Gå til innhold

Sesjon og nekting av militæret


Anbefalte innlegg

Tvungen verneplikt er latterlig bortkasta penger i et fredselskende land som Norge.

 

Mye bedre å bruke pengene på et profesjonellt militær som kan få ordentlig trening og utsty.r Og ikke minst god moral.

 

Systemet vi har i dag er håpløst gammeldags.

Problemet er jo selvsagt at dette militæret ikke blir et forsvar, men en angrepsstyrke. Et annet problem er jo at militæret er en maktinstans i samfunnet, når denne instansen blir overtatt av frivillige, motiverte, ordrefølgende og godt betalte yrkesmilitære så mister militæret kontakten med folket og kan bli utilregnelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er jo selvsagt at dette militæret ikke blir et forsvar, men en angrepsstyrke. Et annet problem er jo at militæret er en maktinstans i samfunnet, når denne instansen blir overtatt av frivillige, motiverte, ordrefølgende og godt betalte yrkesmilitære så mister militæret kontakten med folket og kan bli utilregnelig.

Kommer jo selvfølgelig helt ann på hvordan vi legger premisene for trening og utstyrs innkjøp osv. Men å påstå at et profesjonellt militær er ensbetydende med angrepsstyrke er i mine øyne helt galt.

 

Så lenge Norge har et "relativt" sunt og fornuftig styresett som vi har i dag ser jeg ikke noe fare for at det skulle oppstå store splittelser mellom befolkningen og miltær.

 

Det er i hvertfall ikke noen akutt revolusjonsfare her de neste 50 åra ihvertfall.

Endret av Aeternus
Lenke til kommentar
At du mener at det vil være bra for folk, legitimerer ikke tvang. Mennesker er eid av seg selv, ikke av samfunnet.

Nå snur du ting på hodet. For at samfunnet skal fungere er man avhengig av at borgerne følger visse "retningslinjer". Som f.eks lover. Hvis alle skal betemme fult og helt over seg selv uten noe annet hensyn har vi ikke lenger et demokrati, men et anarki.

 

Man kan være så uenig man vil i både militæret, forksjellige lover, skatt osv. Akspeterer man det ikke kan man bare flytte ut av landet. Prisen for vår sikkerhet og våre velferdsgoder er ikke gratis, og vi kan ihvertfall ikke takke snørrete bortskjemte unger som vil ha alt servert på et sølvfat for alle godene vi har idag.

Lenke til kommentar
Tvungen verneplikt er latterlig bortkasta penger i et fredselskende land som Norge.

 

Mye bedre å bruke pengene på et profesjonellt militær som kan få ordentlig trening og utsty.r Og ikke minst god moral.

 

Systemet vi har i dag er håpløst gammeldags.

Ja, det kan godt være et poeg i det du sier. Men man må se på at f.eks. marinen alene tar inn 3000-4000 menige hvert år som alle har en vital plass i sjøforsvaret. Det vil koste en god del penger å erstatte en så stor arbeidsstyrke.

 

Personlig vil jeg helst set at man utvidet førstegangstjenesten med at alle kvinner ogå måtte delta. Men isteden for at man kun drar inn i forsvaret, kan man inkludere andre ting i samfunnet vårt. Som f.eks helsevesenet, som idag er veldig underbemannet. Eller man kan inkludere humanitært arbeid. Så da kunne man selv velge hvor man ville tjenestegjøre et år for samfunnets beste ;)

 

Folk er så opptatt av at de får "stjålet" et år. Idagens samfunn er vi så privilgerte og bortskjemte at vi har godt av å få foten i ræven et par ganger slik at vi ikke mister bakkekontakten :cool:

Lenke til kommentar
For at samfunnet skal fungere er man avhengig av at borgerne følger visse "retningslinjer". Som f.eks lover.

Jeg er for lover og regler, men ikke ulover som krenker individets rettigheter.

 

Hvis alle skal betemme fult og helt over seg selv uten noe annet hensyn har vi ikke lenger et demokrati, men et anarki.

Nei, da har vi frihet.

 

Man kan være så uenig man vil i både militæret, forksjellige lover, skatt osv. Akspeterer man det ikke kan man bare flytte ut av landet.

Man kan være så uenig man bare vil i at jøder blir gasset i hjel. Aksepterer man det ikke, kan man bare flytte ut av landet.

 

Prisen for vår sikkerhet og våre velferdsgoder er ikke gratis, og vi kan ihvertfall ikke takke snørrete bortskjemte unger som vil ha alt servert på et sølvfat for alle godene vi har idag.

Nei, vi kan takke kapitalistene for det.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
Hvis alle skal betemme fult og helt over seg selv uten noe annet hensyn har vi ikke lenger et demokrati, men et anarki.

Nei, da har vi frihet.

