Såpa88 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Så lenge det er egen sub utgang på forsterkern trenger man ikke å ha delefilter... Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 om den har høytalerutgang til subb så slipper en delefilter, men hjelper ikke mye om den har signalutgang til subforsterker......... Lenke til kommentar
drengen Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Så lenge det er egen sub utgang på forsterkern trenger man ikke å ha delefilter... mye rart her du bør (må) ha et delefilter uansett. og det bør ikke hente ut mer enn 80 mhz, om du skal ha en rein sub. med bassrør bør du ha en kasse som rommer ca 40 liter, helst i mdf. så kan du få feks, bilradiospesialisten til og regne ut lengden på bassrøret. noe som er viktig med tanke på vilke frekvenser som skal høres. lykke til videre Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Så lenge det er egen sub utgang på forsterkern trenger man ikke å ha delefilter... mye rart her du bør (må) ha et delefilter uansett. og det bør ikke hente ut mer enn 80 mhz, om du skal ha en rein sub. med bassrør bør du ha en kasse som rommer ca 40 liter, helst i mdf. så kan du få feks, bilradiospesialisten til og regne ut lengden på bassrøret. noe som er viktig med tanke på vilke frekvenser som skal høres. lykke til videre Hente ut mer enn 80 MHz ? hørtes noe rart ut det der? Delefrekvensen bør ligge mellom 60 og 80Hz Og du må ha ett delefilter ja, ellers blir lyden verre enn den var fra før. Regner med at du fant 40 liter utifra spesifikasjonene til subben? Anbefaler uansett ikke bassreflekskasser til hjemmekinobruk. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Specs på elementet var jo 70 Liter da.. link til elementet jeg skal bruke =) se tegningen min =) skal begynne å lage kassen på skolen i neste uke.. Endret 7. januar 2005 av ballemann Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 for det første.... portene bør vær på samme flate som elementet for å unngå blåselyder osv. Det elementet der skal ha en kasse på 40liter dersom du skal ha bassreflex. Vas er ikke det samme som liter. Lenke til kommentar
Elimelech Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Jeg har lyst til å legge til litt tillegs info når det gjelder delefilter til basselementer. Basselementene skal helst ikke ha "diskant frekvenser" de kan faktisk ta skade av det... Dvs man burde ha delefilter. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 pakka den gamle høyttaleren minn på "SW" utgangen, og det ble bass, putta jeg den på den vanlige "R" utgangen ble det "vanlig" lyd.. Så da er det vel "intregert" delefilter? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 for det første.... portene bør vær på samme flate som elementet for å unngå blåselyder osv. Hva er det du egentlig mener med det? Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Men hva skal jeg med delefilter? er det ikke bare når det er flere elementer det da? Du MÅ ha delefilter hvis dette er en basskasse. fordi at en bass pleier ikke å spille noe høyere en 2000hz(vanelig bass(sub spiller bare opp til 200hz)). høyere en 2000hz tar mellomtonen seg av. mellomtonen går opp til 6000hz og da tar diskanten seg av alt som er over. så du burde skaffe deg et delefilter men du må ikke hvis dette elementet ska ta seg av hele lydspekteret. EDIT: du må vist ha delefilter på dette elementet alikevel fordi, den tåler ikke over 3000hz. (så på den en gang til og da så jeg det) Endret 16. januar 2005 av oddis89 Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 delefiltere bør vær på maks 120hz, gjerne lavere.... ville gått for et på 100hz Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Men hva skal jeg med delefilter? er det ikke bare når det er flere elementer det da? Du MÅ ha delefilter hvis dette er en basskasse. fordi at en bass pleier ikke å spille noe høyere en 2000hz(vanelig bass(sub spiller bare opp til 200hz)). høyere en 2000hz tar mellomtonen seg av. mellomtonen går opp til 6000hz og da tar diskanten seg av alt som er over. så du burde skaffe deg et delefilter men du må ikke hvis dette elementet ska ta seg av hele lydspekteret. EDIT: du må vist ha delefilter på dette elementet alikevel fordi, den tåler ikke over 3000hz. (så på den en gang til og da så jeg det) pakka den gamle høyttaleren minn på "SW" utgangen, og det ble bass, putta jeg den på den vanlige "R" utgangen ble det "vanlig" lyd.. Så da er det vel "intregert" delefilter? Utfra dette så skulle jo han egentlig ikke trenge delefilter Selv om jeg ikke har noe spesielt bra peiling her da. Fant et på ljudia.no, men det delte bassen på 400hz, eller er det helt greit? Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 400hz er alt for mye for en subb, vil isåfall få vocal også fra subben... noe som ikke er ønskelig. Dersom du skal bestille fra ljudia så ville jeg valgt det her , kommer ferdig montert på terminal for innfelling i subbkasse. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Enig med deg der smith. Med et delefilter på 400 hz kan du i værste fall høre stemmer fra subben, noe som ikke er så veldig kult. 120 hz er flott, selv deler jeg min ved 100, men mitt filter er justerbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå