Gå til innhold

Slutten på planet of the apes. OBS: spoiler!

Bautastein

Anbefalte innlegg

tror du mener charlton heston :)

men uansett. Det diskuteres to filmer her. Den jeg referer til er den nye filmatiseringen med Mark Wahlberg...du tenker på originalen..

Grunnen til at de finner statuen i den filmen er at de har reist fremmover i tida naturligvis. samme som med den nye filmen.

(I den nye filmen reiser han tilbake igjen i tid i, ergo min forklaring)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, jeg husker at jeg skjønte slutten da jeg så filmen for en stund siden. Var ikke tvil i min sjel om hvordan det hang sammen. Men nå som dere begynte å dra fram alskens teorier husker jeg jo ikke hva jeg skjønte. :thumbdown:

Tror dog det var noe i retning av det MrLee beskrev.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242

OK folkens. Her er min versjon (som ligner noe grasalt på en annen sin :p )

Da hovedrollepersonen sendte apen sin ut i hullet, drev romstasjonen hav var på, med forskning av aper.

Han mast kontakt med apen sin, og dro etter. det som da hadde skjedd på rom fergen var at apene hadde gått amokk. de hadde drept alle og sikkert kræsjet på planeten vi snakker om.

det som skjedde med hovedpersonen var at han hadde reist FRAM i tid. eter alt dette skjedde...han kom til planeten etter at apene hadde kræsjet, og begynt å utvikle seg. (hovedrolle-duden hadde blitt sent fram et par dager før apen sin.

Ved at han på slutten reiste inn i hullet reiste han fram i tid igjenn! (dette hullet gjorde vel ingenting annet en å sende FRAM i tid (ikke tilbake))

HVa skjer når nisser hersker på jorden og man skrur tiden fram? jo da får man mere avangserte nisser :p

derfor var det aper på jorden!! TAKKER FOR MEG!

Lenke til kommentar

Det virker som det er mye diskusjon om denne remaken og slutten av den.. og etter å ha lest litt på diverse andre forum så er det jo enda flere ting å lure på..

Apeplaneten som de kommer til kan jo ikke være jorden pga at den har to måner. Dvs at det er en annen planet.. og apene og menneskene på den planeten utviklet seg fra Oberon. Siden den krasjet i fortiden.

Men hvor kommer alle disse hestene og sånn fra da?

Og aper kan ikke svømme så hvordan fikk de den kapselen ut av vannet?

Tror det er noe mere tull med den slutten en vi aner.. =)

har også funnet en god forklaring på engelsk som er temmelig lik det vi oxo har tenkt.

First of all, there are absolutely two planets involved here: Earth and The Planet of the Apes. There are two moons over the POTA, therefore it cannot be Earth.

So, second, going through the space storm is both a journey through time AND space.

Ok, now the chronology...

-Pericles goes through the storm and emerges on the POTA a few days after Leo does.

-Leo, in pursuit of Pericles goes through the storm, arrives on the POTA a few days before Pericles, and is promptly captured by the ape army.

-The Oberon, searching for Leo, goes through the storm and emerges on the POTA thousands of years in the past.

So now we have everone on the POTA, with Leo and Pericles in the future and the Oberon in the past.

Staring in the past and moving forward...

-The genetically enhanced apes aboard the Oberon initially help the human crew, but over the next generation, Semos (son of Pericles, I believe) leads an ape revolt. They eliminate the humans and start their own society, conquering the planet's native humans in the process. The apes evolve to the equivelent of about an 18th century earth human society, but lack the capacity to invent technology beyond that level.

-An ape religion develops over the centuries with Semos the equivalent of Jesus Christ, a spiritual leader who will return to lead once again. When Pericles lands on the POTA, Attar and his followers believe this to be the return of Semos.

-Thade's family, the direct decendents of Semos, know the ape society rose up and conquered sophisticated humans, and have passed that information (and the human gun) down from one generation to the next. They also make the Oberon crash site, where the ape society began, a forbidden zone. Thade learns these things late in the film, but when he does, we can assume he puts two and two together about who Leo is, where he's from, and what the pod in the lake outside the ape city might be.

Ok, so the Oberon crashing when it did is the seed for the entire ape society. Note the brand the apes use to mark the humans is in the shape of the Oberon and the army's helmets are shaped like the Oberon's pods, so some facets of the apes' beginnings have been passed down from the start, even if none but a few know exactly why those things are the way they are.

Now, on to the ending itself...

-Leo uses Pericles's pod to return to Earth through the space storm. Pericles remains on the POTA.

-Leo crashes on Earth to find apes are now the ruling species there, with modern tehnology this time. What was the Lincoln Memorial is now a tribute to Thade for saving the planet (for the apes). Thade is even dressed as Lincoln was for the statue.

So, what happened...? This...

-Thade, left alive inside the Oberon by Leo and the other apes, is the only one on the POTA who knows about the other Oberon pod. Pericles is the only one on the POTA who knows how to fly that pod. It IS conjecture, but I believe logical conjecture, to assume Thade escaped the Oberon wreck, laid hands on Pericles at some point thereafter, and used him (and perhaps knowledged gained from the Oberon) to retrieve, repair and fly the other pod through the space storm.

There's no way Thade could know where or when he'd land, but we can guess from his statue's attire, he arrived on Earth in the mid-to-late 1800s. As physically strong and resiliant as the apes are compared to humans, Thade would be virtually unstoppable while on earth. He "freed" Earth's apes from "slavery" (a somewhat clumsy allusion to Lincoln) and conquered the planet (or at least the United States) from there.

Thade likely brought Pericles to Earth with him and used the genetically enhanced chimp to breed with his lesser 19th century counterparts to speed up ape evolution on this planet. Hence the human levels of technology and organization seen at the end of the film.

Thade dies or is killed sometime in the early 20th century and, once the apes control the US, a memorial is created to him in Washington. Thade could have been President of the United States at some point, for all we know. By the time Leo returns to earth in the 22nd century, the seeds Thade planted two hundred years earlier have turned Earth in an new POTA.

Men det er noen hull her oxo.. En ape vil ikke klare og overmanne hele armeen til USA på den tiden uansett hvor sterk han er..

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar

Eg trudde eigentleg at det var halv-aper som styrte den verdenen han kom tilbake til i remaken. Innbiller meg i alle fall at apane var tynnare og oppførte seg meir som mennesker ein dei apane som vi hadde sett tidlegare i filmen (vuggende gange med knekk i knærna osv).

Det ville passa med kysscena vi så rett får han skulle returnere til jorda (Sjølv om biologien er litt uklar, det er tross alt sci-fi)

Lenke til kommentar

Hehe.. etter alt dette snakket om filmen så måtte jeg jo selfølgelig dra den fram fra glemselsen. Så jeg slang dvd'en i spillern og satt og så på... det skulle jeg kanskje ikke ha gjort pga at når jeg endelig kom til slutten så skjønte jeg ikke et døyvt!

Måtte lese min siste post en gang til før jeg skjønte det! og fortsatt er jeg ikke fornøyd. Man får jo aldri vite noengang i filmen at det er flere kapsler. Og om det hadde vært en der. Så ville den vel vært temmelig ødelagt? Og å lære hvordan man skal opperere den hvis den hadde virket blir jo ganske fåfengt når lærern ikke kan snakke! Syns også det er litt rart at han(thade) i det hele tatt skulle slippe ut av det lille fengselet sitt. Med tanke på at etter den lille krigen skydde jo alle han som pesten selv! Og så er det jo det siste geniale plot-hullet at han skal klare å overmanne(overape) hele det nordamerikanske-kontinentet på 1800-tallet.

Nei, Den eneste konklusjonen jeg kan komme med er at dette er en av de værste sluttene på en film som jeg har sett. Filmen var helt ok til slutten kom, mens slutten i seg selv er helt ulogisk!

Nei remaken skulle nok aldri ha blitt laget!!

Nice try, but lets all just agree that the movie was pretty good up until the ending, which was left unexplained by the writers and the movie, and makes no sense at all
Endret av ZanZel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...