Alle er faktisk nødt til å gi fra seg litt av sin egen frihet for at vi selv og andre skal være trygge, og dermed også frie.

 

Ingen er frie om det blir ville vesten-tilstander, f.eks. slik som det i stor grad er i statene, alle har minst 15 hagler og 32 pistoler. Man blir mindre trygge, og dermed også litt mindre frie. Alt dette fordi man tror man blir friere av f.eks. denne frie våpenlovgivningen.

Lenke til kommentar
Alle er faktisk nødt til å gi fra seg litt av sin egen frihet for at vi selv og andre skal være trygge, og dermed også frie.

Nei, det er ikke nødvendig.

 

Ingen er frie om det blir ville vesten-tilstander, f.eks. slik som det i stor grad er i statene, alle har minst 15 hagler og 32 pistoler. Man blir mindre trygge, og dermed også litt mindre frie. Alt dette fordi man tror man blir friere av f.eks. denne frie våpenlovgivningen.

Det er intet grunnlag for å hevde at det er antallet våpen som gjør at det skjer flere drap i De forente stater. Det finnes massevis av land som har like stor utbredelse av våpen som De forente stater, uten at det skjer like mange drap der.

 

For øvrig:

post-57-1104160449_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Norge har faktisk en meget stor våpenfrekvens, riktig nok. Forskjellen er at vi har våpen til bruk for jakt, og ikke en 9mm under puta for å skyte dersom vi hører lyder utenfor døra på natten. Norske jegere er i tilegg meget flinke til å sikre sine våpen.

Bowling for Columbine anbefales i så måte, selv om jeg vet at taktmarsjgjengen ikke liker den, fordi den tar opp noe som er fundamentalt galt med det amerikanske samfunnet.

Lenke til kommentar

Jeg syntes at de fleste har godt av et år i militæret. Folk er så utrolig dyktig til å finne negative ting som de kan bruke til å argumentere hvorfor de ikke skal inn i militæret. Det er ting som sengestrekk, skopuss, sluttet orden osv. Skal hjertens inrømme at dette er drittkjedelig, men samtidig så glemmer "nekterne" alle de positive tingene man lærer og opplever i militæret.

 

- Man har en unik sjangse til å komme i form (et eller annet sier meg at et par stykker her inne kunne trengt det)

- Man lærer faktisk å samarbeide med andre mennesker, uansett om man liker dem eller ikke

- Man knytter bånd til andre mennesker man under normale omstendigheter ikke ville ha knyttet bånd med, og jeg mener ihvertfall at hvilken som helst person blir styrket av dette

- Man lærer ting som man faktisk får bruk for (førstehjelp for eksempel) og man blir satt i stressende situasjoner med hensikt så man får trening i å takle dette.

 

HalTan, er litt uenig med at du sier du vet nok om militæret siden du har kamerater som har vært inne og fortalt hvordan det var. Spør du meg blir det det samme som å danne en mening om hvordan det er å pule, uten å selv ha gjort det, men etter å ha hørt av andre hvordan det er.

 

Pelsjakob, du som er villig til å gå til kniven for å stå for det du mener er rett, er sikker på du ikke hadde greid å ta sikringen av geværet du kunne tenkt deg å brukt når onkel kommer for å hente deg.

 

Hvem som helst kan finne sitt nisje i militæret uansett hva de står for og hvem de er, bare synd at så få ser dette....

Lenke til kommentar
HalTan, er litt uenig med at du sier du vet nok om militæret siden du har kamerater som har vært inne og fortalt hvordan det var. Spør du meg blir det det samme som å danne en mening om hvordan det er å pule, uten å selv ha gjort det, men etter å ha hørt av andre hvordan det er.

Så det du egentlig forteller meg er at jeg ikke skal høre på deg? :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er intet grunnlag for å hevde at det er antallet våpen som gjør at det skjer flere drap i De forente stater. Det finnes massevis av land som har like stor utbredelse av våpen som De forente stater, uten at det skjer like mange drap der.

Hvilke land er det som har like mye våpen som USA? Forøvrig er det teit å se på USA i sin helhet når man snakker om våpenkrimnalitet, da det er en uoversiktelig miks av føderale, statlige og lokale lover og regler inne i bildet.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Verneplikt i Norge er fullstendig latterlig.

Tenk at et par folk dor hvert ar i militaertjeneste innenfor Norge.

For hva???

 

Dere som prover a komme dere unna sesjon: det er nok ikke sa enkelt som du tror, du ma ha legeattest for ting som feiler deg, osv.

Lenke til kommentar
Jeg syntes at de fleste har godt av et år i militæret. Folk er så utrolig dyktig til å finne negative ting som de kan bruke til å argumentere hvorfor de ikke skal inn i militæret. Det er ting som sengestrekk, skopuss, sluttet orden osv. Skal hjertens inrømme at dette er drittkjedelig, men samtidig så glemmer "nekterne" alle de positive tingene man lærer og opplever i militæret.

