Gå til innhold

Sesjon og nekting av militæret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvis summen pr vernepliktig er 250-300K er det like greit å ansette folk. 

EDIT: At folk er i militæret medfører (ikke overraskende) at de ikke betaler skatt, ergo vil staten sin kostnad for hver vernepliktig bli høyere.

 

 

arrghh... Igjen! Les alle postene så vil du skjønne at de fleste ansatte i forsvaret koster mer enn 300k bare i grunnlønn. Om det virkelig koster 250k-300k å ha vernepliktige i et år er jeg heller ikke helt sikker på, ble nevnt av en annen tidligere her i tråden. I den summen ligger alt av utgifter, ikke lønnen deres. Menige har tjenestetilegg som sist jeg sjekket lå på rundt 110 kroner dagen. I tilegg har de oppunder 20k når de dimmiterer. Men menige får ikke betalt for overtid o.l, så timebetalingen er lav.

 

Sentralbord, sjåfører, vaktmannskap... Hva er poenget ditt? Jeg bare nevner at et av flere eksempler hvor det er menige.

 

 

Poenget er at disse vernepliktige gjør enkle oppgaver som enhvert naut greier å fikse. Hadde jeg vært vernepliktig idag og satt til å betjene makuleringsmaskin eller å være privatsjåfør for en eller annen militærkakse så hadde jeg oppfattet tjenesten som dypt urettferdig - "lønnen" er ræva, og majoriteten av mine jevnaldrende slipper unna hele militærtjenesten. Hadde 100% av hvert årskull gjennomført førstegangstjenesten så hadde det vært enklere å svelge, men når andelen som gjennomfører er så lav, og arbeidsoppgavene til endel av de vernepliktige kun eksisterer fordi arbeidskraften er på samme lønnstrinn som barnearbeidere så ser jeg heller at vi i anstendighetens navn avskaffer hele verneplikten. Nå har jeg gjennomført verneplikten, og å ha demotiverte latsabber sausende rundt seg er ekstremt irriterende, samtidig som det er kjipt å tilbringe et år i et gudsforlatt dritkaldt veikryss i Nord-Norge mens mine jevnaldrende venner enten studerer eller tjener minst det samme i timen som jeg gjorde i døgnet.

 

Nå mister du helt perspektiv på tingene. De som havner med administrative oppgaver gjør det fordi de enten ønsker det og/eller forsvaret mener personen egner seg best der etter forsvarets behov. FLere får spennende oppgaver med mye ansvar, andre enkle. Mennesker er forskjellige og har forkskjellige ønsker og kvaliteter. 79% av de menige er fornøyd med førstegangstjenesten, halvparten er interessert i å fortsette i forsvaret. Så det er nok ikke så mange demotiverte latsabber ;)

 

Og det er helt naturlig at det ikke er 100% av et årskull gjennomfører førstegangstjenesten, det ser enhver med litt kunnskap er fornuftig. Dette fordi ikke alle er kvalifisert til førstegangstjeneste, noen har gyldige grunner til å slippe og sist men ikke minst så har ikke forsvaret behov for så mange vernepliktige som et helt årskull. Dette fordi effektivisering og omstilling i forsvaret gradvis fører til at bemanningen minsker.

Lenke til kommentar
Både marinen og grensevakten bruker en stor andel av ansatte, ikke vernepliktige. Dessuten bruker man en forholdsvis stor del av en vernepliktig sin tjenestetid på utdanne vedkommende. Forsvaret kunne utmerket godt ha vært profesjonelt.

Det var dagens. Stor del? Haha, kom med dokumentasjon i såfall. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg vet om ett tilfelle der vernepliktige "lærte opp" andre vernepliktige da jeg tjenestegjorde på GSV. Det var da snakk om omvisning, så å kalle det opplæring blir å dra det litt langt.

Tolket det slik at han mente det ble brukt mye ressurser på å utdanne menige, ikke at menige utdannet menige.

