Gå til innhold

Sesjon og nekting av militæret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det fungerer ikke slik hos HMKG. Selv om man har vakt en helg, i jula osv, får man ikke igjen fridager pga av det. Det er 1 uke på, men ingen uke av. Man kan ha vakt fre-lør, søn-man, tirs-ons, tors-fre, og vanlig tjeneste fra mandagen igjen. Vaktbelastningen i Garden har vært oppe i media før, spesielt ille kan det være i sommermånedene.

 

Garden er et tøft sted å havne, ja, jeg kjenner flere som har vært der og blitt rimelig sliten av det. Men som sagt det varierer, alle kan ikke være fornøyde

 

Selvfølgelig varierer ting av hvor man tjenestegjør. Om jeg forstår deg riktig kom du inn i forsvaret relativt gammel, da får du som regel en helt annen behandling enn 18-åringer som var russ 2mnd før de kom inn, og blir også tilbudt stillinger med en del mer ansvar.

 

"relativt gammal".... :p Jaja, ble ofte sett på som en olding på rekrutten, så jeg kan svelge den :thumbup:

 

Men alderen gav meg ingen særbehandling, det ble nok heller forventet mer av meg, spesielt på rekrutten hvor befalet var et par år yngre enn meg. Men jeg hadde en fordel når jeg søkte instruktør stilling, jeg hadde erfaring og kompetanse som de andre kandidatene ikke kunne matche. Men så er jeg også for at man bør avtjene førstegangstjeneste når man er litt eldre enn 18, om man øsnker det. Jeg tror jeg fikk mye mer ut av min tjeneste som 24 åring enn hvis jeg var 18. Var også en større motstander av førstegangstjeneste når jeg var 18.

 

det kan nevnes at i samme undersøkelse du refererer til var det vel 1 av 3 som hadde fryktet for sitt liv en gang i løpet av førstegangstjenesten.

 

Feil. "Tar man med alle i undersøkelsen viser det seg at 11,4 prosent har opplevd situasjoner der de har fryktet for sitt eget liv i løpet av tjenestetiden.".

 

Det var en av tre som har enkelte ganger har følt frykt for å gjennomføre oppgaver.

 

Men i sammenheng kan man nevne at det blandt postbud tidlig på 2000 tallet var over 20% som en eller annen gang i løpet av året som hadde fryktet for liv og helse :roll:

 

Det er risiko i flere yrker. Thats just life.

Hvor du har tallet 80% fra aner jeg ikke, i min egen tropp var det langt mellom de som hadde søkt seg dit.

 

Dette tallet gjelder for fordelingen som blir foretatt for Madla(sjø og luft). 80%-90% får oppfylt et av de tre ønskestedene de oppgir. Men til syvende og sist er det alltid forsvarets behov som er avgjørende.

 

At int. pol. skulle bli tilbudt med undervisning er helt nytt for meg, og jeg kan godt høre med folk jeg kjenner som jobber som befal ved HMKG nå, jeg tviler på at situasjonen har endret seg fra da jeg var inne.

 

Dette er fakta. Det ble nesten avlyst grunnet at det var få påmeldte, men det ordnet seg til slutt. Min egen bror tok begge kursene. I tilegg er det flere lederkurs og filosofikurs som man kan ta. Dette gjelder for alle i Marinen, om det også gjelder for Hær og Luft, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Det har helt klart mye å si hvor man havner, men jeg skjønner ikke at folk ikke gjør mer for å komme dit dem ønsker seg. Egentlig så er det jo bare snakk om å ta en telefon til vernepliktsverket. Det gjorde jeg selv, og mange  av kompisene mine + endel av de jeg tjenestegjorde med gjorde akkurat det samme. Unntaket er hvis det allerede er svært fullt der man ønsker seg.

 

Når det gjelder kurs husker jeg at det var svært mange å velge mellom. Det var faktisk flere jeg kunne tenkt meg å ta. Dessverre fikk vi ikke tid til det der jeg tjenestegjorde (GSV), og dum som jeg var valgte jeg datakortet.  :D

VPV er ikke til mye hjelp når det kommer til hvor man vil tjenestegjøre. Kanskje de kan hjelpe deg med å komme inn i den forsvarsgrenen (hær, sjø eller luft) som man ønsker, men ikke mer enn det.

 

Det er plan og beordring som foretar en fordeling etter endt rekruttskole. Dette gjør de på bakgrunn av forsvarets behov, rekruttens profil (dyktighet, fremferd, ferdigheter, helse) og rekruttens ønsker. Det handler om å få rett mann på rett sted.

 

Er man etter fordelingen ikke fornøyd, så kan man skrive en søknad når man kommer til nytt tjenestested etter rekrutten. Søknaden skal til Plan og Beordring, men skal leveres til nærmeste befal. avdelingssjefen må merke søknaden med om den anbefalles eller ikke. Så tar PLan og beordringen en avgjørelse.

 

Men det skal som oftest en del til før man får endret tjenestestedet. Slår man seg vrang, blir søknaden aldri godtatt. Da er sjangsen større for å bli sendt dit hvor man minst vil, som en signaleffekt til andre menige. Er nok av folk som tror protest og det å skape kvalme vil hjelpe dem. Slikt tollereres ikke i forsvaret.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare å ringe til vpv. En jeg kjenner ville gjerne endre på hvor han skulle, han fikk til og med en oberst til å ringe og fikse det. Selv med hans stjerner gikk det ikke.

Det er verre hvis du allerede har begynt., men hvis du ringer tidlig så er man nå så godt som sikret å få bytte. Er i allefall det jeg har inntrykk av.

VPV er ikke til mye hjelp når det kommer til hvor man vil tjenestegjøre. Kanskje de kan hjelpe deg med å komme inn i den forsvarsgrenen (hær, sjø eller luft) som man ønsker, men ikke mer enn det.

 

Det er plan og beordring som foretar en fordeling etter endt rekruttskole. Dette gjør de på bakgrunn av forsvarets behov, rekruttens profil (dyktighet, fremferd, ferdigheter, helse) og rekruttens ønsker. Det handler om å få rett mann på rett sted.

Oki mulig det ikke var VPV, men jeg ringte i allefall et nummer på akkurat samme måte som mange andre jeg kjenner, og vi fikk alle byttet. Jeg ble først sendt til Madla, men det gadd jeg ikke så jeg ringte og fikk tilbud om endel andre plasser, og av dem valgte jeg GSV.

Endret av lodott
Lenke til kommentar
men cheezes da... militære, det er en greie man må gjøre for å bli mann. Liksom greia som skiller mannfolka fra kvinnfolka.

 

Jeg forstår ikke helt vitsen med å lide bare for å være 'maskulin'. Å være maskulin behøver ikke nødvendigvis å være positivt. Personlig forbinder jeg maskuline personer med aggresive. Det kan være en sammenheng der, eh? :p

hehe... du kjenner meg virkelig ikke. meg, aggresiv? men mann skal være mann? :roll:

 

 

:p

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar
Jeg lata som jeg hadde sosial angst, dvs jeg spiste alene, jeg snakka minst mulig med alle, skalv og så ned når legen snakka med meg, sa til legen at jeg ikke takla dette, jeg hoppa heller i sjøen enn å fortsette på denne helvetes plassen.

høres ut som en plan, dette her.

 

militæret er nok fint for noen, men det er ikke helt min greie.

Vil ikke utsette utdanningen min et år for å gjøre noe jeg ikke vil like.

Lenke til kommentar
Nå tror jeg at jeg har misforstått deg veldig. Fikk intrykk av at du syntes folk som påberopte seg kunnskaper fordi de hadde avtjent førstegangstjenesten var latterlige. men nå høres det ut som om du har tatt slike mennesker alvorlig og har hørt på hva de har å si før du har bestemt deg. Det virket litt selvmotsigende, men kanskje jeg har misforstått deg. :hmm:

Det jeg prøver å si er at selv om du har fullført førstegangstjeneste, betyr ikke det at du har noen veldig mye bedre forutsetning enn meg for å fortelle meg om jeg bør eller ikke bør inn i militæret (PUUUST, det var litt av en setning). Men at jeg naturligvis tar det med i beregninga, både de som ahr positive, og de som har negative erfaringer.

Lenke til kommentar
Nå tror jeg at jeg har misforstått deg veldig. Fikk intrykk av at du syntes folk som påberopte seg kunnskaper fordi de hadde avtjent førstegangstjenesten var latterlige. men nå høres det ut som om du har tatt slike mennesker alvorlig og har hørt på hva de har å si før du har bestemt deg. Det virket litt selvmotsigende, men kanskje jeg har misforstått deg. :hmm:

Det jeg prøver å si er at selv om du har fullført førstegangstjeneste, betyr ikke det at du har noen veldig mye bedre forutsetning enn meg for å fortelle meg om jeg bør eller ikke bør inn i militæret (PUUUST, det var litt av en setning). Men at jeg naturligvis tar det med i beregninga, både de som ahr positive, og de som har negative erfaringer.

Hehe det der har du nok helt rett i. Jeg kjenner ikke deg, så å vite hva som er best for deg er jeg ikke i stand til. Hadde jeg kjent deg godt som person, hadde det vært en annen sak.

 

Men det at jeg har gjennomført førstegangstjenesten og i tilegg vært befal med ansvar for menige, og gjennomført befalskurs gjør at jeg føler at jeg har en god oversikt over fordelene og ulempene ved førstegangstjeneste. Jeg blir derfor ekstra hårsår når noen antyder at folk som har gjennomført førstegangstjenesten er hjernevaskede imbesiler som man ikke bør høre på.... :whistle::blush:

Lenke til kommentar
Jeg lata som jeg hadde sosial angst, dvs jeg spiste alene, jeg snakka minst mulig med alle, skalv og så ned når legen snakka med meg, sa til legen at jeg ikke takla dette, jeg hoppa heller i sjøen enn å fortsette på denne helvetes plassen.

høres ut som en plan, dette her.

 

militæret er nok fint for noen, men det er ikke helt min greie.

Vil ikke utsette utdanningen min et år for å gjøre noe jeg ikke vil like.

