inaktiv000 Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Hva med en sammenlikning av de ulike barebone-maskinene fra forskjellige produsenter - Whitebox, Netshop, PS-Data, Multicom (?) osv? Selve kabinettet, hovedkortet, tastatur, skjerm osv blir vel det samme (hvis det finnes variasjoner hadde dette vært svært interessant å få med!), så testen kunne lagt vekt på å sammenlikne byggekvalitet, øvrig maskinvare, support, leveringstid, programvarebundle, og pris. For meg virker det som om disse barebone-laptopene har en fremtid, i og med at de er såpass billige i forhold til hva man kan få fra f. eks. Dell. En av ulempene er at det kan være vanskelig å velge forhandler når det finnes så mange tilsynelatende like tilbud. En sammenlikning av ulike barebone-merker/modeller hadde også vært interessant Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Hehe, 70 som har lest, ingen som har svart. Er det noen interesse for dette? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Hva med en sammenlikning av de ulike barebone-maskinene fra forskjellige produsenter - Whitebox, Netshop, PS-Data, Multicom (?) osv? Selve kabinettet, hovedkortet, tastatur, skjerm osv blir vel det samme (hvis det finnes variasjoner hadde dette vært svært interessant å få med!), så testen kunne lagt vekt på å sammenlikne byggekvalitet, øvrig maskinvare, support, leveringstid, programvarebundle, og pris. For meg virker det som om disse barebone-laptopene har en fremtid, i og med at de er såpass billige i forhold til hva man kan få fra f. eks. Dell. En av ulempene er at det kan være vanskelig å velge forhandler når det finnes så mange tilsynelatende like tilbud. En sammenlikning av ulike barebone-merker/modeller hadde også vært interessant Hmm.. skal prøve å svare ganske enkelt på dette spm. Skal ta det fra starten av: - ALLE 1557 er produsert av Aopen - De har alle nøyaktig samme maskinvare inni, 100% identiske, og det eneste som skiller maskinene er skjermkort konfigurasjonen, dvs.: ATI 9600/64MB, 9700/64MB eller 9700/128MB - ALLE 1557 som blir levert i Norge har samme skjerm m/sxga+ oppløsning - Det er to typer 1557 i salg i norge hva angår utseende, 1557A og 1557G serien, A-serien er ganske enkel og blå av farge, G-ser mer moderne ut og har jallapanel.. Ytelsen mellom de forskjellige skjermkort konfigurasjonene er minimale, det dreier seg om mindre enn ca.5% forskjell i ytelse fra 9600/64MB og 9700/128MB. Selv om 128 versjonen har mere RAM så er 64MB versjonen raskere i enkelte tilfeller da minnet kjører 10MHz raskere på 64MB versjonen.. 9700 og 9600 er "samme" chippen og yter likt på samme klokkefrekvens, 9700 kjører orginalt på 345MHz mens 9600 versjonen kjører på 320MHz.. så da kan du jo tenke deg selv til hva som gir mest ytelse for pengene da 128MB koster deg opp til 2000kr. extra Når det kommer til spørsmål om minne så kan man glemme å putte extra penger i maskinen ved å benytte seg av PC3200 brikker.. da centrino maskiner kan kun kjøre maximalt på PC2700. Ytelsen forskjellen mellom de forskjellige merkene er knapt nok målbar, så anbefaler å kjøpe billigste brikker av PC2700.. Harddisk vil du få mest igjen for pengene hvis du kjøper Samsung, kjøp gjerne IBM, men vit også da at du betaler flere hundre kroner extra for navnet. DVD+-RW er også et greit valg isteden for CD-RW Prosessoren som gir deg mest fo pengene akkurat nå er Pentium M 1,7 dothan til 2200kr. Netshop har det beste 1557 tilbudet akkurat nå i Norge.. og vil godt kunne like å høre forklaringen til noe som mener noe annet.. Jeg har bygget 3 1557 siden oktober og vet godt hva jeg snakker om Barebook leveres med Norton Antivirus, power DVD, Nero og driver CD Hvis du måtte ønske å vite mer om 1557 ligger det flere reviews på barbara.no Endret 26. desember 2004 av ArticOC Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 For orden skyld.. barbara.no blir omdirigert til hardware.no De er blitt slått sammen av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) *abstinenser* Jeg har sett ALS, men blir veldig veldig nysjerrig når du nevner at GLS ser mer moderne ut osv. POST BILDER!! (av GLS altså, et par vinkler, par raske bilder før du legger deg eh eh?) jeg dør snart.. (sorry, må komme med en OFF-topic midt på natta, ingen poster, kom over noe latterlig, leste i VG nettopp, nett-intervju med leserne og en geolog, fordi plateforskyvningene som forårsaket jorskjelvet også skaper raskere jord-rotatasjon: <?Off-topic Tid Vist det kommer en del flere jordskjelv i tiden som kommer(hundreår) og tiden hopper fram og tilbake, har vi da laget en tidsmaskin?/Bor på en...? Og kan det tenkes at jorden kan spinne så fort etter et jordskjelv som gjør at vi hopper fram en time/dag? Innsendt av: Torstein Geolog: Nei en til rofl. :!: Tids hopp? kan det skjed under ett kraftig jordsjelv at tiden hopper 2-3 måneder frem i tid, eller 4-5 timer? Innsendt av: marius Neida, men rotasjons-hastigheten til Jorda kan forandre seg litt - f.eks. at døgnet blir o.ooo1 sekunde kortere. kilde: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/01/12/420097.html Off-topic ?> hehe.... Karma Endret 14. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