 

Og uansett, så er det mange menige som får i oppgave å utdanne eller gi opplæring til andre menige, spesielt sine "arvtagere"

 

Personlig ble jeg instruktør etter at jeg søkte på instruktør stilling under førstegangstjenesten. Ble da gitt graden Kvartermester (midlertidig) Jeg har hatt flere klasser, vært klasseforstander og også undervist både fenriker, løytnanter og kapteinløytnanter. Alt dette mens jeg selv var menig. Så det finnes flere som får ansvarsfulle oppgaver som menig.

Lenke til kommentar

Ta et år i militæret.

Jeg kan anbefale 4. gardekompani.

 

No worries.

Det kan komme til å bli hat uten like i noen måneder. Men det er verdt det.

Ihvertfall var det for meg. Og jeg er ingen übermaskulin militærtype.

De fleste slike ble ganske tidlig kastet vekk. Jeg er heller en utpreget "datanerd". :p

Jeg var ikke interessert i - og visste ingenting om våpen og slikt før militærtjenesten.

Jeg var veldig skeptisk til det hele. Men jeg anså det som altfor feigt å prøve å slippe unna tjenesten.

 

 

Hva lærte jeg?

- Hvor mye jeg faktisk tåler fysisk (Som faktisk var MYE mer enn jeg trodde på forhånd)

- Hvor mye jeg tåler psykisk.

- Hvor kald en norsk vinter inne i betongbygninger på Elverum kan være. :D

- Hva *virkelig* kameratskap egentlig er.

- Å overleve på egenhånd i skog og fjell. (Hvem trenger det, sier du? Veit ikke. Men gøy å kunne!)

- masse l337 weapon skilzzor (Bare måtte skrive det. :D Og nei, jeg hater cs!)

 

Skillz aquired:

- AG-3 (hat/kjærlighetsforhold til denna karen, ja. Tung på vakt og å drasse med seg i skogen. Digg å skyte med)

- MP-5 (Et himmelsk våpen! En SIBO krigers beste venn. Skulle faktisk ønske det var lovlig å ha en slik en hjemme i hybelen :p )

- Glock.

- 84mm rekylfri kanon. (BOOOOM. :D )

- MG-3. (Et mer eller mindre genialt våpen nesten uendret fra WW2. Rundt 20 skudd i sekundet fra denne maskingunneren)

++

 

 

Ble jeg mann i militæret?

Neida.

Men jeg vokste mye på det ene året. :w00t:

Lenke til kommentar

arrghh... Igjen! Les alle postene så vil du skjønne at de fleste ansatte i forsvaret koster mer enn 300k bare i grunnlønn. Om det virkelig koster 250k-300k å ha vernepliktige i et år er jeg heller ikke helt sikker på,

 

De får kanskje mer enn 300 000 i lønn, men skattepengene vil jo gå tilbake til staten.

 

 

Nå mister du helt perspektiv på tingene. De som havner med administrative oppgaver gjør det fordi de enten ønsker det og/eller forsvaret mener personen egner seg best der etter forsvarets behov.

 

 

Unnskyld, men ønsker virkelig noen å jobbe 8 timer daglig på et sentralbord for 110 kroner dagen?

 

 

Og det er helt naturlig at det ikke er 100% av et årskull gjennomfører førstegangstjenesten, det ser enhver med litt kunnskap er fornuftig. Dette fordi ikke alle er kvalifisert til førstegangstjeneste, noen har gyldige grunner til å slippe og sist men ikke minst så har ikke forsvaret behov for så mange vernepliktige som et helt årskull.

 

Derfor bør verneplikten avskaffes, slik at en viss andel ikke sitter igjen med Svarte-Per mens kompisene slipper unna.

Lenke til kommentar
Ta et år i militæret.

Jeg kan anbefale 4. gardekompani.

