Gå til innhold

Logitech Z-5500 Ros og spørsmål

Anbefalte innlegg

Satan i helvette!Mitt raseri er større enn noen gang før!

Jeg fikk min logtech z5500 i dag,gledet meg vilt til å prøvde de!

Og selfølgelig så virker de ikke! :(

De virket i en liten stund (ca 3 minutter),så kommer det en forferdelig høy rumling,dette stoppes ikke selv om jeg stiller volumet til 0.

Hva kan dette skyldes?!

Sukk.. Kjønner deg der. Ikke mye morro det der nei.. Men til saken. Når du slå på anlegge,får du opp noe lyd,susing fra suben? eller er den klinisk død? La anelgge stå på en stund,merk om kjølerillene bak på suben blir varme. Vist ikke,er det stor sannsynlighet at forsterkeren er gåen. Det du også kan prøve på,er å stille inn anlegge på bare stero,får å høre om du får ren lyd ut fra de,vist så.er ikke forsterkeren gåen.Men fare for suben,eller enkelte kanalter i forsterkeren er gåen..

Vist Z-5500 er gåen,kondolere jeg på det meste :)

Du hadde fått deg lydkort leste jeg. Stemmer det? hvor gammelt er det? det kan faktisk være det som er gåen.Har du ikke noe lydutganger på hovedkorte? Såfall,prøv den,og se om du ikke får lyd.

Heisann,bruker ikke dette lydkortet nå.Får det siden.

Har prøvd å bruke stereo osv. men lyden kommer uansett.Etter en stund med spilling så kommer det slik sinnsykt høy rumlelyd fra subben,dette overdøver alt av musikk.Hele rommet dirrer osv.

Denne lyden kommer etter en rundt 5 minutters spilling med vanlig musikk uten høy lyd eller noen ting.Helt vanlig musikk,men subben virker altså helt fint.

Og det værste av alt,den lydstillern lystrer ikke heller når det er slik lyd og skrur ned,man må slå av absolutt helt greia for at det skal bli stille.

Siden jeg prøvde det på stereo også ble det slik lyd,så er det neppe noe med lydkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men det jeg ikke helt klarer å forstå er hvordan dette kan benyttes som hjemmekino annlegg i stua hvis du har flere enheter som skal kobles til. xbox,parabol,dvd osv.

Kan noen forklare meg det?

Systemet har 2 digitale innganger.

1 x coax

1 x optisk

I tillegg kan du koble til 3 forskjellige stereokilder (3 x minijack), eller 1 analog 6-kanals kilde (med 3 x minijack).

Så bruker du fjernkontrollen til å bytte mellom kildene.

Lenke til kommentar
Har prøvd å bruke stereo osv. men lyden kommer uansett.Etter en stund med spilling så kommer det slik sinnsykt høy rumlelyd fra subben,dette overdøver alt av musikk.Hele rommet dirrer osv.

Denne lyden kommer etter en rundt 5 minutters spilling med vanlig musikk uten høy lyd eller noen ting.Helt vanlig musikk,men subben virker altså helt fint.

Og det værste av alt,den lydstillern lystrer ikke heller når det er slik lyd og skrur ned,man må slå av absolutt helt greia for at det skal bli stille.

Siden jeg prøvde det på stereo også ble det slik lyd,så er det neppe noe med lydkortet?

DU finner jo lett ut om det er noe feil med lydkortet om du prøver ett annet... Evt om du prøver en annen kilde, som TV, CD-spiller el... Eller du kan jo prøve noen andre kabler og se om det er de som er fcked... Står subben veldig nære noe som magneten kan reagere på kanskje?

OG, hvis du f.eks har koblet til en mic til PC'en og den fanger opp lyden fra anlegget og vil spille den, og den blir høyere, fanget opp på nytt, og spillt igjen kan du få en helt jævlig sånn rumling... Ikke le, det er sant :ermm:

Lenke til kommentar

fikk anlegget idag, var veldig lett å koble opp.. sitter nå å hører på musikk med full surround, deilig lyd og subwooferen er kjempedyp, ahhh! :D

har noen spm:

1. hvor skal man sette bassen for å få mest utbytte av den?

2. hvilken effekt bruker dere til musikk og film?

3. Subben står ca 40 cm unna min lcd skjerm, vil den ta skade av det? vet den helst skal stå 60 cm unna men ville høre hva dere sa

Endret av Impetus90
Lenke til kommentar

For dere som akkurat har fått Z-5500 og andre anlegg! For GUDS skyld, spill d inn!!! Latt d stå på i 2 dager, m rock, country, trance, pop, osv.. CA. så høyt som du snakker.. Anlegget må få inn så mye frekvenser som mulig! Ellers blir d bare no fucked up anlegg!

Lenke til kommentar
fikk anlegget idag, var veldig lett å koble opp.. sitter nå å hører på musikk med full surround, deilig lyd og subwooferen er kjempedyp, ahhh! :D

har noen spm:

3. Subben står ca 40 cm unna min lcd skjerm, vil den ta skade av det? vet den helst skal stå 60 cm unna men ville høre hva dere sa

1. Sett subben sånn sub hullet er rettet mot veggen.. SÅnn at bassen først går i veggen, så i deg.. 2. Les i boka du fikk med deg, så ser du åssen effekter du ska bruke for å få mest effekt ut av d .. 3. Min sub står 1 meter ++ Og skjermen hopper som ett he**** når jeg spiller høyt! Så prøv å få subben så langt vekk få skjermen som mulig er mitt råd!! = )

Lenke til kommentar

da har jeg noen spørsmål igjen.

1. Jeg har bassen på fullt, blir levetiden kortere?

2. Hvor mye har dere bassen på?

3. Jeg har det subwooferhullet ca 7 cm unna veggen, gir dette dårligere effektivitet eller er dårlig for subben på noe vis?

takker for svar

Endret av Impetus90
Lenke til kommentar
da har jeg noen spørsmål igjen.

1. Jeg har bassen på fullt, blir levetiden kortere?

3. Jeg har det subwooferhullet ca 7 cm unna veggen, gir dette dårligere effektivitet eller er dårlig for subben på noe vis?

takker for svar

Fult på bassen? :no: Levetiden blir nok ikke så mye kortere,så fremst du ikke spiller så høyt at 3kvartale nedfor deg hører alt da :) Men du får da ikke noe spes fin lyd da,da bassen overdøve resten av lydbilde.. Smaksak det da..

7cm fra veggen,tja.Du får ikke beste flyt av lyd da..

Min står nå med basselemente ut i romme,ca 15 30 cm fra veggen.Og ikke noe rundt den.Stå helt alene.

Så,vist du har luligheten,vil jeg anbefalle å la den stå for seg selv,ikke klin den opp mot noe.Så den får mest luft.og område å jobbe på...

Lenke til kommentar
Noen som vet om det går å forlenge kabelen fra kontrollenheten til Sub'en? 2 m er for kort !! Ser da ut som standardkabel?

Ser at det står advarsel om at kabelen ikke må skjøtes.

Men det burde vel gå bra dersom kabelen har ledning for alle pinnene, og ingen av dem er krysset. ( Nullmodem kabel er ingen god ide å teste med )

Dersom alle pinnene er koblet til motsvarende pinne i den andre enden av kabelen, kan ikke jeg forstå hvorfor det ikke skulle gå, selv med ørlite mere støy og signaltap på grunn av økt lengde. ( Er vel kun analoge signaler gjennom den kabelen )

Men jeg tør ikke prøve det ut på mitt system :D

EDIT: Noen som har prøvd uten at det virker. Skjøtekablene er vist ikke fullkoblet. Dersom du er modig, kan man jo kjøpe deler for å lodde kabelen selv.

Ja da er kabelen fra styreenheten til Sub'en forlenget :-) Kjøpte 15 pins hann og hunn på nettet, brukte en gammel Cisco-kabel (den hadde nok tråder og med litt større tverrsnitt enn mange standardkabler) med 25 tråder og loddet 15 av disse 1 til 1. Viktig å benytte 15-pins plugger med alle 15 pinner tilstede, da standard skjermplugger mangler 1 pinne, det er sikkert derfor produsenten ikke sier de kan skjøtes siden det er mange potensielle feilkilder der. Den nye kabelen gir ca 2 til 2,5m ekstra lengde og funker uten problemer. Har ikke jordet selve kontaktenes metall mot hverandre, men siden det er bare styringssignaler til forsterkeren i sub'en skal det ikke være behov for dette.

Lenke til kommentar
har noen spm:

[...]

1. Det beste trikset for å finne plassering til sub'en er følgende: Sett sub'en akkurat der du sitter (for eksempel midt i sofaen, dersom du har den i stua). Sett på en lydkilde med relativt mye bass, og begynn å gå rundt i rommet. Det stedet i rommet du hører mest bass, er den ideelle posisjonen for sub'en. Problemet er at dette ikke alltid er et passende sted for en sub, spesielt dersom du har et nøyaktig kvinnfolk boendes med deg :p

2. Effekt? Jeg lar lydkortet gjøre dekodingen, og bruker bare "6 ch direct", evt. optisk modus på kontrollenheten.

2. Her finnes det ikke noe fasitsvar; bassen bør justeres etter romstørrelse. Selv har jeg satt lydkortet (software) til 50% bass, og kontrollenheten på Z-5500 står på ca. 30%. Jeg har nå et relativt lite kontor (9-10 kvadratmeter), så om jeg slår på mere bass blir det for mye.

Tidligere hadde jeg Z-5500 i et relativt stort lokale, der måtte jeg opp i 60-70% bass.

Så, ett tips til slutt:

Ikke sett kontrollenheten for høyt, enten det gjelder bass eller generelt volum. Det er mye bedre å sette opp volumet i din lydkort-software, slik at Z-5500 ikke må drive så mye "forsterking" av lyden. Når du kjører på et svært høyt nivå på kontrollenheten, vil du etterhvert kjenne at kjøleribbene blir veldig varme.

Dess høyere du setter kontrollenheten, dess kortere levetid vil anlegget ha.

Logitech hadde store problemer med dette for Z-680; dersom man spilte for lenge med høyere enn 80% lyd kunne basskassa slutte å fungere. Dette skjedde blant annet meg - men jeg ringte Logitech og klagde, og fikk tilsendt en Z-5500 gratis :) Logitech fikk veldig mange reklamasjoner pga dette - og selv om transistorene sikkert er kraftigere i Z-5500, vil jeg ikke stole altfor mye på anleggets evne til å kjøre oppmot maks over lange tidsperioder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...