Gå til innhold

Flashet BIOS med feil drivere, hovedkort ødelagt?

salah

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg tror jeg har gitt meg selv den perfekte julegaven.

Idag tenkte jeg å oppgradere BIOS på maskinen min fordi den nyeste BIOS-driveren som ligger på Abit.com.tw var mye nyere enn den jeg hadde på hovedkortet.

Så jeg gikk inn på Abit.com.tw, og fant drivere for Abit NF7 hovedkort, lastet dem ned, lastet ned FlashMenu og deretter oppgraderte BIOS. Så startet jeg maskinen på nytt og ingen verdens ting kommer på skjermen.

Jeg glemte meg fullstendig da jeg fant ut hovedkortet mitt var Abit NF7 V2.0.

Så nå vil jeg veldig gjerne tilbake til den gode gamle BIOSen min.

Går dette i det hele tatt an? Eller er hovedkortet mitt tapt for alltid?

Jeg er veldig takknemlig for hjelp!

Jeg ønsker dere fortsatt god jul, med vennligste hilsen fra pavlion :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan redde deg ved hjelp av såkalt "Hot Flashing". Går enkelt og greit ut på at du har enda et hovedkort med samme Bios brikke. Trenger ikke være samme hovedkort. Bare samme bios brikke. La oss si at du har et hovedkort som funker og som har samme type bios brikke.

Forberedende tiltak: Ha en bootbar diskett klar med AWDFlash og en NF7 V2.0 bios.

Steg 1: Løsne bios brikken på det fungerende hovedkortet litt (Men den MÅ ha kontakt selv om du har løsnet den litt).

Steg 2: Boot så til DOS med det fungerende hovedkortet (Med den løse bios brikken).

Steg 3: Bytt om brikkene mens maskinen er på og du står i DOS! Så flasher du bare NF7 V2.0 biosen!

Steg 4: Slå så av maskinen, ta ut NF7 V2.0 bios brikken igjen og sett den tilbake til NF7'en! Og VIPS så har du en fungerende bios igjen!

PS: Har du ikke et hovedkort selv med samme type brikke så har kanskje en kompis det? Advarsel!: Huske å sette bios brikken rette veien i sokkelen når du foretar byttet mens maskinen står på. Ellers brenner den.

Og her er forresten en Guide på det jeg nettopp fortalte: http://www.rojakpot.com/default.aspx?locat...&var1=62&var2=0

God Jul!

Lenke til kommentar

Ja, okei, takker for din guide, den ser veldig bra ut, og jeg har lyst til å prøve det, men problemet her er at ingen av mine kamerater, eller meg selv har et hovedkort jeg kan bruke.

Det finnes da ingen andre måter å oppdatere min BIOS enn på den måten? Altså NF7 og NF7 V2.0 har da ikke såå mange forskjeller at BIOSen i det hele tatt ikke starter opp?

Jeg har søkt etter dette på Google, men jeg har ikke funnet ut noen ting.

Jeg takker hjertlig om hjulpet meg ut av dette problemet!

Mvh pavlion

Lenke til kommentar

Om du ikke kjenner noen med samme type bios brikke så sliter du litt. Har du prøvd alt du kan? Slik som å resette bios?

Om ikke dette nytter så kan du jo bare bestille en ny bios brikke. Jeg kjøpte en gang en ny brikke til et KT7-Raid hovedkort hos komplett etter en failflashing (Og Feil hotflashing grunnet at jeg satte den feilveien i bios sokkelen :D ).

Lenke til kommentar

Ja jeg har prøvd alt jeg kan. Men hvordan reseter jeg BIOS? Er det ved å flytte på den CMOS-jumperen og slå på maskinen i et minutt?

Men hvordan kan jeg bestille ny BIOS-brikke? Hvor mye koster det?

Noen flere som kan hjelpe?

Jeg er hjertlig takknemlig hvis noen kan!

Mvh pavlion

Lenke til kommentar

Kanskje butikken der du handla kortet fixer det for deg - mulig f.eks. komplett.no sender ny brikke evt. reflasher for 2-300 kroner.

Kanskje like greit å kjøpe et demokort NF7v2.0 til 400,- så har du også grunnlag til ei ny maken maskin + ny Bios... (kjekt med to like system noen ganger)

Lenke til kommentar
Ja jeg har prøvd alt jeg kan. Men hvordan reseter jeg BIOS? Er det ved å flytte på den CMOS-jumperen og slå på maskinen i et minutt?

Men hvordan kan jeg bestille ny BIOS-brikke? Hvor mye koster det?

Noen flere som kan hjelpe?

Jeg er hjertlig takknemlig hvis noen kan!

Mvh pavlion

Du må ikke slå på PC'n når du resetter !

Du slår av bryteren på Poweret og tar ut kontakten i veggen. Deretter flytter du CMOS junperen, den som står ved batteriet, fra 1-2 til 2-3 i 1 minutt. Deretter flytter du tilbake.

Hvis ikke dette hjelper kan du i tillegg ta ut batteriet.

Hvis ikke dette hjelper kan du forsøke å sende en mail til ABIT's support i Nederland. Mulig de kan hjelpe deg med ny bios.

Lenke til kommentar

dra ut strøm"kontakta", trykk på powerknappen, flytt på jumper, la den stå slik i ett minutt, flytt jumperen tilbake, sett i strøm"kontakta", trykk på power knappen, trykk DEL for å gå inn i bios og still på innstillingene til slik de skal være.

Lenke til kommentar

Det er en brukerfeil, men har sett at folk får nytt kort edit: eller Bios av produsenten hvis man skriver til de (og butikken nekter å reflashe eller erstatte Bios evt. kortet) - tror Abit er greie med sånt.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Det beste du kan gjøre er enten å bestille deg ny bios brikke. Koster mellom 150,- og 250,- Kroner vil jeg tippe (Gjorde det selv for noen år siden. Som jeg sa). Eller gjøre som han ene karen her sa, bestille deg et demobrukt NF7. Da kan du også Hot Flashe den brikken du har ved hjelp av det nye. Og da har du 2 funksjonible kort.

Den eneste løsningen som ikke ville kostet deg penger hadde vært om du hadde en kompis eller noe som hadde et hovedkort basert på samme type brikke og hot flashet.

Lenke til kommentar
Det beste du kan gjøre er enten å bestille deg ny bios brikke. Koster mellom 150,- og 250,- Kroner vil jeg tippe (Gjorde det selv for noen år siden. Som jeg sa). Eller gjøre som han ene karen her sa, bestille deg et demobrukt NF7. Da kan du også Hot Flashe den brikken du har ved hjelp av det nye. Og da har du 2 funksjonible kort.

Den eneste løsningen som ikke ville kostet deg penger hadde vært om du hadde en kompis eller noe som hadde et hovedkort basert på samme type brikke og hot flashet.

Okei, men hvordan eller hvor bestiller jeg BIOS-brikke da?

Og kortet ble kjøpt hos Komplett.no, tror dere de kan helpe meg?

Endret av pavlion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...