Gå til innhold

bygge bass, funker dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

15" er litt tregere, men du merker vel ikke det når du bruker delefilter ;)

Er ikke vanskelig å bygge kassen, bare du vet hvordan du skal ha den og har de rette materialene og verktøyet!

Blir jo som å lage en annen trekasse, eller hva du skal bruke? Sponplate er også et bra materiale. Men også dette koster også.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Ingen som har tenkt på at han skal drive et 15" element i ei stor kasse med den billigste surroundrecieveren det er mulig å oppdrive? Recieveren veier sannsynligvis ikke et gram over 10kg.

Å bygge en sub er forresten litt mer enn å montere et par deler i ei kasse. Kassen bør helst være rett størrelse i forhold til elementet som brukes. Jeg har ikke noe greie på det med bygging, men et lite google søk vil nok gjøre deg klokere.

edit:

Vekt m/emballasje: 7.40 kg
Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Mdf er en del dyrere en spon, men mdf er helt dødt og derfor blir det ikke så mye resonans i kassen.

Skal det være en passiv sub. altså uten forsterker? isåfall tviler jeg på at den eltax'n kan drive en 15".

Med subber er det også viktig å beregne kassevolumet skikkelig, hvis ikke blir det ikke noe bra.

lykke til med prosjektet

Lenke til kommentar

driter i den JBL bassen, det blir for dyrt :p

siden jeg er ute etter å spare penger har jeg kommet frem til at jeg skal gå for et 10" element, siden dette er over 100 kr billigere,

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...132%20&cart_id= element 189

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...331%20&cart_id= terminal/delefilter 185,-

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...104%20&cart_id= bassrefleksrør 17,-

= 391,- + frakt

passer dette eller? Og er det noen som har mål og tips til hvordan jeg skal gjøre det med kasse, så kom med dem :D

mvh ballemann =)

Lenke til kommentar

Jeg er 90% sikker på at den recieveren du har sett deg ut har delefilter på 100wats utgangen. Denne utgangen er beregnet for å drive en basshøyttaler, og dermer har den rimelig sikkert også delefilter.

Du kan sikkert kontakte Komplett eller Eltax for å finne ut dette.

Eltax er utrolig mye for pengene sine, men bra er det ikke..

Lenke til kommentar
vil heller anbefale feks dette elementet, men det blir en annen prisklasse en du hadde tenkt på.

Du får aldri en bra subb til 300kr........

Dette er et ekstremt mye bedre kjøp enn det du har vurdert tidligere. Jeg håper du kjøper noe som er bra med en gang, det er så absolutt verdt det.

Lenke til kommentar

Til den basseren som du har valgt der funker best i trykkammer. Den klarer heller ikke noen bra å nå de dype frekvensene som subwoofere skal gjøre.

Men har finni en kassa som vil funke best til basseren.

40liter, bassrefleks 25cm med en diameter på 66mm.

Husk at plassering av bassrefleks forand vil fungere best!

Lenke til kommentar
Til den basseren som du har valgt der funker best i trykkammer. Den klarer heller ikke noen bra å nå de dype frekvensene som subwoofere skal gjøre.

Men har finni en kassa som vil funke best til basseren.

40liter, bassrefleks 25cm med en diameter på 66mm.

Husk at plassering av bassrefleks forand vil fungere best!

hvilken bass? den jeg foreslo eller den som ble foreslått rett over her?

Tusen takk for alle innslag folkens, ser frem til å bygge bassen =)

mvh ballemann

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...