 

Det kan ikke jeg, og jeg ser av etternavnet ditt at vi tjenestegjorde samtidig ;) Jeg skal ikke gå inn på en altfor intern diskusjon her, men satte du like pris på som jeg på å ikke ha lov til å ha TV før juletider?

 

Episoder hvor det ble truet meg AG-vakt på kuba.

Eller f.eks. slik som dette:

post-57-1104946970_thumb.jpg

Lenke til kommentar

arrghh... Igjen! Les alle postene så vil du skjønne at de fleste ansatte i forsvaret koster mer enn 300k bare i grunnlønn. Om det virkelig koster 250k-300k å ha vernepliktige i et år er jeg heller ikke helt sikker på,

 

De får kanskje mer enn 300 000 i lønn, men skattepengene vil jo gå tilbake til staten.

 

 

300 er are lønn, tar man med alle andre utgifter så er summen enda høyere. Og som nevnt tidligere flere matroser tjener over 4-500k i året. Fjernes verneplikt trengs det hundrevis med nye matroser.

 

 

 

Nå mister du helt perspektiv på tingene. De som havner med administrative oppgaver gjør det fordi de enten ønsker det og/eller forsvaret mener personen egner seg best der etter forsvarets behov.

 

 

Unnskyld, men ønsker virkelig noen å jobbe 8 timer daglig på et sentralbord for 110 kroner dagen?

 

Ja. Ikke aller er som deg. Som sagt 79% sier seg fornøyd med førstegangstjenesten.

 

 

 

Og det er helt naturlig at det ikke er 100% av et årskull gjennomfører førstegangstjenesten, det ser enhver med litt kunnskap er fornuftig. Dette fordi ikke alle er kvalifisert til førstegangstjeneste, noen har gyldige grunner til å slippe og sist men ikke minst så har ikke forsvaret behov for så mange vernepliktige som et helt årskull.

 

Derfor bør verneplikten avskaffes, slik at en viss andel ikke sitter igjen med Svarte-Per mens kompisene slipper unna.

 

De fakta som ligger på bordet viser at det er svært få som ser på førstegangstenesten som svarte-per. Det sier seg selv at det er bedre med en utdannelse i tilegg til å ha gjennomført førstegangstjenesten, enn bare en utdannelse. Og det er få jbber en 18 åring kan får som gir mer kompetanse og status en gjennom førstegangstjeneste. Det er noe man legger merke til på CV-en din. Er mange som blir skuffet over å ikke komme inn.

 

Sånn sett er det mer fornuftig å hevde at de som ikke har førstegangstjeneste sitter igjen med svarte per. Så det er et argument som overhodet ikke holder mål.

 

Er bedre argument er at det kanskje snart er mulig med frivillig verneplikt, selv om jeg tviler på det. Men så har jeg ikke sett noen fakta om det.

Det er også diskriminerende at jenter ikke har plikt slik gutter har, samtidig at det er enklere for jenter som vil inn enn gutter som vil inn hvis utviklingen fortsetter...

Lenke til kommentar

300 er are lønn, tar man med alle andre utgifter så er summen enda høyere. Og som nevnt tidligere flere matroser tjener over 4-500k i året. Fjernes verneplikt trengs det hundrevis med nye matroser.

 

 

"alle de andre utgiftene" vil jo være det samme for vernepliktige som for vervede. Jeg tviler på at vervede eter mer på øvelse eller skal skyte noe mer enn vernepliktige.

 

 

Unnskyld, men ønsker virkelig noen å jobbe 8 timer daglig på et sentralbord for 110 kroner dagen?

 

Ja. Ikke aller er som deg. Som sagt 79% sier seg fornøyd med førstegangstjenesten.

 

Og du er sikker på at de 21% som _ikke_ er fornøyde ikke har administrative drittjobber?

 

 

De fakta som ligger på bordet viser at det er svært få som ser på førstegangstenesten som svarte-per. Det sier seg selv at det er bedre med en utdannelse i tilegg til å ha gjennomført førstegangstjenesten, enn bare en utdannelse. Og det er få jbber en 18 åring kan får som gir mer kompetanse og status en gjennom førstegangstjeneste. Det er noe man legger merke til på CV-en din. Er mange som blir skuffet over å ikke komme inn.

 

Sånn sett er det mer fornuftig å hevde at de som ikke har førstegangstjeneste sitter igjen med svarte per. Så det er et argument som overhodet ikke holder mål.

 

 

Det er litt vanskelig å argumentere med deg når du hevder at verneplikt er guds gave til mannen og at enhver person som avtjener verneplikt bør være sjeleglad for å få lov til det, samtidig som enhver arbeidsgiver hyller folk som har gjennomført førstegangstjeneste. Jeg har tilgode å se én arbeidsgiver som har brydd seg nevneverdig om tjenesteuttalelsen min.

 

 

Er bedre argument er at det kanskje snart er mulig med frivillig verneplikt, selv om jeg tviler på det. Men så har jeg ikke sett noen fakta om det.

 

 

Det sto en artikkel på mil.no nylig om en våpengren som utelukkende besto av frivillige. Frivillig verneplikt er forøvrig en selvmotsigelse, det finnes ikke noe som heter frivillig plikt. Om vi har "frivillig verneplikt" eller et vervet forsvar er forøvrig det samme som min del, poenget er at det ikke skal være _plikt_.

Lenke til kommentar
Ta et år i militæret.

Jeg kan anbefale 4. gardekompani.

Hmm, da kanskje du kjenner Korp. Henriksen, sibo-jeger eller noe var det han var.

 

Tilbake til saken.

at det koster 300k å holde en vernepliktig i sving er ingenting i forhold til hva det koster å ansette folk å holde de i gang med skikkelig lønn i tillegg til utstyr, mat, innkvartering opplæring og trening.

 

Selvfølgelig er det kjipe stunder i militæret, men er det ikke dette som gjør de gode stundene så ekstra bra?

 

Har selv fått drapstrusler og fått noen slag og spark i tjeneste, men det er slikt som kan skje på byen og er man uheldig.

 

Lærte en hel masse i militæret selv. Endel nyttige saker som førstehjelp, riktig trening og en masse annet som følge av en spesiell tjeneste. Er forresten nesten lommekjent i Troms nå :p

Lenke til kommentar

la oss ikke glemme at når man er inne til førstegangstjeneste har man få rettigheter i forhold til en ansatt. Man har krav på veldig lite. Mange av de godene man har er privilegier, og kan i værste fall bli inndratt. Avskaffer man verneplikten får man inn hundrevis av mennesker som har mange krav, og da blir plutselig alt mye dyrere.

 

Jeg er veldig enig med Dotten i denne diskusjonen. Verneplikten er IKKE guds gave til mannen, det er nemlig andre kjønnet med to hull mellom beina, men verneplikten er en mulighet for de som ser det. De som ikke ser det, synd, dere vet ikke hva dere går glipp av. Dere tror at vi sitter igjen med svarteper mens dere får et år der dere kan gjøre hva dere vil mens vi ligger i grøften og gjør meningsløse ting, hehe, javel, lev i troen dere. Fortsett overbevisningen av dere selv om at det er akkurat sånn vi har det, og fortsett overbevisningen om at man sitter igjen med pent lite etter gjennomført tjeneste.

 

Og forresten, tro det eller ei, men arbeidsgivere setter faktisk pris på at man har gjennomført førstegangstjenesten. Det viser at det bor litt guts og vilje i vedkommende.

Lenke til kommentar
Og forresten, tro det eller ei, men arbeidsgivere setter faktisk pris på at man har gjennomført førstegangstjenesten. Det viser at det bor litt guts og vilje i vedkommende.