Sørg bare for å få all innformasjon tilgjengelig før du bestemmer deg for at det ikke er noe for deg. Det kan være du blir positivt overrasket, det er mange som blir det :thumbup:

 

Å prøve å lure seg unna førstegangstjenesten er ikke smart, prisen for å bli tatt er høy, og kan skade deg langt mer enn å utsette utdannelsen et år...

 

Fant følgende om konsekvensen av å ikke møte til sesjon, eller nekte å gjennomføre førstegangstjenesten:

 

En blir vanligvis idømt en fengselsstraff på tre måneder. Det betyr etter dagens praksis 50-60 dagers fengsel, fordi en får prøveløslatelse etter at 2/3 av straffen er sonet, samt at en for tiden får et fradrag på 10 dager p.g.a. soningskøen. Etter soning blir en som regel på nytt innkalt til militærtjeneste. Hvis en fortsatt nekter, er den vanligste dommen ett års fengsel, hvorav tre til fire måneder må sones (ubetinget). En 2. gangsstraff på tre måneder betyr i praksis 80 dagers fengsel, fordi en ikke får prøveløslatelse ved en dom som er dels betinget og dels ubetinget. Enkelte blir benådet for annengangs dom ved å søke om dette, men en kan ikke ta det for gitt. En “heldig” situasjonsbestemt militærnekter kan dermed “slippe” med tre måneder i fengsel.
Lenke til kommentar

hvorfor blir det fleste som har vært i militæret sånn "Vær litt mann, ta deg sammen og dra i militæret!" ?

 

Herregud, for en definasjon av mann :p

 

Er det forresten mulig å velge siviltjeneste i stedet for militæret?

 

Eller må man ha en grunn for å ta det?

 

Kan man ta siviltjenest frivillig? (for å få pointsa)

Lenke til kommentar

Det er de som drar i militæret som ikke er menn, da de aksepterer å bli slavebundet av staten uten å mukke. Jeg har all respekt for mennesker som går i fengsel heller enn i militæret; enda større respekt har jeg for dem som finner frem geværet når politiet kommer for å hente dem. Militærtjeneste er slaveri, og det er absolutt ingenting mandig i det å akseptere slaveri, verken mot sin egen eller andres person.

Lenke til kommentar
Det er de som drar i militæret som ikke er menn, da de aksepterer å bli slavebundet av staten uten å mukke. Jeg har all respekt for mennesker som går i fengsel heller enn i militæret; enda større respekt har jeg for dem som finner frem geværet når politiet kommer for å hente dem. Militærtjeneste er slaveri, og det er absolutt ingenting mandig i det å akseptere slaveri, verken mot sin egen eller andres person.

det er på ingen måte slaveri, man gjør en instats for at dette landet skal fungere, vi må ha et militære! og å ha yrkesmilitær vil ikke fungere veldig bra med et så lite land. Militæres er desuten sosialt, man blir faktisk Voksen av det. Det er utrolig mange kviseste hw.no nerder som sikkert har veldig godt av det året.

 

selv om jeg tok den "lette" veien ut, som jeg for 10ende gang understrekter jeg angrer sterkt på.

 

hvis jeg blir innkalt på ny kommer jeg til å gjennomføre.

Lenke til kommentar
det er på ingen måte slaveri,

Jo, det er det.

 

man gjør en instats for at dette landet skal fungere, vi må ha et militære! og å ha yrkesmilitær vil ikke fungere veldig bra med et så lite land.

Hørt om internasjonalt samarbeid? Det er ingen grunn til at Norge skal ha et fullt utbygd militær når vi istedenfor kan samarbeide med våre allierte.

 

Militæres er desuten sosialt, man blir faktisk Voksen av det. Det er utrolig mange kviseste hw.no nerder som sikkert har veldig godt av det året.

At du mener at det vil være bra for folk, legitimerer ikke tvang. Mennesker er eid av seg selv, ikke av samfunnet.

Lenke til kommentar
det er på ingen måte slaveri,

Jo, det er det.

 

man gjør en instats for at dette landet skal fungere, vi må ha et militære! og å ha yrkesmilitær vil ikke fungere veldig bra med et så lite land.

Hørt om internasjonalt samarbeid? Det er ingen grunn til at Norge skal ha et fullt utbygd militær når vi istedenfor kan samarbeide med våre allierte.

 

Militæres er desuten sosialt, man blir faktisk Voksen av det. Det er utrolig mange kviseste hw.no nerder som sikkert har veldig godt av det året.

At du mener at det vil være bra for folk, legitimerer ikke tvang. Mennesker er eid av seg selv, ikke av samfunnet.

er ikke enig, alle har godt av litt god gammeldags fysisk utmattelse, er lei av at alt skal være så forbanna pedagogisk korekte!!

 

nei militæret er er en bra ting. Håper for deres skyld at dere ikke slipper

Lenke til kommentar

Tvungen verneplikt er latterlig bortkasta penger i et fredselskende land som Norge.

 

Mye bedre å bruke pengene på et profesjonellt militær som kan få ordentlig trening og utsty.r Og ikke minst god moral.

 

Systemet vi har i dag er håpløst gammeldags.

Endret av Aeternus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...