Palantir_ Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Ytelsen mellom de forskjellige skjermkort konfigurasjonene er minimale, det dreier seg om mindre enn ca.5% forskjell i ytelse fra 9600/64MB og 9700/128MB.Selv om 128 versjonen har mer RAM så er 64MB versjonen raskere i enkelte tilfeller da minnet kjører 10MHz raskere på 64MB versjonen.. 9700 og 9600 er "samme" chippen og yter likt på samme klokkefrekvens, 9700 kjører orginalt på 345MHz mens 9600 versjonen kjører på 320MHz.. så da kan du jo tenke deg selv til hva som gir mest ytelse for pengene da 128MB koster deg opp til 2000kr. extra Når det kommer til spørsmål om minne så kan man glemme å putte extra penger i maskinen ved å benytte seg av PC3200 brikker.. da centrino maskiner kan kun kjøre maximalt på PC2700. Ytelsen forskjellen mellom de forskjellige merkene er knapt nok målbar, så anbefaler å kjøpe billigste brikker av PC2700.. Harddisk vil du få mest igjen for pengene hvis du kjøper Samsung, kjøp gjerne IBM, men vit også da at du betaler flere hundre kroner extra for navnet. DVD+-RW er også et greit valg isteden for CD-RW Prosessoren som gir deg mest fo pengene akkurat nå er Pentium M 1,7 dothan til 2200kr. Herlig! Noe sånt som dette har jeg venta på, uten egentlig å være klar over det. Men dersom det stemmer at 128 Mb yter bare 5% mer enn 64 Mb, er dette fordi skjermkortet er for "kraftig" for resten av maskinen? Altså at ved senere oppgraderinger av andre specs vil kortet kunne yte bedre? Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Centrino chipset er bare AGP 4X, samt at det er bare 4 pipelines på 9700 mot f.eks 8 på RM 9800, og at minnet er ikke verdens raskeste gjør at du merker liten forskjell mellom 128>256. Du merker nok endel større forskjell mellom 64>128 siden AGP 4X og antall pipelines holder til å klare å utnytte de 128MB'ene, men vil ikke klare å utnytte så mye som 256MB effektivt. Det kommer også litt ann på hva du bruker det til, om det er spilling, eller f.eks 3D-rendings/modellerings-applikasjoner. For å ha noen bruk for så mye som 256MB effektivt og raskt nok, må det 8X AGP til og litt mer enn 4 pipelines på GPU'en. mer minne hvis et kort ikke klarer å utnytte det, betyr også lenger accesstid når den henter data, sjeldnere før minnet fylles, men lenger accesstid, i værste fall i enkelte applikasjoner kan det bety noe så drastiskt som en decrease i ytelsen ( men det vil være minimalt ). Andre veien, vice versa, er det da heller ingen særlig ytelsesforbedring med å kjøre f.eks AGP 8X på et kort som har såpass lite som 128MB og så få pipelines. kortet vil ikke servere minnet raskt nok til å utnytte båndbredden på AGP 8X effektivt uansett. På highend kort derimot ( f.eks på stasjonære ) som Nvidia 6800 Ultra golden sample, vil man merke en ytelsesboost ved å benytte seg av AGP X8 båndredde/arkitektur, i det tilfellet er kortet i sin helhet, minnet på det, antall pipes og GPU hastighet alltid raskere enn hva dagens arkitektur klarer å håndtere, dvs der er selve hovedkortet flaskehalsen ihvertfall inntil 32/64 kanalers PCI-E kommer som arkitektur, hittils strekker ikke AGP 8X / PCI-E X16 til i å utnytte de aller beste GPU-kortene raskt nok. Karma Endret 14. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
jodale Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Takk for flotte tilbakemeldinger. Deilig å høre at lydkortet er bedre på ALS. Jeg bestilte denne i dag. Oppgraderte standarden til 9900 til følgende spesifikasjoner: 60 gb 7200 rpm 8x DVD +/- brenner Kingston 512MB 330MHz Totaltpris ble ca 11000. Dette blir gøy. Nå har vi endelig på soverommet plass til babyen som kommer om 4 uker. 54Mbps, 802.11g, m/4port Switch er også kjøpt inn. Skal bli godt å kunne la babyen grine for seg selv slik at man får fred til chatting på internett! Evt kommentarer til oppsettet er ønskelig. Rekker sikkert å endre bestillingen dersom jeg har gjort noen store tabber. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 (endret) Takk for flotte tilbakemeldinger. Deilig å høre at lydkortet er bedre på ALS. Jeg bestilte denne i dag. Oppgraderte standarden til 9900 til følgende spesifikasjoner: 60 gb 7200 rpm 8x DVD +/- brenner Kingston 512MB 330MHz Totaltpris ble ca 11000. Dette blir gøy. Nå har vi endelig på soverommet plass til babyen som kommer om 4 uker. 54Mbps, 802.11g, m/4port Switch er også kjøpt inn. Skal bli godt å kunne la babyen grine for seg selv slik at man får fred til chatting på internett! Evt kommentarer til oppsettet er ønskelig. Rekker sikkert å endre bestillingen dersom jeg har gjort noen store tabber. Lydkortet er ikke bedre, bare høytalerne. Lydchipen på kortet og lyden er den samme ut fra speaker-out jacken på begge modellene går jeg ut ifra. ang. baby, du burde lese litt om WLAN og stråling før du setter deg på barnerommet hele natta. Personlig vet jeg ingenting om det, men enkelte sier at strålingen ikke er bra ( noe jeg tar med en klype salt ettersom det er snakk om mye svakere stråling og styrke enn det som er på mobiler ). Dvs. jeg vet absolutt ingen fakta om det, men greit å sjekke først, så tenkte jeg skulle nevne det. Karma Endret 14. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
jodale Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 OOps. Mente høyttalerne. Skal la baby sove på rommet. Jeg blir i stua. He he. Takk for opplysningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå