Møkkalasset Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Eg har voldsomt lyst på ny linje, sitter her å sliter med ei 704 / 128... Men spørsmålet er kor rask linje må eg ha for å drive ip tlf å spille nettbaserte spill (samtidigt) Vi er ca 2 pc å nette.... Lurer på å kjøpe 1,1 mbit med 448 i upload :-) Holder det? Noen som har det å kan dele sin erfaring og fortelle meg kas linje dei har :-) Takker Lenke til kommentar
jossa Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) vel.. det sies jo at 64kb/s skal være tilstrekkelig.. MEN! da er det bare tlf. å ikke noe linje igjen til noe annet... så du bør vel minimum ha 256kb/s upstream, men et tips er å ha en router som har støtte for QOS (Quality Of Service) å så setter du av at når den porten med tlf innkoblet er aktiv SKAL den minimum ha 128kb/s upstream eller noe i det området.. bare å prøve å feile litt på det.. har ikke ip tlf selv... men vurderer å lage meg en løsning selv.. Endret 27. desember 2004 av jossa Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 hehe den var lur :-) Men eg bruker ikkje ruter... Til å dele nett Lenke til kommentar
jossa Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 kan sette opp en 486 me linux å 2 netverkskort ... et til pc bruk å et til tlf... 486 er gratis (vist du finner) å linux like så.. å hjelp er å få på forumet Lenke til kommentar
Musty Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 i følge den infoen jeg har fått fra telio kreves ca 80 kbit for ip-telefoni, men for at det skal være mulig å surfe mens du snakker er det anbefalt med minst 256 kbit.. Lenke til kommentar
jossa Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 mm... altså selv med den største adsl linja fra telenor vil det bli litt knapt... ip telefoni er noe bedrifter har benyttet lenge.. men da på egne dedikerte "høyhastighetslinjer" kun med det formål å drifte ip telefoni delen... så SDSL er vel kansje ikke så dumt å benytte? sammen med en gatway som benytter QOS.. (det være en router eller en linux box) Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 IP24 leverer routere ferdig oppsatt med QOS, slik at det ikke skal bli noe problem. Hvor mye som er satt av står det ikke noe om... Høres rart ut om det er noe mer enn 64kbit inn og 64kbit ut... ISDN benytter seg av det, og har bedre lydkvalitet. Lenke til kommentar
ludomp3 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 80 kb/sek pluss pakkeinfo hver vei er det som behøves for å levere en noenlunde god samtale. For at man skal kunne få full glede av QoS må man ha støtte i HELE nettverket for tjenesten. Dermed er det best å få telefoni-tjenesten fra en operatør med EGET nett, f.eks Bluecom eller NGT siden det kun er de som kan bruke QoS hele veien til telefonsentralen. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Jeg bruker IP telefoni levert av TeleVoIP, med default komprimering på taletrafikken går det 80kbps hver vei. TeleVoIP (og sikkert andre leverandører?) leverer med et adapter (egentlig en liten router) som gjør at man kan drive med andre ting samtidig som man snakker i telefonen. Ang. QoS så er det vidt begrep som omfatter flere mekanismer. For at man garantert skal oppnå en viss båndbredde og latency fra ende til ende må som nevnt QoS være implementert på alle routere/switcher som trafikken går igjennom. Det beste man kan gjøre i så måte er å merke pakkene med DSCP (DiffServ Code Point) = EF (Express Forward) og krysse fingre for at disse pakkene blir prioritert gjennom nettet. Imidlertid ligger gjerne ikke flaskehalsen i core-nettet, men derimot at aksesshastigheten maxes ut og at det dermed blir problematisk å ringe samtidig som man f.eks. laster ned på max. Dette oppleves ved at pakker kastes og at man får dropp i samtalen à la dårlig GSM forbindelse... QoS mekanismene som brukes for å få kontroll over dette er f.eks. båndbreddeprioritering, "policing" og "congestion control". En annen QoS mekanisme som brukes for å redusere latency er prioritering av køer, f.eks. at Voice pakker alltid sendes før FTP pakker. På Cisco synes jeg at CBWFQ (Class-Based Weighted Fair Queue) er greit å jobbe med, i eksempelet under fra min 3620 "hjemmerouter" ;-) er bl.a. shaping/båndbreddeprioritering/policing og DSCP-merking implementert, det funker upåklagelig: policy-map LAN-Egress class class-default shape peak 1056000 service-policy LAN-Egress-child policy-map LAN-Egress-child class Platinum priority 80 class Gold bandwidth 512 random-detect class Silver bandwidth 64 random-detect class Bronze bandwidth 128 random-detect policy-map DSL-Egress class Platinum set ip dscp ef priority 80 class Gold police cir 96000 bc 16000 be 32000 conform-action transmit exceed-action drop class Silver bandwidth 96 class Bronze police cir 96000 bc 16000 be 32000 conform-action transmit Synes dette er en av de bedre sitene jeg har kommet over ang. QoS: http://opalsoft.net/qos/ God jul! timtowtdi Lenke til kommentar
jossa Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 AH! hehe noen har bare mere peil en andre Lenke til kommentar
jossa Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 AH! hehe noen har bare mere peil en andre Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 Hehhe eg er litt noob med pc.... Eg har 704/ 128 så kor god nett må eg ha for å kunne drive ip tlf... Å spille fps spill.....? downod / up load... Er det ein ruter med QoS som er tingen? Lenke til kommentar
Xoduz Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Uff. Holde seg til fast-telefon (bruker den aldri likevel). Her skal iallefall ikke noe av min dyrebare 128Kbit upload båndbredde brukes til snakking. *sukk* Er noe dritt å bo 6100+ meter ifra nærmeste telefonsentral. Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 Har du berre isdn? Lenke til kommentar
MagE Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 kan man ringe ifra en ip telefon på en PC til en fasttelefon? Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 kan man ringe ifra en ip telefon på en PC til en fasttelefon? ja Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 www.telio.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå