og enda skjeldnere med forced reps.....

Endret av j0 Ø.
Lenke til kommentar

Styrkeløftere trener svææært skjelden til failure, og enda skjeldnere med forced reps.....

Men så er ikke poenget mitt og bli sterk, men å bygge. Styrkeløftere kjører og veldig få reps i forhold til kroppsbyggere.

Lenke til kommentar
hvor mange reps/sets tar styrkeløftere i forhold til kroppsbyggere da ?

Varierer litt, men styrkeløftere ligger som oftest på 5reps og under. Landslags treneren i styrkeløft baserer programmene sine på mengde(altså mange sett, tror det er rundt 7-12sett per øvelse, gjentatt tre ganger i uka, lett-medium-tung dag) fremfor tunge vekter.

Endret av j0 Ø.
Lenke til kommentar
Men så er ikke poenget mitt og bli sterk, men å bygge.   Styrkeløftere kjører og veldig få reps i forhold til kroppsbyggere.

Poenget ditt er altså å gi dårlige råd, eller?

Hæ? Kan du fortelle meg hva du mener egentlig? Mener du at man ikke vil øke med og få hjelp til en siste rep eller ikke ?

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Hæ?  Kan du fortelle meg hva du mener egentlig?  Mener du at man ikke vil øke med og få hjelp til en siste rep eller ikke ?

Jeg forstod deg som at du mente at forced reps var det beste for styrke, noe det ikke er.

Endret av j0 Ø.
Lenke til kommentar

Ok, når jeg skrev dette tenkte jeg på at hvis man f.eks kjørte 80x6 i benk og fikk hjelp til den siste vil ikke da dette øke styrken? Enn f.eks ta 5 uten hjelp...

Var litt uenighet mellom folk der jeg trente på dette feltet for en stund siden.

Lenke til kommentar

skal man øke mye i styrke, det er vel det denne tråden handler om, ikke bygging.

bør man trene øvelsen flere ganger i uka, og skal kroppen kunne hente seg inn fra dette må man holde seg unna å kjøre til bom. trener man benk bøy og mark 3 ganger i uka og kjører til failiure + forced reps så går det i dass, nervesystemet klarer det ikke, sikkert ikke musklene heller.

Lenke til kommentar

"Hva er forskjellen med 6 repp a 3 sett og 12 repp a 3 sett? Hvordan arter musklene seg? "

Treningsmengden er den samme, så hvilken effekt du oppnår avhenger av belastningen. En tyngre belastning vil generelt sett være mer effektiv for å få muskelen til å vokse. Flere repetisjoner per sett og kortere hvileperioder vil føre til diverse tilpasninger i muskulaturen som "hjelper på" muskelvekst - bedre oksygenopptak, økt glykogenlagring, oppregulering av androgenrespeptorer osv. - men du må fremdeles ha en belastningsprogresjon for å stimulere muskelen til å vokse

Generellt så bygger du muskler med mange rep (10-15) og moderatbelsatning, mens du med høy belastning og få rep (3-6) blir sterkere.

Dette er helt generellt og forenklet, du kan fint muskler med få repitisjoner men da er du avhengig av en progresjon i belastningen

Lenke til kommentar

Men så er ikke poenget mitt og bli sterk, men å bygge. Styrkeløftere kjører og veldig få reps i forhold til kroppsbyggere.

Hva mener dere med reps? Repetisjoner?

Jeg vil ikke bli sånn sexy b0i, men heller sterk. Hvordan må jeg løfte da? Dere sier at man må løfte tungt og med få reps. Jeg tar maks 40 nå. Vil det si at jeg skal løfte 40 kg 3 ganger og så er man ferdig? Og det er 3 reps? 3 ganger = 3 reps? Eller er reps f.eks at man løfter 3*4 ? Liksom løfte 3 ganger, vente 5 min og så løfte 3 igjen osv 4 ganger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...