Gå til innhold

Sesjon og nekting av militæret


Anbefalte innlegg

Man kan være så uenig man vil i både militæret, forksjellige lover, skatt osv. Akspeterer man det ikke kan man bare flytte ut av landet.

Man kan være så uenig man bare vil i at jøder blir gasset i hjel. Aksepterer man det ikke, kan man bare flytte ut av landet.

Dette var jo en sammenligning som ikke har rot i virkelighet. Gassing av jøder eller hvilken som helst annen sivil folkegruppe er ikke akseptert noen steder. Der er faktisk definert som ulovlig ifølge en av genevekonvensjonene vi har skrevet under på.

 

 

Men jeg kan jo fortelle hvordan jeg opplevde min førstegangstjeneste.

Jeg har alltid likt regler og hatt disiplin så jeg har vært fasinert av militæret. Pga. dette ble jeg med i Heimeværnsungdommen (HVU) da jeg ble gammel nok. Dette var en fin opplevelse der jeg lærte mye forskjellig. Det å være ute i naturen, førstehjelp, våpen, samband, mm.

Etter disse gode erfaringene søkte jeg HVUB. Dette er et heimeværnets utskrevne befalskurs. Da jeg kom inn ble vi testet både fysisk og psykisk den første uka. Vi hadde den velkjente tilvenningsøvelsen med lite mat og store fysiske anstrengelser. Det var aldri fare for helsen eller sikkerheten på denne øvelsen og jeg lærte mye om mine egne begrensninger... nemlig at jeg ikke nådde dem helt selv om det var hardt.

Kom inn i elevperioden og ble kjent med mange motiverte personer med forskjellig alder og bakgrunn. Hadde mye utdannelse innen ledelse og undervisning, noe som gjorde at jeg utviklet meg enormt. Erfaringene jeg skaffet meg da kommer sansynligvis til å hjelpe meg mye når jeg kommer ut i arbeidslivet og forhåpentligvis blir mellomleder, eller kanskje til og med toppleder. For hvem har vel lyst å jobbe nede på gulvet med samme rutinen dag ut og dag inn?

Jeg hadde etter et halvt år på HVUB utplasering et halvt år som troppsbefal i en tropp i indre troms. Der fikk jeg tilegne meg mye erfaringer om ledelse i praksis.

Da jeg dimmet hadde jeg da fått mye gode erfaringer, mye utvikling, 3 studiepoeng og 10 høgskolevekttall.

 

Jeg går nå på høgskole og ser at mange av de som kommer rett fra videregående og ikke har den modningen fra forsvaret fremdeles har litt av den "passive" holdningen. Med det mener jeg at det gikk sport i å gjøre opprør og være lat på vgs, og nå når de har komplett ansvar for egen læring så takler de det svært dårlig. Selvsagt er det mange unntak fra denne observasjonen, men dette er som regel individer som var motivert og hadde litt innsats på vgs også.

 

Jeg er nå veldig glad for at jeg valgte HVUB og vil anbefale dette til alle som har litt initiativ og ansvarsfølelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette var jo en sammenligning som ikke har rot i virkelighet. Gassing av jøder eller hvilken som helst annen sivil folkegruppe er ikke akseptert noen steder. Der er faktisk definert som ulovlig ifølge en av genevekonvensjonene vi har skrevet under på.

Det var heller ikke poenget. Poenget er at «flytt til utlandet dersom du ikke liker det» ikke er noe argument. Hvorfor har vi demokrati, ytringsfrihet, stemmerett, dersom de som er uenige i dagens politikken skal flytte til utlandet?

Lenke til kommentar
tja, litt merkelig med deg, du er villig til å gå til våpen for å forsvare de rettighetene du har gitt deg selv, men hva får deg til å tro at folk respekterer de rettighetene med mindre du respekterer andres rettigheter og syn på ting?

Jeg tror ikke at andre respekterer mine rettigheter. Dersom de hadde gjort det, hadde det ikke vært nødvendig å finne frem geværet når myndighetene kommer for å kidnappe en.

 

For øvrig respekterer jeg selvsagt ikke imaginære «rettigheter» som i praksis ikke innebærer noe annet enn at produktive mennesker skal være slaver for de som ikke har noen skrupler mot å parasittere på andre menneskers arbeid.

Lenke til kommentar

PelsJakob, jeg har helt lik holdning som deg. :ermm: Dersom staten tvinger meg mot min vilje vil jeg gjøre hva jeg kan for å forhindre dem.

 

Siden jeg skal på jobb kl 0700, men ikke har mulighet til å dra hjemmefra før 06.50 må jeg kjøre i 120km/t for å rekke jobben. Siden jeg tidligere var rallysjåfør takler jeg (og bilen min) slike hasigheter svært godt.

Om politiet stopper meg, forsøker å rive meg ut av bilen og kidnappe meg til politistasjonen må jeg nok skyte dem siden de da tvinger meg. Hva gjør man ikke for å unngå tvang? Jeg har jo ikke tenkt å bruke et år av livet mitt på et slikt sted. :roll:

 

Satt på spissen? Ja, men i prinsippet ser jeg ikke forskjellen på det du skriver og det jeg har skrevet over.

 

Totalnekt er idiotisk. Hvis dere absolutt ikke vil inn i militæret så er siviltjeneste et godt alternativ. Liker dere ikke lovene vi har, så engasjer dere i politikken for å forandre det. (Eller flytt til et land med lover som passer dere.) :p

 

 

Så forøvrig at en sa at man kan sammenligne det man hører om puling og det man hører om militæret. Jeg er enig. Du kan aldri vite om det er noe du liker før du har prøvd det (okei, hvem liker ikke det førstnevnte? :p). Dessverre er det slik at man da kan gå på en smell og må bite i det sure eplet fra Sjt. "Helvete".

Lenke til kommentar
Satt på spissen? Ja, men i prinsippet ser jeg ikke forskjellen på det du skriver og det jeg har skrevet over.

Forskjellen er at i ditt eksempel er det som initierer bruken av tvang, mens staten bruker gjengjeldende tvang. I mitt eksempel er det motsatt.

 

Totalnekt er idiotisk. Hvis dere absolutt ikke vil inn i militæret så er siviltjeneste et godt alternativ.

Er det bedre å tvinges inn i siviltjeneste?

 

Liker dere ikke lovene vi har, så engasjer dere i politikken for å forandre det.

Det er allerede gjort. Signatur --->

 

(Eller flytt til et land med lover som passer dere.) :p

Jobber med saken.

Lenke til kommentar

en tjommi av meg har engelsk og norsk pass, han var inne...

 

Og pels, haha, skulle ha sett deg den dagen du tar opp geværet for å skyte noen som bryter dine berømmelige rettigheter, men du skjønner ikke en dritt fordi at du aldri har lært å bruke et gevær. Eller den dagen Ivan eller hvilkensomhelst annen potensiell invasjonsmakt kommer, brenner ned huset ditt, riper opp bilen din og skader familien din. da skulle du vel ønske at du hadde visse basiskunnskaper i hvordan å krige litt, men neida...

Lenke til kommentar
Har du store problemer med synet, hørsel osv, kan du få status som: Ikke tjenstedyktig, men av sunn fornuft går jeg ut i fra at dette må dokumenteres av lege.

Veldig idealistisk og fin innstilling, desverre er det ikke slik det fungerer.

 

Å få en status som tjeneste- eller feltudyktig trenger ikke legediagnose, men litt utidig trykking på knappen under hørselstesten, som blir registrert av et par menige.

 

Jeg har vært på sesjon og det var ikke noe problem å snike seg til stryk på testene. Det blir ikke utført noen dyptgående legesjekk i tvilstilfellene, man blir sendt hjem med en lapp der det står at du har fått fri et år.

 

Kan kanskje nevne at jeg selv skal i militæret, etter utmerkede resultater på sesjon :)

Lenke til kommentar
Faren min er Italiensk, mens moren min er Norsk, jeg har Norsk pass, men kan jeg ha Norsk og Italiensk pass samtidig? for å slippe det dere diskuterer om?

 

Hva må i så fall gjøres om jeg kan ha begge passene?

Hvilket pass du har er igrunn irrelevant. Ifølge loven kan enhver som oppholder seg på norsk jord, uansett nasjonalitet, bli innkallt. I praksis så tror jeg nok bare nordmenn med bostedsadresse i Norge blir innkallt.

