MrLee Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Kimius: HØY! ikke diss kokt brokkoli, det er konge godt! (ikke ironi, så det er sagt!) Forøvrig, Pinnekjøtt = digg...ribbe = digg, kalkun = digg... Endret 25. desember 2004 av MrLee Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Jey! Norsk julemat generelt er digg, men lutefisk kan eg spare meg for. Fisk + såpe = Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Amerikanerne spiser kalkun (kalkun for perkele, ikke "american turkey), det smaker sånn ca ingenting. Samme sak som med lutefisk, det er tilbehøret som lokker, ikke selve retten. Svineribbe, fåreribbe, forskellige typer mør og pølse, kålrabistappe og poteter, da snakker du julemiddag. @Pantera: Hvor kjøper du ribbe siden den består hovedsaklig av bein og fett? Ribba vi kjøper hos slakteren er ypperlig Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Engelsk "Christmas Pudding" = Pinnekjøtt, ribbe, surkål, røkt pølse, kålrabistappe = Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Amerikanerne spiser kalkun (kalkun for perkele, ikke "american turkey), det smaker sånn ca ingenting. Samme sak som med lutefisk, det er tilbehøret som lokker, ikke selve retten. Det jo ikke kalkun hvis tilbehøret mangler. Da er det bare en død fugl på bordet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Kan egentlig ikke fordra norsk julemat. Har mere lyst til å slenge en pizza på bordet, men spiser det for familiens skyld. Dårlig kokk du har da , ingenting slår norsk julemat som er sikkelig tilberedt Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Hadde pinnekjøtt i går og skal ha ribbe i dag... alle fantastisk tilberedt med enda bedre tilbehør. Norsk julemat er helt konge. (Hvis noen synes det er dårlig så er det nok kokken sin skyld ja...) Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Norge har ikke usmaklig julemat, så svaret på spørsmålet må vel bli; Alle landene utenom Norge. Neida, jeg har selvfølgelig ikke noen som helst formening om andre lands juletradisjoner, men Kalkun er jo også veldig godt til jul da. Forøvrig så er pinnekjøtt utrolig godt, samme med julepølser, medisterkaker og juleribben! Jeg spiste meg halvt til døde i går, og jeg angrer ikke. mvh. Morten Lenke til kommentar
mandela Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 Norge har ikke usmaklig julemat, så svaret på spørsmålet må vel bli; Alle landene utenom Norge. Neida, jeg har selvfølgelig ikke noen som helst formening om andre lands juletradisjoner, men Kalkun er jo også veldig godt til jul da. Forøvrig så er pinnekjøtt utrolig godt, samme med julepølser, medisterkaker og juleribben! Jeg spiste meg halvt til døde i går, og jeg angrer ikke. mvh. Morten jeg startet tråden da jeg lurer hva noen nordmenn mener om tradisjonell norsk julemat. selv liker jeg ikke noe av den tradisjonelle norske julematen Lenke til kommentar
T.L Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Tysk julemat består gjerne av pølser og noe som minner om surkål. Da foretrekker jeg heller norsk julemat... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Sauerkraut? Høres litt ut som surkål i hvert fall Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Pinnekjøtt er le Nammenam! Smalahove er også digg Lagde hjortesteik i dag, i morgen blir det reinsdyr på bordet... *rumlemage* Lenke til kommentar
Jan Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Sverige.. Sild og køttbullar. Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Hjelmeland kanskje.......... ? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Sauerkraut? Høres litt ut som surkål i hvert fall vel, tysk sauerkraut er noe helt annet enn norsk... jeg selv kjøper ungarsk i sverige, smaker utmerket. Ellers er surschnitzel, karpe osv ikke å forakte når det gjelder tyskland. på kakefronten vil jeg påstå at det står enda dårligere til med noreg. topfenstrüdel, apfelstrüdel, namnam. det er jo egentilig bare å se hva de har i bakeriene i noreg og dra til danmark for å sammenlikne, man trenger ikke å dra langt for å oppleve en helt annen kulinarisk standard Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Ribbe kan være skikkelig digg det.....bar det ikke er norsk ribbe. Er jo faen ikke noe kjøtt på norks ribbe....stort sett bare bein og fett. Bare så det er sagt, det er fettet som gir smak til kjøttet... Uansett har tilberedningen svææææært mye med resultatet å gjøre... Aner ikke hva som skjedde i kjøkkenet til mor i år, iallfall så endte jeg opp med å spise opp skinnet som om det hadde vært potetgull eller no. Til dere som synes det høres sykt ut, vel vet, men uansett; beste ribba ever! - Litt on topic: Verste julematen er klart i sentral/øst europa der man har tradisjon i å kjøpe karpe, slippe den løs i badekaret, og ta livet av den rett før den skal tilberedes... Særegent? Ja sikkert... Godt? Nei fysjom! Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 på kakefronten vil jeg påstå at det står enda dårligere til med noreg. topfenstrüdel, apfelstrüdel, namnam. det er jo egentilig bare å se hva de har i bakeriene i noreg og dra til danmark for å sammenlikne, man trenger ikke å dra langt for å oppleve en helt annen kulinarisk standard Ja, veldig enig når det gjelder kaker og bakverk. Men i Sverige er det verre. Danmark er kakelandet i Norden tør jeg påstå. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Verste julematen er klart i sentral/øst europa der man har tradisjon i å kjøpe karpe, slippe den løs i badekaret, og ta livet av den rett før den skal tilberedes... Særegent? Ja sikkert... Godt? Nei fysjom! vel, man kan vel sammenlikne karpe med lutefisk, ellers sier mine smaksløker at julematen i sentral og østeuropa er utrolig god Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Herregud er det noe galt med den norske julematen også nå da!??! Nå får du jaggu meg gi deg!! Dessuten så er IKKE grandiosa norges hoved mat!! grandiosa er jo bare vann og mel med ost og "skinke" strimler på!! Norsk julemat og norsk mat i det hele tatt er helt fantastiskt og den er sunn! Jeg oppdager med en gang nå at trådstarter IKKE er en nordmann. Gå hjem til landet ditt og et ost og kaviar!! Lenke til kommentar
mandela Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Herregud er det noe galt med den norske julematen også nå da!??! Nå får du jaggu meg gi deg!! Dessuten så er IKKE grandiosa norges hoved mat!! grandiosa er jo bare vann og mel med ost og "skinke" strimler på!! Norsk julemat og norsk mat i det hele tatt er helt fantastiskt og den er sunn! Jeg oppdager med en gang nå at trådstarter IKKE er en nordmann. Gå hjem til landet ditt og et ost og kaviar!! et slikt innlegg er vel "rapporterings-verdig"? ellers kan jeg si at jeg er sannsynligvis mer nordmann enn deg og er klar til kunnskapsduell hva angår norsk skikk & bruk, kultur, syntaks og semantikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå