aRmitage^ Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) jeg har fått ny cpu: Intel Pentium 4 3.2 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott setter den inn, og starter da får jeg denne meldingen: cpu is unworkable or has been changed, please recheck the CPU SOFT MENU. trykker jeg "del" går inn i bios. men uansett hva jeg stiller på, så kan jeg ikke save & exit. da henger alt seg. trykker jeg "f1" for og fortsette, starter window seg opp, og det ser ut til og funke. men når jeg sjekker info, da er CPU bare registrert som 1.6GHz. og alle spill hakker og jeg kan ikke gjør noenting omtrent. jeg vill jo at alt skal funke som det skal. jeg har ett abit IS7-E som støtter Hyper-Threading system. Endret 25. desember 2004 av aRmitage^ Lenke til kommentar
-BaSe- Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 ehm, har hørt at du skal ta ut og inn en jumper på hk, men er ikke sikker på hva den heter.. lykke til Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Du tenker på bios resett jumperen? Kan være det kan hjelpe. Jeg hadde en slik feil en gang, men da hadde jeg en serie feil. 1. Kjøleribba var ripete under pasten og jeg fikk 90 grader på CPU. 2. Bios chip var dårlig og måtte byttes 3. Feil på hovedkortet. 4. Fikk ikke satt korrekte CPU verdier, slik du har problemer med. Men husker ikke om det var flere feil eller hvilken det var som ga feilmeldingen. Men det var ikke selve prosessoren i mitt tilfelle. Kort oppsumert var hovedkortet årsaken... Det endte med at jeg ble kasteball mellom ene webshoppen hvor jeg hadde kjøpt prosessoren og den andre webshoppen hvor jeg hadde kjøpt hovedkortet. Det som til slutt løste problemet var at jeg fikk byttet hovedkortet under sterk tvil, samt kjøleribba. NB! Kjøleribba var et tilleggsproblem og ikke årsaken til denne feilen. Endret 25. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Sett i den gamle prosessor og sørg for å oppdatere (flashe) BIOS til nyeste versjon. Tror de fleste hovedkort basert på i875P brikkesettet må flashes før Prescott prosessorer kan tas i bruk. Er du heldig får du også, delvis, låst opp multiplieren. Lykke til! Lenke til kommentar
aRmitage^ Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 hvor kan jeg finne nyseste versjon av bios? og hvordan legge den inn? har forresten byttet til den gamle CPU, det er en 2.5GHz men får samme meldinga, men denne er nå bare 1.9GHz. skjønner ikke. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) jeg har ett abit IC7-E som støtter Hyper-Threading system. Jeg har ikke hørt om Abit IC7-E, men derimot IS7-E. Biosen til den finner du her. http://www.abit-usa.com/products/mb/bios.p...ries=1&model=80 Endret 25. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
aRmitage^ Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 hehe.ja jeg skreiv feil. men ja ok. tusen takk. prøve det da Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) EDIT: Og som stian-hg sier, skal du flashe bios bør du lese bruksanvisningen nøye og for guds skyld ikke avbryt flashingen eller slå av strømmen etc. når den først har begynt. Men du kan forsøke først å resette den med cmos reset som står i manualen. Jeg regner med at den nye CPU'en er støttet av kortet/ny bios, selv om jeg ikke har sjekket. Endret 25. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 hvor kan jeg finne nyseste versjon av bios? og hvordan legge den inn? Ser ut som du enten har IS7-E eller IC7-G. Modellen du refererer til eksisterer ikke så vidt jeg vet. Du finner nyeste BIOS på Abits nettsted. Du bør imidlertid være trygg på hva du gjør når du oppgraderer/flasher BIOS. Er du uheldig kan det resultere i ødelagt hovedkort. Les derfor _nøye_ gjennom prosedyrene for å flashe. Prøv først å resette BIOS som Theo343 sier. Hvordan dette gjøres står sikkert i manualen. Noe som alltid fungerer er å nappe ut batteriet noen minutter. Lenke til kommentar
aRmitage^ Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) nå har jeg oppdatert bios ved hjelp av flashmenu. your bios has sucessfully been updated. press ok to reboot you computer. jeg trykte ok. og dataen reboota. men etter en stund er det bare svart skjerm. hva skal jeg gjøre. skal jeg bare restarte og se hva som skjer eller? Endret 25. desember 2004 av aRmitage^ Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) slå av, ta ut strømmen og la den stå av til kondensatorene har tømt seg.(noen minutter) og slå på igjen og se om den kommer seg. Lyser skjermen med gul eller grønn diode når alt er svart? Altså får skjermen signaler eller ikke. EDIT: Hvis ikke det hjelper så lokaliserer du manualen til hovedkortet og finner cmos resett jumper og følger beskrevet prosedyre for å resette cmos og så starter du opp igjen. Endret 25. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
aRmitage^ Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 slå av, ta ut strømmen og la den stå av til kondensatorene har tømt seg.(noen minutter) og slå på igjen og se om den kommer seg. Lyser skjermen med gul eller grønn diode når alt er svart? Altså får skjermen signaler eller ikke. EDIT: Hvis ikke det hjelper så lokaliserer du manualen til hovedkortet og finner cmos resett jumper og følger beskrevet prosedyre for å resette cmos og så starter du opp igjen. deoden på skjermen blinka grønt.. jeg slo av maskina, og på litt senere, og den starta opp. nå har jeg den gamle cpu'en min 2.53GHz fikk at cmos var sett til default.fikk starta opp. rebota en gang til, da fikk jeg den samme som sist: cpu is unworkable or has been changed MEN.. cpu'en er på full ytelse altså 2.53GHz og ikke 1.9GHz som den var før ejg updata bios. er vell bare og sette inn den nye 3.2 og teste og se om den yter fult og ikke 1.6;) Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Jeg "innstalerte" det samme cpu'en for to dager siden faktisk, det kom opp samme mld hos meg, det jeg gjorde var å gå inn i bios og finne cpu'en og så gikk jeg ut igjen "save and exit" så virka alt, så formaterte jeg å la inn windows å nøt en ny prossesor Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Hehe godt og enkelt svar . I mitt tilfelle hjalp ikke det, men det er absolutt noe du burde forsøke, hvis du ikke har gjort det? Det hender at bios etc må få en "save and exit" for å oppdatere og huske hardware endringer som CPU, mer RAM etc. Endret 25. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
aRmitage^ Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 takk for all hjelp. nå har jeg vertfall 3.2Ghz og alt er helt topp. bare at jeg må resette den nye biosen for og få bort den menyen under oppstarten. takk til alle:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå