Gå til innhold

Valg av Hovedkort til videoredigering - anbefalinger?

Anbefalte innlegg

(Håper på å få kun seriøse svar med begrunnelse)

Jeg har lenge hatt problemer med å få StudioDV og Adobe Premiere til å spille filmen tilbake til videokamera. (Jeg har både DV-in og DV-out)

I et tidligere innlegg hvor jeg fortalte om mitt problem ble jeg anbefalt å bytte hovedkort, ettersom noen hadde erfart problemer med den typen hovedkort jge har.

Jeg har nå inngått en avtale med en webshop om at de skal sende meg et hovedkort jeg kan prøve og se om det løser problemet. Hvis ikke har jeg tillatelse til å sende det tilbake kostnadsfritt.

Min PC består av følgende komponenter:

CPU: AMD T-BIRD 1GHZ

HDD: IBM UDMA100 45GB

LYDKORT: SOUNDBLASTER 1024 LIVE!

SKJERMKORT: ASUS V7700/T GEFORCE 2 PRO 64MB DDR

REDIGERINGSKORT: DET SOM FULGTE MED I STUDIODV-PAKKEN FRA PINNACCLE SYSTEMS

HOVEDKORT: HER TRENGER JEG HJELP.

Har noen noen formening om hvilke hovedkort som er kompatible med DV-redigering? Jeg har sett på Pinnacle's hjemmeside og der står mellom Abit kt7a-raid, asus a7v og et annet kort fra Microstar.

Hva slags hovedkort bør jeg velge tatt mine datakomponenter i betraktning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok ikke kjøpt en dual ting. Det er HDD som krever mye, ikke CPU...

Uansett. Du må ha et "a" kort (a-versjonen) (eller senere) da kortene uten "a" ikke vil virke uten en del modding i biosen.

Mvh

Allyse

p.s Ikke vits med over 500MB. ram. Du klarer deg helt fint med 64, 128, 256 el. Har prøvd alle og egentlig ikke hatt noen problemer med noen av dem. (Jo, om du laster inn ET klipp på ca. 7 timer vil maskinen jobbe raskere med mer ram, men hvem gjør vel det?)

[ Denne Melding var redigert av: allyse på 2001-11-14 17:42 ]

Lenke til kommentar

Bra at noen flere reagerte på dette med RAM, jeg ble også ganske overrasket av at det ble påstått at 512MB er et minstekrav, når det står 32MB (64recommended) på pakka levert av produsenten.

Jeg vurderer også å låne med meg et FireWirekort, noen som har noe å anbefale meg?

Lenke til kommentar

Når det gjelder RAM, så kan ikke dette sees på isolert sett. RAM'en vil fungere som en buffer mot harddisken slik at denne kan skrive data jevnt i sitt eget tempo.

Er det for lite RAM vil en kunne risikere at bilder i filmen mistes under overføringen fordi HD'en ikke henger med og filmen vil oppleves som hakkete.

Det kan forøvrig nevnes at mye RAM er spesielt gunstig hvis det kjøres andre programmer enn videoredigeringsprogrammet sammtidig (f.eks lyd og bilderedigering). Disse vil ta ressurser fra systemet og dermed øke sannsynligheten for feil i dataflyten mot harddisken.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge hatt lyst på Aopen AK73-1394(A) som har innebygd firewire. Dersom noen har noe å si på den, så være snill å gi meg et vink! :smile: Ellers tror jeg du ikke trenger mer enn 128 MB RAM, men du merker forskjell i Windows 2000 på 128 mot 256. Og når windows XP kommer, vil det nesten være nødvendig med 256, så det er like greit å kjøpe seg 256 MB med det samme.

Hei tjolahopp

Lenke til kommentar

Klart du kan bruke 64 MB ram, men da må du ha veeeldig god tid. Filmer som passerer 10-20 minutter krever mye ram, og det blir utrolig irriterende å redigere på filmer når du må vente i all evighet mellom hver endring.

Jeg gikk fra 128 MB til 640 MB og forskjellen var ENORM, nå går alt som en lek :wink:

Og som det ble sagt. Du driver også med lydredigering og billedredigering på si når du lager film dvs minimum 3 forskjellige programmer samtidig som du multitasker mellom. Da kan du stappa dei 64MB ein visse plass og ta deg en sykkeltur i steden.

____

TV

Lenke til kommentar

Har ikke peiling på dette men jeg vil vel tru at minnebåndbredde er viktigere enn mengde?? Isåfall vil DDR være et aktuelt alternativ. Til videoredigering vil jeg anbefale et rent kort som yter max og er stabilt. Eks Epox 8KHA+ el. Shutlle AK31 v34. eler hva det n¨å heter

Lenke til kommentar

Heisann,

Selv bruker jeg et firewirekort fra procomp som heter speed demon 400. Det koster rundt 600 kroner og fungerer meget bra.

Jeg er også med i et intern TV på en høyskole, og der bruker vi kort fra hercules. De fungerer også meget bra.

I det hele tatt fungerer alle firewire kort bra så lenge de er OCHI compliant, og det er de aller aller fleste nå.

En kamerat av meg bruker Tekram kortet du finner på Komplett til 500 kroner. Det fungerer helt fint, og var jeg deg ville jeg kjøpt det og blitt ferdig med det.

Husk at et firewire kort kun er en inngangsport for digital video til maskinen, og ikke har noe å si for resultatet. Bare det funker er det nok.

Når det gjelder hovedkort går de fleste an å bruke. Det vil selvsagt være å anbefale å bruke et som er stabilt, og som har rikelig plass til ram, og da gjerne DDR ram.

Selv har jeg et gammelt Asus kort, og på skolen bruker vi MSI pro med Viakt 266 chipset ( ca 1300,-). Det skal være veldig stabilt, og fungerer utmerket.

Abit KG7 ( AMD 761 chipset)( ca 1500,-) har lenge vært det kortet jeg har mest lyst på, men så kom jo det nye kortet med VIAKT 266A da. ( ca 2100,-)

Kjøper du MSI, Asus eller Abit til rundt 1200-1600 kroner, får du et bra kort uansett hva du velger.

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Before rushing out and spending a lot of money on new hardware try this simple test which won't cost you anything. I have been using DV Studio on a good PC to edit my video and play it back to my Canon MV-1 camera. DV Studio refused to start the camera and transfer the video.

Solution: Reduce your skjerm resolution to 800*600 before you start ! It worked for me ! Give it a try.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...