 

Jeg er ingen nekter, og vet utmerket godt hvor kjedelig skopuss (du har tydeligvis ikke hørt om spitting, som er skopuss ganger 100) og sluttet orden er, så der er jeg enig med deg. Men er det du ramser opp ting man lærer i militæret, og er det nyttig?

 

- Man har en unik sjangse til å komme i form (et eller annet sier meg at et par stykker her inne kunne trengt det)

Har man det? hvordan kan det ha seg at de som er godt trent når de går inn i forsvarer går ut med en langt svakere fysisk form? Folk jeg tjenestegjorde med la på seg over 10 kg, og dette var topp trente mennesker. Det kan medføre riktighet at de slappeste kommer i litt bedre form, men de aller fleste, meg selv inkludert, kommer ikke i bedre form i militæret, snarere tvert imot. Når man trener, bokstavelig talt i samlet tropp, sier det seg selv at de fleste ikke får noe særlig ut av det når nivået dikteres av de svakeste. Og for de fleste er det altfor lite tid satt av til fysisk fostring, som det så fint heter.

 

- Man lærer faktisk å samarbeide med andre mennesker, uansett om man liker dem eller ikke

Dette er delvis riktig. Man tvinges til "samarbeid", men forsvaret har en håpløst utdatert ledermodell, hvertfall er det min erfaring. Dette varierer selvsagt fra befal til befal.

 

- Man knytter bånd til andre mennesker man under normale omstendigheter ikke ville ha knyttet bånd med, og jeg mener ihvertfall at hvilken som helst person blir styrket av dette

Her er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men å bruke et år og tredve milliarder på en slags sosial voksenopplæring for Norge mannlige befolkning?

 

- Man lærer ting som man faktisk får bruk for (førstehjelp for eksempel) og man blir satt i stressende situasjoner med hensikt så man får trening i å takle dette.

Her skal jeg gi deg rett, førstehjelp er absolutt en nyttig ting å ta med seg, men dette er en av få ting de fleste tar med seg som de kan få bruk for. Evnen til å kunne handle under stress er vel også greit å ha erfart, men jeg ser ikke den helt store forskjellen på en som har gjennomført førstegangstjenesten og en annen i stresstakling, dette er vel mer personavhengig.

 

Hvem som helst kan finne sitt nisje i militæret uansett hva de står for og hvem de er, bare synd at så få ser dette....

Her må jeg innrømme at jeg ikke følger deg helt.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Verneplikt i Norge er fullstendig latterlig.

Tenk at et par folk dor hvert ar i militaertjeneste innenfor Norge.

For hva???

 

 

Er det en statistisk høyere risiko for å omkomme under førstegangstjeneste, sammenlignet med å leve et sivilt liv? Jeg tviler på det.

 

 

Dere som prover a komme dere unna sesjon: det er nok ikke sa enkelt som du tror, du ma ha legeattest for ting som feiler deg, osv.

 

Nåja. Det er ikke noe mønster i systemet over hvem som slipper militærtjeneste og hvem som ikke gjør det, men hvis man virkelig ikke vil inn så får man dimme.

Lenke til kommentar

haltan, du bør høre like lite på meg som på alle andre, poenget er at jeg syntes det blir for drøyt å uttale seg så skråsikkert om at det er sånn og sånn når man selv ikke har vært gjennom det.

 

Når det gjelder treningen, så kan jeg ihvertfall si med sikkerthet at de fleste på HOS trener individuelt i treningsfasilitetene, og mitt inntrykk er at det er kun på rekrutten folk trener sammen. Dette vet jeg da ikke altfor sikkert, så jeg skal ikke være så bråsikker her.

 

Når det gjelder den delen om at norge bruker tredve miliarder i året for at voksne ,mannfolk skal få seg venner så syntes jeg det blir for dumt å vinkle det på den måten. Dette er en positiv ting man drar ut av militæret enten man vil eller ikke. punktum.

 

Når det gjelder nisjegreiene, for å utdype det litt, de fleste kan finne seg et felt innenfor førstegangstjenesten de har muligheter for å trives i og for å gjøre det bra i. Enten det er siviltjeneste, befalskurs, en eller annen form for instruktør eller om det er å sitte på samband hele dagen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Er det en statistisk høyere risiko for å omkomme under førstegangstjeneste, sammenlignet med å leve et sivilt liv? Jeg tviler på det.

Heh. Det var faktisk et godt poeng. Men det er liksom en ekstra par liv i aret som vi kunne spart oss for, for ikke a snakke om kostnadene til den norske stat av alt det tullet. Hva er det godt for?? Hvis Norge blir angrepet, har vi ikke et militaer til a bekjempe en fiende likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...