Lenke til kommentar
Satt på spissen? Ja, men i prinsippet ser jeg ikke forskjellen på det du skriver og det jeg har skrevet over.

Forskjellen er at i ditt eksempel er det som initierer bruken av tvang, mens staten bruker gjengjeldende tvang. I mitt eksempel er det motsatt.

Nei, det er staten som initierer ved å tvinge meg til å kjøre så sakte at jeg ikke rekker jobben. Jeg synes jo ikke det er riktig å tvinges til slikt. :roll:

 

 

Å få en status som tjeneste- eller feltudyktig trenger ikke legediagnose, men litt utidig trykking på knappen under hørselstesten, som blir registrert av et par menige.

Å snike seg unna på hørselstesten er faktisk noe av det vanskelige.

Endret av lodott
Lenke til kommentar
Dette var jo en sammenligning som ikke har rot i virkelighet. Gassing av jøder eller hvilken som helst annen sivil folkegruppe er ikke akseptert noen steder. Der er faktisk definert som ulovlig ifølge en av genevekonvensjonene vi har skrevet under på.

Det var heller ikke poenget. Poenget er at «flytt til utlandet dersom du ikke liker det» ikke er noe argument. Hvorfor har vi demokrati, ytringsfrihet, stemmerett, dersom de som er uenige i dagens politikken skal flytte til utlandet?

Det er en forskjell på å være uenig, og det å bevisst nekte å følge vårt samfunns lover og regler. Så derfor, er du en person som kun følger regler som passer deg, og gir f.en i de andre reglene og lovene, så kom deg ut av landet. Det er helt greit å være uenig og kjempe for å endre lover og regler, men å bryte de er ikke et virkemiddel som skal brukes. Da gidder man ihvertfall ikke høre på deg.

 

Og det er ikke MP som kommer og henter noen som nekter å møte til sesjon eller førstegangstjeneste. Der har de ikke myndighet til. Det er politiet.

 

Og hvis du da oppfordrer til å skyte ned personer som kun gjør jobben sin, så håper jeg nesten at de putter en kule i skallen din hvis du prøver å skade personer som gjør jobben sin.

 

Men bare nesten, er bedre å bure deg inne.

 

Det blir bare for ekstremt. Å skyte ned folk for å slippe å avtjene ett år for samfunnet. Du bør virkelig revurdere hvilken virkemidler du ønsker å benytte for å fremme din sak.

Lenke til kommentar
Nei, det er staten som initierer ved å tvinge meg til å kjøre så sakte at jeg ikke rekker jobben.

Ikke gjør deg dummere enn du er. Du skjønner godt at fartsgrenser har samme funksjon som forbud mot drap, vold og tyveri: å beskytte individer mot rettighetskrenkende atferd. Verneplikt har derimot en helt annen funksjon: å slavebinde individer, det vil si å krenke deres rettigheter.

 

Den essensielle forskjellen er at det ene beskytter rettigheter, mens det andre krenker dem.

Lenke til kommentar
Det er en forskjell på å være uenig, og det å bevisst nekte å følge vårt samfunns lover og regler.

Jeg anerkjenner ikke noens rett til å krenke mine rettigheter, det være seg om de er enkeltindivider eller instanser som hevder å representere samfunnet. Om en tilfeldig banditt forsøker å slavebinde meg, aksepterer jeg det ikke; om staten forsøker på det samme, aksepterer jeg det heller ikke. Dersom man angripes, har man rett til å bruke de midler som er nødvendig for å forsvare seg, inkludert vold. Dette gjelder uansett hvem som er overgriperen.

Lenke til kommentar
Og pels, haha, skulle ha sett deg den dagen du tar opp geværet for å skyte noen som bryter dine berømmelige rettigheter, men du skjønner ikke en dritt fordi at du aldri har lært å bruke et gevær. Eller den dagen Ivan eller hvilkensomhelst annen potensiell invasjonsmakt kommer, brenner ned huset ditt, riper opp bilen din og skader familien din. da skulle du vel ønske at du hadde visse basiskunnskaper i hvordan å krige litt, men neida...

Ja, man trenger jo å bli frastjålet ett år av sitt liv for å lære å håndtere et våpen. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...