Det ligger lite egenvilje og guts i å gjennomføre førstegangstjenesten. Den som virkelig utviser guts og vilje er den som tør å sette seg opp mot den tvangen, det frihetsberøveriet og det slaveriet førstegangstjenesten innebærer. At arbeidsgivere setter pris på at du har avtjent førstegangstjenesten skyldes enten at de ser verdien av en ansatt som ikke tenker selv eller stiller spørsmål, eller at de er blindet av et halvt århundre med sosialdemokratisk indoktrinering.

Lenke til kommentar
Og forresten, tro det eller ei, men arbeidsgivere setter faktisk pris på at man har gjennomført førstegangstjenesten. Det viser at det bor litt guts og vilje i vedkommende.

Det ligger lite egenvilje og guts i å gjennomføre førstegangstjenesten. Den som virkelig utviser guts og vilje er den som tør å sette seg opp mot den tvangen, det frihetsberøveriet og det slaveriet førstegangstjenesten innebærer.

Hva? Lite egenvilje og guts ved å gjennomføre tjensten? Tydeligvis så har ikke du peiling på hva du snakker om, eller så hadde du sykt uflaks med hvor du ble plassert og hva du fikk gjort utav det. Noen som igjen er din egen "feil". Så fort noen sier til deg hva du skal gjøre, så nekter du fordi denne noen ikke er den samme som "mamma"? Hvordan skal forsvaret, eller en annen bedrift for den del, fungere om det ikke er en slags form for hierarki der noen bestemmer over andre?

 

 

 

 

Og det er helt naturlig at det ikke er 100% av et årskull gjennomfører førstegangstjenesten, det ser enhver med litt kunnskap er fornuftig. Dette fordi ikke alle er kvalifisert til førstegangstjeneste, noen har gyldige grunner til å slippe og sist men ikke minst så har ikke forsvaret behov for så mange vernepliktige som et helt årskull.

 

Derfor bør verneplikten avskaffes, slik at en viss andel ikke sitter igjen med Svarte-Per mens kompisene slipper unna.

Også en måte å se på det. :thumbup: Bra du er fullstendig klar over hva du går glipp av da. ;)

 

Som om.. :roll:

Lenke til kommentar
Ta et år i militæret.

Jeg kan anbefale 4. gardekompani.

 

Det kan ikke jeg, og jeg ser av etternavnet ditt at vi tjenestegjorde samtidig ;) Jeg skal ikke gå inn på en altfor intern diskusjon her, men satte du like pris på som jeg på å ikke ha lov til å ha TV før juletider?

:)

Jeg ser ikke så mye på TV. ;)

Men det var da greit når TV-en kom. hehe

 

Det er klart det var hat. Til tider vanvittig hat. Trusler om vakt og vask og alt mulig rart hengende over seg hele tiden. Men det var da artige stunder også.

 

Jeg husker spesielt godt da jeg og noen andre gutter fra kompaniet var med på å demonstrere SIBO for General "Siggen" Frisvold. :D

Eller da kronprinsen kom inn i vaktbua på Skaugum for å hilse på da vi stod vakt på julaften.

Og også den gangen på øvelse da vårt lille lag tok ut to CV-90 lag fra befalsskolen. Dette var uten at vi hadde en eneste skade (Ifølge stridsdommeren). Vi plaffa de ned med maskingevær og sprenggranater.

Og da vi gjennomførte et SIBO angrep på en skole "midt" i Oslo. :w00t:

Lenke til kommentar
Det er klart det var hat. Til tider vanvittig hat. Trusler om vakt og vask og alt mulig rart hengende over seg hele tiden. Men det var da artige stunder også.

Joda, noen gode minner er det alltids, men selv har jeg en tendens til å huske 4t på post fordi jeg sov med bukse og en liten 3milsmarsj fordi jeg tok tbanen hjem fra joggetur til slottet og andre slike "hyggelige" møter med det elskverdige befalet.

Lenke til kommentar
Og forresten, tro det eller ei, men arbeidsgivere setter faktisk pris på at man har gjennomført førstegangstjenesten. Det viser at det bor litt guts og vilje i vedkommende.

Det ligger lite egenvilje og guts i å gjennomføre førstegangstjenesten. Den som virkelig utviser guts og vilje er den som tør å sette seg opp mot den tvangen, det frihetsberøveriet og det slaveriet førstegangstjenesten innebærer. At arbeidsgivere setter pris på at du har avtjent førstegangstjenesten skyldes enten at de ser verdien av en ansatt som ikke tenker selv eller stiller spørsmål, eller at de er blindet av et halvt århundre med sosialdemokratisk indoktrinering.

Tja, det spørs veldig hvilken tjeneste man har, men man må faktisk gutse litt for å gjennomføre best mulig. Og vilje? Man må faktisk ha litt vilje for å gjennomføre for 120 kroner dagen. At arbeidsgiver vil ha en som ikke stiller spørsmål, men følger ordre blindt? Jaja, tro det du.

Lenke til kommentar

"alle de andre utgiftene" vil jo være det samme for vernepliktige som for vervede. Jeg tviler på at vervede eter mer på øvelse eller skal skyte noe mer enn vernepliktige.

 

 

 

I de 280k ligger alle utgifter med menige. TJenestetilegg, kost, losji og utgifter knyttet til personale som gir opplæring. Så det du sier der er totalt feil.

 

 

Unnskyld, men ønsker virkelig noen å jobbe 8 timer daglig på et sentralbord for 110 kroner dagen?

 

Ja. Ikke aller er som deg. Som sagt 79% sier seg fornøyd med førstegangstjenesten.

 

Og du er sikker på at de 21% som _ikke_ er fornøyde ikke har administrative drittjobber?

 

Noen av de kan det ja. Men eer mange med det du betegner som drittjobb som var fornøyd med det. Enkelte liker ikke ansvar og hektisk arbeid.Prøv å respekter at andre har andre behov enn det du setter. Alle er ikke som deg, og det er vel ikke så alt for gale ;)

 

 

De fakta som ligger på bordet viser at det er svært få som ser på førstegangstenesten som svarte-per. Det sier seg selv at det er bedre med en utdannelse i tilegg til å ha gjennomført førstegangstjenesten, enn bare en utdannelse. Og det er få jbber en 18 åring kan får som gir mer kompetanse og status en gjennom førstegangstjeneste. Det er noe man legger merke til på CV-en din. Er mange som blir skuffet over å ikke komme inn.

 

Sånn sett er det mer fornuftig å hevde at de som ikke har førstegangstjeneste sitter igjen med svarte per. Så det er et argument som overhodet ikke holder mål.

 

 

Det er litt vanskelig å argumentere med deg når du hevder at verneplikt er guds gave til mannen og at enhver person som avtjener verneplikt bør være sjeleglad for å få lov til det, samtidig som enhver arbeidsgiver hyller folk som har gjennomført førstegangstjeneste. Jeg har tilgode å se én arbeidsgiver som har brydd seg nevneverdig om tjenesteuttalelsen min.

 

Aldri sagt noe om at det er guds gave. Du utviser her en stor del idioti og å legge ord i munnen min kan du bare kutte ut med. Prøv å se på fakta og ikke tilegg meg meninger jeg ikke har. Prøv å les hele tråden før du uttaler deg, så vil du få et bedre helhetsbilde.

 

Sunn fornuft tilsier at en med utdannelse og tjenesteuttalelse (som seff er positiv) har en fordel fremfor en med bare samme utdannelse. Det bør selv du fatte. All erfaring fra arbeidslivet teller når man søker en jobb, tror du noe annet så har du ikke skjønt særlig.

