Gå til innhold

PC-problemer etter CPU-skifte!

Raid

Anbefalte innlegg

Jeg solgte min Pentium 4 Northwood 2.66 GHz til en bekjent, og fikk (i tillegg til penger) en Celeron 1.70 GHz (til låns). Problemet er at etter jeg byttet CPU har det tydeligvis skjedd noe. Skjermen går svart, med beskjeden: "Power Save Mode (...)". Musen fungerer heller ikke, og det ser ut til at keyboardet heller ikke får noe signal.

Jeg søkte meg gjennom en del topics her, der det samme problemet har blitt beskrevet, og fulgte alt av råd jeg plukket opp fra tidligere poster, uten noe som helst hell. Det er nesten utelukket at noen form for skade på elementer som skjermkort, minne e.l., har skjedd, og jeg sitter uten noen form for løsning på problemet.

Det virker litt som om mitt hardware ikke får nok strøm fra strømforskyningen jeg har i kabinettet, noe som er merkelig, siden den klarer å forsyne en Pentium 4 på 2.66 GHz, men ikke en Celeron på 1.70 GHz. Det er ikke noe galt med skjermen (sjekket den på en annen maskin), og musen er helt i orden den også.

Noen ideèr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan skru på maskinen, men det er vanskelig å se om alt er normalt, siden jeg ikke får noe som helst bilde på monitoren (skjermen, altså).

Jeg kommer meg ikke inn i BIOS og får heller ikke startet Windows i safemode.

Det er rett og slett slik at jeg skrur på dataen, hører at den starter, men jeg får ikke noe bilde på skjermen, og komponenter som mus og tastatur fungerer ikke.

Lenke til kommentar

resett bios... kanskje det funker

siden du ikke kommer noen vei, så bare ta ut det lille runde batteriet plassert på hovedkortet et sted og la maskinen stå i 10 min uten dette i... plugg det deretter tilbake og start opp...

Endret av w0lla
Lenke til kommentar

noe jeg gjorde, prøv med en annen CPU og bytt til den som ikke "virket" igjen. Kan fungere, mye om pc som ikke kan leses fra en manual, små ting som ikke kan forstås rett og slett, men jeg ville prøvet det. og kanskje et annet skjermkort?

btw: GOD JUL :p

kanskje MINNE! (RAM)

Endret av DuKeN
Lenke til kommentar

God jul, ja :yes: Og takk til alle som hjelper meg med problemet mitt. Kjipt å ikke ha en pc å spille på i ferien :ermm:

Har dessverre ingen annen CPU å bytte med for øyeblikket.

Jeg har prøvd å bytte skjermkort. Byttet FRA GeForce FX5900XT, TIL GeForce4 MX420, uten at det lyktes.

Satt inn begge RAM-brikkene på nytt og prøvde til og med å kjøre PC-en med bare en 512-brikke uten den andre matchende. Men det hjalp heller ikke...

Lenke til kommentar

hei Raid...

Det er vanskelig å peke på feil i systemet ditt herfra

(å bytte ut en fungerende northwood med en tregere celeron... hva fikk deg til å gjøre det??? underlig)...

Det er to ting som slår meg. Enten har du på en eller annen måte klart å vrake Celeron CPU'en... eller så har du vraka hovedkortet ditt. (Du bruker selvsagt håndleddbånd og sikrer deg skikkelig mot statiske utladninger når du roter i PC'en??).

Uansett: Jeg ville først ha gjort en ny test med celeron-cpu'n i en annen PC...(stikk innom en kompis)... og så ville jeg ha lånt en annen cpu bare for å sjekke hovedkortet...

Har du manualen til hovedkortet ditt?? Det er en DELL-maskin ikke sant??

hvis ja: hvilke cpu'er støtter det? hvilket chipset brukes??

..og når det gjelder poweret... du kan jo fjerne alt som ikke trengs for å teste maskinen: CD-rom, nettverkskort etc.... hvor kraftig er PSU'en din??

Endret av eivindfivelsdal
Lenke til kommentar

Jeg ville aldri i livet byttet min daværende CPU for en langt dårligere Celeron sånn uten videre, men det har seg slik at en god venn av meg kjøpte min Northwood for en rettferdig slump penger, og var så grei å låne meg en gammel CPU å ha til jeg har nok penger til å kjøpe en nyere Prescott på 3.0 GHz (Har nok kjøling for en slik vulkanprosessor av Prescotts slag, forresten ;) )

Jeg sitter ikke akkurat med ullvotter og en katt på fanget mens jeg ordner og styrer i PC-en, og jeg er alltid sikker på at jeg ikke inneholder statisk elektrisitet, ved å ofte røre ved en fast metallgjenstand, for å lade ut den eventuelle energien.

Skal prøve det du sa om å bytte CPU og teste Celeron-en i en annen PC.

Har ikke DELL, sitter derimot med et relativt nytt ABIT IC7-MAX3. Har faktisk ikke sjekket hvilke CPU-er det støtter, men jeg skal finne det ut. Takk for tipset, hadde ufrivillig rent oversett det :dontgetit:

Bruker vel et Intel chipset av et eller annet slag.

PSU-en min er strandet på 230w. Skal prøve å fjerne alt annet jeg ikke trenger som krever strøm. Har en god del integrert i HK-et, men fjerner alt det andre!

Jada :w00t:

Lenke til kommentar

230W kan være i minste laget....

og Abit IC7MAX3 er et topp kort! (nesten latterlig å bestykke det med den celeronsaken :hmm: )... har akkurat fått et IC7-G selv (for å slippe unna den ekstra vifta...) dessuten hiver jeg vekk northbridge kjøleren og setter på en vannblokk istedet... (REDIGERT BORT: Jeg trodde det var kompatibelt med Celeron - og det er det sannsynligvis ikke) ) - de er ganske like de to kortene - ditt kan ta litt flere HD'er i tillegg til at det har den snurrige plastkanalen med vifta.

men det hjelper jo ikke deg... hvis PSU'en din er gammel kan det være at den ikke leverer akkurat det den skal av strøm. Abit er også slik at de kjører på litt mindre spenning enn standard. Dette er ting som kan fikses i BIOS, men da må du jo ha den opp først...

skulle du ha behov for et nytt PSU anbefaler jeg ANTEC PHANTOM 350. Testene er helt villt bra!

(Ullvotter er egentlig ikke så ille... nylonvotter derimot :D )

Endret av eivindfivelsdal
Lenke til kommentar

Konkluderer med det.

Byttet celeronen ut med en CPU av willamette (tipper celeronen er av den kjernen også), denne gangen en Pentium 4 på et par GHz, og dataen virket ikke. Sååååå, til min nye prescott ankommer posten, får jeg leve med TV!

TAKK, GOD JUL OG GODT NYTT ÅR :tease:

Endret av Raid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...