Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hackere som ikkje får Access? ZyXEL Presige!

Anbefalte innlegg

Hei... jeg har for ein stund siden oppdatert routeren min og har også satt opp sua/nat server

til min egen pc...

Når jeg går inn i loggen på routeren er det ganske mye men det er ein tin som er merkelig!

Som f.eks denne lingjen:

1 12/24/2004 12:29:52 NetBIOS packet filtered! source: 0xC1D95138, dest: 0xC0A80123 193.217.81.56 192.168.1.35 ACCESS BLOCK

Vedlagdt screenshot sier vell det meste! HVA er dette??? :w00t::dribble:

EDIT: Skrivefeil :p

post-61-1103892649_thumb.jpg

Endret av goggen90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei... jeg har for ein stund siden oppdatert routeren min og har også satt opp sua/nat server

til min egen pc...

Når jeg går inn i loggen på routeren er det ganske mye men det er ein tin som er merkelig!

Som f.eks denne lingjen:

1  12/24/2004 12:29:52  NetBIOS packet filtered! source: 0xC1D95138, dest: 0xC0A80123  193.217.81.56  192.168.1.35  ACCESS BLOCK

Jeg antar at Netbios pakker tilsier at det er noen som prøver å enten få tilgang til fildeling i windows ( el. SAMBA ). Dette kan også inkludere broadcast fra windows-maskiner hos din ISP. I tillegg kan det også være snakk om ormer som bare prøver forskjellige IP'er i nettet for å spre seg. Det kan nemlig også skje gjennom netbios.

Så er spørsmålet, er dette noe å bry seg om? Loggen i din ruter viser at ruteren sperrer slike pakker utenfra, noe som er en god ting. Likevel undrer jeg meg litt over at destinasjonen på disse pakkene er 192.168.1.35 som i praksis ikke er en adresse som kan nås fra Internet. Men, hvis du har åpnet/forwardet masse porter til den IP'en ( da også netbios/windows fildeling ) vil ruteren automatisk sende slike pakker dit, men nå sperrer firewallen i ruteren din for slik tilgang og det er bra.

For å oppsummere:

Sjekk at du ikke har forwardet/åpnet porter som benyttes av windows fildeling mot en maskin på innsiden ( port 137 & 138 UDP, 139 TCP ). Firewallen din filtrerer vekk dette nå, men hvis du slår av den el. konfigurerer den feil kan du få et problem.

Forresten, "source: 0xC1D95138, dest: 0xC0A80123" er bare kilde og mål IP-adressene skrevet på heksadesimal form. Det er nøyaktig det samme som står i kolonnene lenger til høre men da på desimal form "193.217.81.56  192.168.1.35".

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

til min egen pc...

Som f.eks denne lingjen:

1  12/24/2004 12:29:52  NetBIOS packet filtered! source: 0xC1D95138, dest: 0xC0A80123  193.217.81.56  192.168.1.35  ACCESS BLOCK

Jeg antar at Netbios pakker tilsier at det er noen som prøver å enten få tilgang til fildeling i windows ( el. SAMBA ). Dette kan også inkludere broadcast fra windows-maskiner hos din ISP. I tillegg kan det også være snakk om ormer som bare prøver forskjellige IP'er i nettet for å spre seg. Det kan nemlig også skje gjennom netbios.

Så er spørsmålet, er dette noe å bry seg om? Loggen i din ruter viser at ruteren sperrer slike pakker utenfra, noe som er en god ting. Likevel undrer jeg meg litt over at destinasjonen på disse pakkene er 192.168.1.35 som i praksis ikke er en adresse som kan nås fra Internet. Men, hvis du har åpnet/forwardet masse porter til den IP'en ( da også netbios/windows fildeling ) vil ruteren automatisk sende slike pakker dit, men nå sperrer firewallen i ruteren din for slik tilgang og det er bra.

For å oppsummere:

Sjekk at du ikke har forwardet/åpnet porter som benyttes av windows fildeling mot en maskin på innsiden ( port 137 & 138 UDP, 139 TCP ). Firewallen din filtrerer vekk dette nå, men hvis du slår av den el. konfigurerer den feil kan du få et problem.

Forresten, "source: 0xC1D95138, dest: 0xC0A80123" er bare kilde og mål IP-adressene skrevet på heksadesimal form. Det er nøyaktig det samme som står i kolonnene lenger til høre men da på desimal form "193.217.81.56 192.168.1.35".

Hei, takk for att du gadd og skrive alt de der :dribble:

Bare ein liten oppsumering:

192.168.1.35 er min maskin! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...