Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ip-Tlf og nett hastigheit


Anbefalte innlegg

Eg har voldsomt lyst på ny linje, sitter her å sliter med ei 704 / 128... Men spørsmålet er kor rask linje må eg ha for å drive ip tlf å spille nettbaserte spill (samtidigt) Vi er ca 2 pc å nette.... Lurer på å kjøpe 1,1 mbit med 448 i upload :-) Holder det?

 

Noen som har det å kan dele sin erfaring og fortelle meg kas linje dei har :-)

 

Takker :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel.. det sies jo at 64kb/s skal være tilstrekkelig.. MEN! da er det bare tlf. å ikke noe linje igjen til noe annet...

 

 

 

så du bør vel minimum ha 256kb/s upstream,

 

men et tips er å ha en router som har støtte for QOS (Quality Of Service) å så setter du av at når den porten med tlf innkoblet er aktiv SKAL den minimum ha 128kb/s upstream eller noe i det området.. bare å prøve å feile litt på det..

 

har ikke ip tlf selv... men vurderer å lage meg en løsning selv..

Endret av jossa
Lenke til kommentar

mm... altså selv med den største adsl linja fra telenor vil det bli litt knapt... ip telefoni er noe bedrifter har benyttet lenge.. men da på egne dedikerte "høyhastighetslinjer" kun med det formål å drifte ip telefoni delen... så SDSL er vel kansje ikke så dumt å benytte? sammen med en gatway som benytter QOS.. (det være en router eller en linux box)

Lenke til kommentar

80 kb/sek pluss pakkeinfo hver vei er det som behøves for å levere en noenlunde god samtale. For at man skal kunne få full glede av QoS må man ha støtte i HELE nettverket for tjenesten. Dermed er det best å få telefoni-tjenesten fra en operatør med EGET nett, f.eks Bluecom eller NGT siden det kun er de som kan bruke QoS hele veien til telefonsentralen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker IP telefoni levert av TeleVoIP, med default komprimering på taletrafikken går det 80kbps hver vei.

 

TeleVoIP (og sikkert andre leverandører?) leverer med et adapter (egentlig en liten router) som gjør at man kan drive med andre ting samtidig som man snakker i telefonen.

 

Ang. QoS så er det vidt begrep som omfatter flere mekanismer. For at man garantert skal oppnå en viss båndbredde og latency fra ende til ende må som nevnt QoS være implementert på alle routere/switcher som trafikken går igjennom. Det beste man kan gjøre i så måte er å merke pakkene med DSCP (DiffServ Code Point) = EF (Express Forward) og krysse fingre for at disse pakkene blir prioritert gjennom nettet.

 

Imidlertid ligger gjerne ikke flaskehalsen i core-nettet, men derimot at aksesshastigheten maxes ut og at det dermed blir problematisk å ringe samtidig som man f.eks. laster ned på max. Dette oppleves ved at pakker kastes og at man får dropp i samtalen à la dårlig GSM forbindelse...

 

QoS mekanismene som brukes for å få kontroll over dette er f.eks. båndbreddeprioritering, "policing" og "congestion control".

 

En annen QoS mekanisme som brukes for å redusere latency er prioritering av køer, f.eks. at Voice pakker alltid sendes før FTP pakker.

 

På Cisco synes jeg at CBWFQ (Class-Based Weighted Fair Queue) er greit å jobbe med, i eksempelet under fra min 3620 "hjemmerouter" ;-) er bl.a. shaping/båndbreddeprioritering/policing og DSCP-merking implementert, det funker upåklagelig:

 

policy-map LAN-Egress

class class-default

shape peak 1056000

service-policy LAN-Egress-child

 

policy-map LAN-Egress-child

class Platinum

priority 80

class Gold

bandwidth 512

random-detect

class Silver

bandwidth 64

random-detect

class Bronze

bandwidth 128

random-detect

 

policy-map DSL-Egress

class Platinum

set ip dscp ef

priority 80

class Gold

police cir 96000 bc 16000 be 32000

conform-action transmit

exceed-action drop

class Silver

bandwidth 96

class Bronze

police cir 96000 bc 16000 be 32000

conform-action transmit

 

Synes dette er en av de bedre sitene jeg har kommet over ang. QoS: http://opalsoft.net/qos/

 

God jul!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...