Gå til innhold

Støvsuging av pc


Anbefalte innlegg

Støvsuging får støvet til å gnisse mot hverandre i stor hastighet og lager dermed ganske mye statisk elektrisitet. Men min erfaring er at PC'er fint tåler dette. Bare ikke overdriv. Og hold gjerne en finger på viftene når du støvsuger de. Hvis du ikke gjør det så vil de fungere som en dynamo og skape elektrisiset. Jeg vet ikke hvor farlig dette eventuellt er, men jeg prøver i hverfall å unngå det selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelle betraktninger :

Støvsuger fungerer vel utmerket så lenge det brukes munnstykke med lange myke bust.

La nettledning være tilkoplet , bruk jordet kontakt både på PC og støsuger .

Kabinett og støvsuger vil da ha samme elektriske potensiale.

Støvsugere er som regel dobbelisolert og har derfor ikke alltid jordet kontakt.

Hovedvekten av statisk elektrisitet vil med nettkabel tilsluttet kabinett utjevnes over denne .

De virkelige forhold rundt statisk elektrisitet og støvsuging av PC er nok litt mer komplisert .

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

hei. det hender at jeg støvsuger CPU vifta og kabinettvifta noen ganger. jeg tar bare av den store dingsen som sitter på støvsugerslangen. så tar jeg den forsiktig inntil CPU vifta. CPU vifta har aldri gått så fort :p når jeg er ferdig tar jeg slangen ut av kabinettet igjen og slår av støvsugeren. har gått fint hitil. bruker å høre det på alle maskinene i huset. på jobb bruker vi å ta med pc`ene på trappa og blåse støvet ut. (husker ikke helt hva den tingen vi bruker heter nå) men det funker fint å blåse lufta ut også. bare man ikke bruker høytryksspyler inni pc`en tror jeg det meste skal gå fint :)

Lenke til kommentar
Den nye Swiffer kosten gjør sikkert susen! :thumbup:

 

"Kommer til overalt"

Er du gal! :ohmy:

Er ikke Swiffer en tørr duk som suger til seg støv med hjelp av statisk magnetisme? Hvis dette stemmer så betyr det av Swifferkluten gjør mer skade mot datakomponenter enn det en ullgenser ville ha gjort.

Skyt meg hvis jeg tar feil! :(:ermm:

Luzifer brukte sikkert det som populært kalles "Ironi" ;)

 

Swiffer er det dummeste man kan leke seg med inne i pcen med...

 

:xmas:

Prøvde det faktisk en gang. Funket fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...