Gå til innhold

HAHA..Mona i MP2 naked:D

FuJJi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønner bare ikke hvorfor dere synes filmen er gripende, følelsesfull  :p

Kanskje du glemte å ta med den andre definisjonen? Patetisk = ynkelig.

Vis meg hvor det står at patetisk betyr ynkelig.

Står ikke det i min fremmedordbok, og det står heller ikke det i noen av de andre oppslagsverkene jeg har sett i.

Lenke til kommentar
Skjønner bare ikke hvorfor dere synes filmen er gripende, følelsesfull  :p

Kanskje du glemte å ta med den andre definisjonen? Patetisk = ynkelig.

Vis meg hvor det står at patetisk betyr ynkelig.

Står ikke det i min fremmedordbok, og det står heller ikke det i noen av de andre oppslagsverkene jeg har sett i.

Nordmenn har lagd sin egen oversettelse av det engelske ordet pathetic, for de aller fleste nordmenn betyr patetisk det samme som pathetic.

pa·thet·ic also pa·thet·i·cal (--kl)

adj.

1. Arousing or capable of arousing sympathetic sadness and compassion: “The old, rather shabby room struck her as extraordinarily pathetic” (John Galsworthy).

2. Arousing or capable of arousing scornful pity.

pa·theti·cal·ly adv.

Synonyms: pathetic, pitiful, pitiable, piteous, lamentable

pathetic

adj 1: deserving or inciting pity; "a hapless victim"; "miserable victims of war"; "the shabby room struck her as extraordinarily pathetic"

Er litt diskusjon rundt emnet (les quote nedenfor), at ord skifter betydning er ikke noe nytt, dog dette ordet har enda ikke skiftet betydning helt offisielt, men det kommer nok inn i ordbøkene om ikke så lenge.

For eldre språkbrukere betyr patetisk  at noe er preget av patos, altså gripende og følelsesfullt. Men unge mennesker bruker det heller i betydningen "ynkelig", ganske sikkert etter engelsk påvirkning pathetic . Noe som opprinnelig var uttrykk for store og alvorlige følelser, er altså blitt til noe som fremkaller medlidenhet og medynk.
Endret av odex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...