Gå til innhold

Mpx / bildekvalitet / størrelse..

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg skal ut å reise og lurer på om noen vil tipse meg med et kompakt, ikke så tungt digitalkamera dere er fornøyd med som gir klare, fine bilder?

Har coolpix 775, men bildene er blasse og lite livaktige.

Hvis jeg skal bruke dem til fremkalling, trenger jeg mer enn et lite 2 mpx kamera da? Som sagt er disse bildene til 10x15 fremkalling, men jeg vil ha klare, fyldige farger.

Har antall mpx kun noe å si for størrelse, eller har de ellers noe å si for bildekvaliteten også?

Tusen takk for alle svar :razz:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-06 15:38, goggi skrev:

Har selv et 2mp Canon A40 og det gir veldig bra bilder opptil A5.

Blir brukbare bilder i A4.

Kan du legge ut noen eksempler på de blasse bildene ?

Kan du legge ut noen tatt med ditt A40 ?

Har lyst å se noen bilder tatt med samme kamera som jeg selv får :smile:

[ Denne Melding var redigert av: frapette på 2002-06-07 10:06 ]

Lenke til kommentar

Har lagt ut noen bilder på min fantastiske hjemmeside.

http://www.systek.no/~sanne

Har funnet ut at det er noe galt med kameraet mitt så det kan hende at bildene er litt dårligere enn det kunne ha blitt.

Jeg får også ganske blasse bilder hvis jeg setter kameraet i auto-modus, men det kommer av at kameraet mitt overeksponerer kraftig noe som i følge Canon er feil. Har derfor sent inn kameraet til repp. i dag.

Lenke til kommentar

Den hjemme siden var jo utrolig :smile:

Men fra spøk til revolver.Bildene var det ikke noe å si på. Bortsett fra at de sprengte linja til hele Dyfjord tettsted :smile:(isdn)

Synd at du har fått feil på kameraet, men det fikser de vel fort.Som jeg har hørt er canon noe av det bedre å få feil på når det gjelder reklamasjoner.

Måtte inn og redigere litt med det samme jeg har deg på tråden. Det blomster bildet.http://www.systek.no/~sanne/IMG_0445.JPG Bruker du noe slags microlinse, eller har du bare standard kamera?

Kjøpte du ekstra linser, og hvordan virker kvaliteten på de? (hvis du kjøpte de da)

[ Denne Melding var redigert av: frapette på 2002-06-07 10:15 ]

Lenke til kommentar

Har bare brukt vanlig makro-mode.

Har tenkt på å kjøpe ekstra linser, men de er jo så sinnsykt dyre. Må ha en adapter som koster ca. 300 og i tillegg må man kjøpe f.eks. en vidvinkelslinse (25mm) som koster 1200,-

aner ikke hvordan kvaliteten er på dem.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Nå har jeg funnet fram to ekseplem på dårlige bilder med CP775.

Begge bildene har jeg tatt autokontrast i adobe på. Det hjalp lite. Begge er også tatt med autofunksjonen.

Bilde 1: (livløst, dårlige farger)

http://home.no.net/mari39/Testimg/exemp1.jpg

Bilde 2: (innebilde i fullt dagslys, elendig kvalitet)

http://home.no.net/mari39/Testimg/exemp2.jpg

How shitty is this?

Lenke til kommentar

Kan jo hende at det er noe feil med kameraet. Har du hørt med nikon om dette er et kjent feil?

Har nettop funnet ut at det har vært noe galt med mitt A40 helt siden jeg fikk det.

Men problemet mitt er vel motsatt av hva det er på kameraet ditt.

Mine bilder blir alt for lyse.

Lenke til kommentar

Hvordan finner man ut om kameraet tar for lyse bilder? Jeg går ut i fra at man må sammenligne med andre bilder tatt med samme kamera, men hvordan få bilder tatt under samme forhold som dine?

Lenke til kommentar

De bildene jeg har lagt ut er gjort med Program AE-mode.

Alle bildene jeg har lagt ut er tatt med -1EV og -1,33EV.

Når jeg bruker kameraet mitt i auto-modus blir f.eks. himmelen alltid hvir uansett hvor blå den er.

Tretopper blir borte fordi himmelen er så lys.

Lys bygninger blir helt hvite.

osv.

Lenke til kommentar

Du kan endre lukkertid og alt hvis det setter A40 i manuell, men i auto vil jeg gjerne slippe det.

Lysmåleren i kameraet mitt er tydligvis ikke helt god. Jeg kan legge ut noen bilder tatt med auto så kan dere få se hvor lyse de blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...