Zlatzman Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Hei! Nå har jeg gått lei av masse støy fra PC-en, og har funnet ut at jeg skal investere i mer stillegående luftkjøling. Har sett litt på vann, men jeg tror det er uaktuellt i denne omgang. Aller først mitt system: MSI K8N Neo2 Platinum, AMD 64 3500+ NewCastle, MSI NX6800 og NorthQ 4001. For det første skal CPU-kjølern byttes ut, her har jeg sett litt rundt, men er stadig usikker på hva jeg skal velge. I tillegg er det sånn at mange kjølerne visstnok ikke passer til MSI K8N Neo2 Platinum hovedkortet. De kjølerne jeg foreløpig har sett mest på er Thermalright XP-90, Zalman 7000B-Cu eller AlCu og Thermalright SLK-948U. Jeg er også åpen for andre forslag som passer meg bedre. Målet med kjøleren er at den skal kjøle bra med liten luftgjennomstrømning slik at jeg kan bruke en stillegående vifte. Er det da slik at jo lenger kjølefinnene sitter fra hverandre jo bedre luftstrømning og jo mindre støy får man? Grafikkortet mitt er også en kandidat for kjølebytte. Det er et MSI NX6800. Kjøleren som sitter på ser ganske bra ut, men den støyer allikevel. Kandidater her er Arctic Cooling NV5, og Zalman sin ZM-VF700-Cu eller AlCu. Igjen er jeg åpen for andre forslag. Samme kriterier her som på CPU-kjøleren, altså er det viktigste grei temperatur ved så lavt støynivå som mulig. Jeg har merket meg at chipset-kjøleren også støyer, og jeg er interessert i en passiv kjøler her. For eksempel ZALMAN ZM NB47J. Igjen er jeg åpen for forslag. I K8N Neo2 synes jeg det er trangt mellom CPU-socket, kondensatorer? (de små svarte sakene), AGP-port og chipsettet. Jeg vil helst ikke kjøpe så store kjølere at alle kolliderer med hverandre og jeg må kappe av noe. Kunne vært fint med noen synspunkter om hva det er plass til. I tilfelle det har noe å si så har jeg CoolerMaster Centurion kabinett, med medfølgende vifte i front og en papst 19dB i bakkant, frontvifta skal byttes ut med en papst, og jeg hadde tenkt å drille hull til en Sweex vifte i døra og muligens også i toppen. Det ble en lang post, håper noen kan hjelpe meg! -Zlatzman Edit: Tittel og litt informasjon Endret 25. desember 2004 av ZLatzman Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Vel, XP-120 passer både P4 og K8 så den er nok bedre enn lillebror XP-90. Har en XP-120 liggende her og venter på å fleske den inn i systeme i stedet for Boxed. Støtter forresten også 120mm vifte. Vifter som flytter mye behøver slett ikke være høylytte, SilenX-viftene som selges på Cool'n'Silent kjører på 14 db og flytter noen og 90 m^3/time det er slett ikke dårlig. Til GPU har jeg fått meg en Zalman ZM80DH-P. Den har doble heatpipes og med en luftsirkulatør innstallert går det sikkert som snus. Har ingen formening om NB-kjøler, men den ZMNB47J skulle fungere fint med XP-120 innnstallert da det enorme "vingespennet" på kjøleren med vifte oppå er så stor at det detter NB. Lykke til med kjølerbytte! Endret 26. desember 2004 av Hubman Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Takker for svaret Hadde egentlig tenkt på XP-120, men ifølge Thermalright sine hjemmesider passer ikke denne på MSI K8N Neo2 kortet. Dersom noen har flere erfaringer eller innspill mottas de med takk. -Zlatzman Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Det eneste MSI kortet den ikke passer på, den var hard å tygge asså! Fins jo sånne Zalman 7000 cu eller noe sånt (vet ikke hva den heter). let litt rundt på forumet så finner du masse stoff om den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå