Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er et ganske gammelt problem, men jeg sliter veldig med det for øyeblikket, og lurte på om noen kunne hjelpe meg.

 

Har nettopp fått ny PC (AMD 64 3500+, ASUS A8v Deluxe etc), men har noen store oppstartsproblemer. Etter å ha installert XP, installerte jeg Norton 2004 før jeg satt i Nettverkskabelen, og har kjørt Firefox fra dag en. Jeg tenkte jeg var trygg, men med en gang jeg kobla PC-en til Internet startet jeg å få blaster worm meldingen, der PC-en skrur seg av. Etter at jeg fikk denne meldingen så har PC-en min nektet å kjøre Norton 2004 (og dermed har jeg aldri hatt muligheten til å oppdatere Norton), jeg kan ikke copy/paste ting (derfor har ikke dere fått en link til PC-specs, Internettlinker etc) og PC-en ville ikke kjøre programmer fullstendig (PC-en lukker automatisk små oppdateringsprogrammer tidlig i installasjonen av disse)

 

Jeg har observert følgende:

 

- Jeg får den standard blaster worm meldinga som er avbildet på MS sine sider (60 sekunder til PC-en slår seg av)

 

- Diverse svchost.exe filer finner jeg i Task Manager

 

 

Dette har jeg forsøkt:

 

- Søkt etter Sasser med et eller annet program (husker ikke hvilket akkurat nå :blush: ), Sasser ble ikke funnet på PC-en.

 

- Kjørt Blasterfix.com fila til Norman

 

- Kjørt Norton Fixblast 1-0-4.exe Blaster Worm ble ikke funnet på PC-en :hmm:

 

- Søkt HW.Nos forum for tips (fulgte de over, bortsett fra formatering)

 

- Prøvd å oppdatere Windows, men alle oppdateringene resulterer i en feilmelding der jeg blir fortalt at jeg trenger oppdateringen MS03-026 (823980). Denne oppdateringen har jeg lastet ned, men når jeg skal innstalere den får jeg trøbbel med å komme lenger enn til "I accept"-delen, før programmet automatisk blir lukket.

 

- Har prøvd å kjøre msconfig (av andre årsaker), men det ender også med at programmet blir automatisk lukket etter 2 sekunder.

 

 

 

Så da lurte jeg på om det var noe håp, eller må jeg formatere? Noen som vet hvordan jeg unngår dette?

 

Hvis jeg må formatere, må jeg da laste ned diverse XP oppdateringer på forhånd på en annen PC, for så å installere dem, før jeg kobler den nye PC-en til Internett?

 

 

PS: Beklager at det er dårlig med linker (skulle gjerne gitt mange), men copy/paste funksjonen fungerer ikke som sagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan av og til være lurt å ha et annet antivirus program på lur...

 

Last ned AVG7 fra Grisoft... det er helt gratis. Pass på at du ikke velger opsjoner som emailscanning og annet vas som du vanligvis bruker Norton til. Dersom det likevel legger seg inn som fast program i oppstarten, kan du velge bort dette i msconfig siden.

 

En løsning for å ta knekken på ting du ellers ikke klarer er et program som heter hijackthis.exe - det er en jævel til å fjerne alt som vanlig antivirus og antitrojan programmer ikke klare... men det er livsfarlig i seg selv... fordi du risikerer å slette ting du må ha for at maskinen skal fungere... jeg bruker det, men har lest nøye og printer av og til ut lister over det som skal være der... og så er det siden enklere å

finne ut hva jeg har fått av skit som må knekkes.

 

Ellers vil de fleste antivirus-siter ha anvisninger om hvordan man fjerner ulike virus manulet... varm opp printeren (for det er ofte mange ting som må gjøres - i en bestemt rekkefølge)..

 

lykke til!

Lenke til kommentar

Takk :thumbup:

 

Jeg har gitt opp MS sine updates, siden det PC-en min er infisert av, tydligvis har satt en stopper for installasjonen av disse.

 

Men jeg skal teste andre antivirusprogram, og hvis det ikke fungerer må jeg nok reformatere og gjøre alt klart før jeg plugger i nettverkskabelen. Kan jeg brenne diverse updates og sånt fra PC-en min som er infisert av blaster worm, eller vil blaster worm da bli overført til de PC-ene jeg putter den brente cd-en i?

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem sist jeg formatterte og la inn XP på nytt.

 

Jeg trodde faktisk ikke det var så "aggressivt" der ute, så jeg lot nettverkskabelen sitte i mens jeg la inn Windows, som jeg har gjort mange ganger før uten problemer.

 

Men denne gangen rakk jeg ikke å legge inn firewall/antivirus før jeg var infisert, og det gikk fort!

 

Jeg ble utrolig frustrert, fordi jeg hadde lest at ved å oppdatere til SP2, ville man være sikret mot Sasser etc. Men Windows Update dukket aldri opp med denne oppdateringen - nå i ettertid vet jeg at det var fordi jeg allerede var infisert.

 

Viruset lot meg ikke oppdatere virus scanneren, det lot meg ikke innstallere oppdateringer, og faktisk - siden jeg ikke fikk noen melding fra Windows Update om at jeg kunne laste ned SP2 - valgte jeg å laste ned hele SP2 i én fil, men også denne ville ikke la seg innstallere fordi jeg var infisert.

 

Så det endte med at jeg formatterte igjen, og denne gangen lot jeg nettverks kabelen være ute til jeg hadde innstallert både SP2 og firewall/antivirus.

 

Da gikk det bra.

 

Hele SP2 kan du laste ned herfra.

 

Søk litt på Google for å finne ut hvordan du innstallerer den.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke la denne posten der den hørte hjemme, men viste faktisk ikke om denne delen av HW.no sitt forum :blush: (takk)

 

John P. : Ser ut som jeg har fått akkurat det samme problemet som du hadde, og jeg må nok formatere :(

 

MU26599 : Takk for linken, men jeg har gjort alt det der alt. Det som skjer når jeg prøver å kjøre removalprogget til Windows er at det ikke blir fullført, pga at det jeg er infisert av lukker installasjonen før den blir ferdig. Som sagt finner ikke MSBlast programmet til Symantec noen Blaster Worm på PC-en min heller, så jeg tror ikke det er det jeg er infisert av (selv om det ligger mange svchost.exe filer i task manager).

 

Jeg har nå kjørt AVG7 (som var et veldig bra program), og den fant 42 infiserte filer. Jeg klarte å fjerne alle, og den rapportete om en eller annen form for orm/worm kalt Agobot. Rett etter at jeg kjørte denne scannen, kom det selvsagt poppende opp to meldinger der jeg fikk beskjed om at et eller annet hadde infisert PC-en min. Disse kunne ikke AGV7 hverken fjerne eller reparer, men AGV7 finner ingen filer når jeg scanner igjen.

 

Norton er også veldig frusterende. Det kan jeg ikke ha oppe i mer enn 5 sekunder før det lukkes automatisk, og jeg har aldri fått sjansen til å kjøre live update en eneste gang :hrm:

 

Dette ble mye skriblerier dere nok har hørt om fra før av, men dette ender jo tydligvis med formatering.

 

Jeg tenkte jeg skulle laste ned alt jeg trenger av programvare og sånt hos en kamerat, og brenne det på en CD sånn at jeg kan installere det på min PC før jeg plugger i nettverkskabelen, og da spør jeg:

 

- Jeg kan ikke installere SP2 (men har en XP cd der SP1 medfølger), fordi et program jeg kjører ikke er kompatibelt med dette enda. Så jeg lurte på om det finnes noen andre store updates pakker fra Windows som lukker alle former for hull xp har når det gjelder ormer og denslags (tenker da på updates som MS03-026 etc.)? Eller må jeg finne alle de små updatesene manuelt og brenne dem på en CD? (MS sine updates sider er veldig rotete. Er nok en hauv av små upadtes/security packs jeg må laste ned)

 

- Noen programmer som det er livsviktig for meg å installere før jeg plugger i Internettkabelen? Tenkte jeg skulle få fatt i alle security updatesene til MS, installere Norton 2004 + få fatt i nyeste liveupdate så det er installert før jeg får internett, installere Zone Alarm Firewall (kan ikke installere SP2, så da må jeg bruke dette) samt installere AGV7. Dette bør vel holde alle former for ormer borte?

Lenke til kommentar

Har funnet ut at programmet mitt nå er kompatibelt med SP2, og jeg tenkte jeg skulle installere dette. Vil PC-en bli safe hvis jeg gjør følgende:

 

 

- Formaterer

- Installerer Win XP med SP1 (lovlig utgave, med helt egen og unik CD-key)

- Installerer SP2

- Installerer diverse skjermkort/HK/lydkort drivere etc som fulgte med HWdelene

- Installerer AVG7 Free Edition(nyeste versjon tilgjenngelig)

- Installerer Norton 2004 (uten noen updates)

- Installerer Mozilla Firefox

- Installerer nettverkskortet og kobler meg opp til Internett

- Oppdaterer Norton 2004 så kjapt som mulig

- Oppdaterer AVG7 så fort som mulig

 

Inneholder SP2 alle updates som forhindrer ormer, samt at den medfølgende Firewallen holder PC-en trygg intill jeg får updata antivirusprogrammene mine?

Lenke til kommentar

Dersom du skulle få problemer med den nedtellingssaken til MS BLAST viruset (som er forsåvidt usannsynlig irriterende), så kan du alltids skrive "shutdown -a" i command for å unngå at den skal restarte.

Hadde litt problemer med blast tidligere og hver gang man formaterer, så kom blast viruset så snart man begynte å oppdatere :cry:

Lenke til kommentar

Har du husket å stenge av systemopprettingen? (av pgm kan ikke slette virus i denne katalogen på disken siden de er systemfiler)

 

Hvis ikke slå av systemoppretting, oppdater windows og gjør en ny scan etter det, er maskinen virus fri så kan du slå på systemopprettingen igjen, og du har en virus fri systemopprettingspunkt du kan bruke om og om igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...