Gå til innhold

Forrest Gump - filmhistoriens tommeste boble?


henrik_s

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å si at den kritikeren er en tommere boble enn flere av dere vil jo være å dra ting litt langt. Det er klart at en slik bastant linje under Forrest Gump indikerer en litt avsideliggende filmsmak hos kritikeren, men han gjør jobben sin som anmeldere flest: Putter noen få, skarpe ord inn på den lille plassen han får tildelt av avisen. Om han skal benytte den begrensede plassen til å reflektere over plasseringer på diverse lister, så blir ikke akkurat ting bedre.

 

Det bør nå dog stå i klartekst at beundrere av Forrest Gump kanskje skal ta fremtidige filmråd fra Stavanger Aftenblads filmstab med en større klype salt. Det er ingen hemmelighet at majoriteten av filmanmeldere ofte viker fra kommersielle duppeditter med et temperament og en overbevisning som kan ødelegge mye for den gjennomsnittlige filmseer. Jeg skulle selv likt å se at en større avis ansatte en mer typisk filmnerd. Det hadde gjort bare godt tror jeg.

 

Hvis tråden var ment for Forrest Gump-diskusjon så skal jeg ta ting litt kort og si at jeg er rimelig enig med anmelderen. Det var ikke så lenge siden jeg likte den dog. Jeg husker at jeg handlet den mest av nostalgiske grunner, og det var utrolig artig å se den igjen. De skal ha skryt for strålende teknisk arbeid og på et vis en nydelig historie. Jeg tror på en måte det er en perfekt film. Haugevis av fine øyeblikk. Det er vanskelig å lete frem noe "direkte galt", og jeg skjønner godt berømmelsen og at denne har løftet mange hjerter i det hele tatt. Likevel er det noe ved den som gjør "tom boble" til den mest beskrivende oppsummeringen i mine ører. Sist gang jeg så Forrest Gump, føltes den mer som en oppsummering av amerikanske klisjéers historie. Det er usammenhengende og perfeksjonert – hele filmen er et slags sammenhengende høydepunkt og det blir veldig slitsomt å se på. Satt på spissen. Det klirret og skralte hele veien gjennom for min del. Den skrek "noe er galt" uten stopp. Vi blir sendt inn i en historisk virkelighet. Filmen leker at den er i vår verden. Den leker at den er i Vietnam. Den pyntete stilen forklares med at den er sett fra Forrest Gumps egne øyne. Det er en fin idé tipper jeg, men resultatet er uidentifiserbart. Det blir for fjernt, og jeg blir tittende på denne glinsende boblen som dessverre er helt tom inni. Det holder.

 

Edit: Det er forresten utrolig barnslig av dere å beskylde anmelderen for å ha gjort noe galt eller være dum eller tom eller hva faen. Veldig barnslig.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Jeg er selv stor fan av filmen, nettopp fordi den består av så mange høydepunkt, og at hver scene er "huskbar". Det er en feelgood-film, og da er det åpenbart at det vil være litt kliss og at verden vil framstilles på en urealistisk måte, selv har jeg ingenting imot dette.

Jeg syns begrep som Hollywood og klisjé brukes litt for ofte blant filmeksperter, noen av de beste filmene i verden kommer tross alt fra denne byen. Klisjé er også et veldig negativt ladet ord, så om selve definisjonen passer når det er snakk om Forrest, foretrekker jeg "tried and true".

I tillegg må man bare forelske seg i de artige effektene Zemeckis stapper i alle filmene sine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg regner med at det er Stavanger Aftenblad's egen Arild Abrahamsen som står bak denne listen?

 

Kill Bill Vol. 1: 1 el. 2

Kill Bill Vol. 2: 6

The Core: 6

King Arthur: 6

 

Filmsmaken hans er helt på jordet, men han skriver underholdende (mener mange), så det er vel derfor han enda har jobben.

Lenke til kommentar

Enig med sanoj_20.

 

Jeg leste boken først, og (som vanlig) innfridde ikke filmen forventningene, spesielt ikke når jeg hadde hørt fra "alle andre" hvor super den var. Andre gang jeg så den var jeg mer klar over at den ikke var SÅ bra på forhånd, og DA syntes jeg plutselig den var topp. Siste gangen jeg så den, ikke så lenge siden, var opplevelsen omtrent som det sanoj_20 så fint beskrev litt lenger opp på siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...