Gå til innhold

bygge bass, funker dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så lenge det er egen sub utgang på forsterkern trenger man ikke å ha delefilter... :mad:

mye rart her :no:

du bør (må) ha et delefilter uansett. og det bør ikke hente ut mer enn 80 mhz, om du skal ha en rein sub. med bassrør bør du ha en kasse som rommer ca 40 liter, helst i mdf. så kan du få feks, bilradiospesialisten til og regne ut lengden på bassrøret. noe som er viktig med tanke på vilke frekvenser som skal høres.

lykke til videre

Lenke til kommentar
Så lenge det er egen sub utgang på forsterkern trenger man ikke å ha delefilter... :mad:

mye rart her :no:

du bør (må) ha et delefilter uansett. og det bør ikke hente ut mer enn 80 mhz, om du skal ha en rein sub. med bassrør bør du ha en kasse som rommer ca 40 liter, helst i mdf. så kan du få feks, bilradiospesialisten til og regne ut lengden på bassrøret. noe som er viktig med tanke på vilke frekvenser som skal høres.

lykke til videre

Hente ut mer enn 80 MHz ? hørtes noe rart ut det der?

Delefrekvensen bør ligge mellom 60 og 80Hz

Og du må ha ett delefilter ja, ellers blir lyden verre enn den var fra før.

Regner med at du fant 40 liter utifra spesifikasjonene til subben?

Anbefaler uansett ikke bassreflekskasser til hjemmekinobruk.

Lenke til kommentar
Men hva skal jeg med delefilter? er det ikke bare når det er flere elementer det da?

Du MÅ ha delefilter hvis dette er en basskasse. fordi at en bass pleier ikke å spille noe høyere en 2000hz(vanelig bass(sub spiller bare opp til 200hz)).

høyere en 2000hz tar mellomtonen seg av. mellomtonen går opp til 6000hz og da tar diskanten seg av alt som er over.

så du burde skaffe deg et delefilter men du må ikke hvis dette elementet ska ta seg av hele lydspekteret.

EDIT: du må vist ha delefilter på dette elementet alikevel fordi, den tåler ikke over 3000hz.

(så på den en gang til og da så jeg det)

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
Men hva skal jeg med delefilter? er det ikke bare når det er flere elementer det da?

Du MÅ ha delefilter hvis dette er en basskasse. fordi at en bass pleier ikke å spille noe høyere en 2000hz(vanelig bass(sub spiller bare opp til 200hz)).

høyere en 2000hz tar mellomtonen seg av. mellomtonen går opp til 6000hz og da tar diskanten seg av alt som er over.

så du burde skaffe deg et delefilter men du må ikke hvis dette elementet ska ta seg av hele lydspekteret.

EDIT: du må vist ha delefilter på dette elementet alikevel fordi, den tåler ikke over 3000hz.

(så på den en gang til og da så jeg det)

pakka den gamle høyttaleren minn på "SW" utgangen, og det ble bass, putta jeg den på den vanlige "R" utgangen ble det "vanlig" lyd.. Så da er det vel "intregert" delefilter?

Utfra dette så skulle jo han egentlig ikke trenge delefilter :hmm: Selv om jeg ikke har noe spesielt bra peiling her da.

Fant et på ljudia.no, men det delte bassen på 400hz, eller er det helt greit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...