 

 

Er bedre argument er at det kanskje snart er mulig med frivillig verneplikt, selv om jeg tviler på det. Men så har jeg ikke sett noen fakta om det.

 

 

Det sto en artikkel på mil.no nylig om en våpengren som utelukkende besto av frivillige. Frivillig verneplikt er forøvrig en selvmotsigelse, det finnes ikke noe som heter frivillig plikt. Om vi har "frivillig verneplikt" eller et vervet forsvar er forøvrig det samme som min del, poenget er at det ikke skal være _plikt_.

 

Formulerte meg dårlig, men du skjønte nok hva jeg mente. At man frivillig tjenestegør en førstegangstjeneste med de midlene som i dag blir brukt. Vervede idag er som ansatte å telle og er mye dyrere. Har du en link til den artikkelen? Hadde vært artig og informativ lesing.

Lenke til kommentar
Og forresten, tro det eller ei, men arbeidsgivere setter faktisk pris på at man har gjennomført førstegangstjenesten. Det viser at det bor litt guts og vilje i vedkommende.

Det ligger lite egenvilje og guts i å gjennomføre førstegangstjenesten. Den som virkelig utviser guts og vilje er den som tør å sette seg opp mot den tvangen, det frihetsberøveriet og det slaveriet førstegangstjenesten innebærer. At arbeidsgivere setter pris på at du har avtjent førstegangstjenesten skyldes enten at de ser verdien av en ansatt som ikke tenker selv eller stiller spørsmål, eller at de er blindet av et halvt århundre med sosialdemokratisk indoktrinering.

Nei, jeg har ingen egen vilje eller evne til å tenke selv, mitt sosiale liv er en spøk. Derfor elsket jeg militæret fordi jeg fikk ordre, lærte å drepe og trengte ikke å tenke selv.

Passet dette synet ditt på de militære?

 

Langt fra virkeligheten og lite tolerant.

Takket være verneplikten finner man nesten alle slags typer mennesker i forsvaret.

 

Å si at alle som har vært et år i militæret "ikke tenker selv eller stiller spørsmål" blir bare for dumt. Blir litt det samme som om jeg skulle si at alle som ikke drar i militæret er sveklinger og latsabber. Vi vet vel begge at dette ikke er sant?

 

Hvordan har det seg at mesteparten som har gjennomført førstegangstjenesten mener det har vært en positiv opplevelse? Er det fordi de er dumme, ikke klarer å tenke selv eller synes det var kjempetøft å skyte med AG?

 

Her får du mine grunner for at jeg gjennomførte førstegangstjenesten:

1. Jeg er av den overbevisning at dette er en bra ting å gjøre for et land som har gitt oss så mye i form av velferd, rettigheter og mye mer.

2. Jeg ser på et år i forsvaret som en ypperlig anledning til å oppleve nye ting, bli kjent med nye mennesker fra hele Norge.

3. Jeg synes det var en god ide å ta ett år "fri" før jeg fortsatte på nye studier(avveksling).

Lenke til kommentar

Vel, når majoriteten greier å fullføre førstegangstjenesten, vil vel ikke en arbeidgvier synes at en som har fullført har en spesiell guts og ståpåvilje.

 

Tvert imot føler jeg at en som har startet å studere rett etter videregående, av ulike grunner, har mye "guts og ståpåvilje". Han/Hun har vist at interessen for faget er så stor at selv rett etter 10 harde år på skolebenken, ønsker en å fortsette å jobbe med faget.

 

Det kan imidlertid være andre kvaliteter en har opparbeidet seg i førstegangstjenesten. Likevel velger jeg å tro at disse kvalitetene først og fremst blir verdsatt av arbeidsgiver for jobber som ikke krever noen spesiell utdannelse. For stillingene som krever en høyere utdannelse har nok spørsmålet om en har gjennomført førstegangstjeneste langt lavere prioritet enn andre spørsmål (intervju, eksamensresulteter, personlighet etc..).

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...