Gå til innhold

Endre noe i bios uten å gå inn i bios! endre boot!

Efreet

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har ein PC, den vil ikkje la meg endre noko i bios pga at då fungere den ikkje etterpå uten at eg reseter bios.

Eg vil gjerne boote frå CD. Kan ikkje endre til boot får CD uten å gå inn i bios og endre der. Og så må eg resete for at den skal fungere.

Kan eg sette til boot frå CD uten å måtte gå inn i bios under oppstart? på noken måte?

Please hjelp meg, dette er julepresang og eg vil nødig måtte kjøpa nytt hovudkort.

Og viss eg prøver å innstalera windows frå deskop så lar den meg ikkje gjere det fordi eg har ein nyare versjon innstalert en det som er på CDen, og det kan FAEN meg ikkje overrides!

Kan noken hjelpa meg? haste veldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dessverre ikke svar på det egentlige spøsmålet ditt om hvordan du kan gjøre dette uten å gå inn i bios. Men lurer mer på hvorfor du ikke kan gjøre endringer i bios uten at systemet henger seg og bios må resettes.

Kan det hjelpe å flashe bios tro?

Har du siste innlagt, hvilket hk er det snakk om?

Kan jo være at du kan utføre endringer i bios, lagre dem og får startet opp etter en flash.

Hva med om du formater hd, slik at det ikke fins noe os på den også starter opp. Hvis cd-rom står lenger ned på lista enn hd i bootrekkefølgen, vil den vel velge den så lenge det ikke fins noen oppstartsfiler på hd.

Vet jo ikke om formatering av hd er aktuelt, er kanskje annet på den du vil ta vare på.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Dette "problemet" gjelder ALLE hovedkort.

Dette er helt normalt!

Det du må gjøre er å sette bootrekkefølge til :

1. CDROM

2. IDE 0

Maskinen vil da boote fra CD om du har en bootbar CD i CDROM spilleren, hvis ikke booter den fra harddisken.

Ditt andre problem løser du enkelt ved å formatere C:\ partisjonen helt i starten av windows installasjonen. Husk imidlertid på at du da mister ALLE data på C:\ !

Om du skal reparere windows installasjonen kan du også gjøre dette, du får spørsmål under installasjonen om du vil reparere eller overskrive.

Lykke til :-)

God Jul også foresten!

Lenke til kommentar

hæ?

Formatering er det eg skal gjere. Formatering og nyinnstalasjon av windows.

Den står slik:

Floppy

harddisk

cdrom

Kva er flash?

det er eit ABIT hovudkort om det har noe å si..

Korleis formaterer eg C: uten å gjere det under nyinnstalasjon av windows, under oppstart?

eg har innstalert windows mange ganger og kan det der med at eg må formatere. Men eg veit ikkje korleis eg formaterer uten å måtte innstalere windows. har abre 1 HD.

Og siden HDD står før i boot rekken før CDrom så starter den opp derfrå uten å bry seg om CDen. og då er det lite eg kan gjera. uten å endre rekkefølgen i BIOS som fører til at den ikkje vil starte opp uten reseting av bios som igjen setter den standard rekkefølgen til HDD før cdrom som eg ikkje kan forandre.

hjeeelp :/

Lenke til kommentar

Floppy står først i bootrekkefølgen din ser det ut som. Start om med en vanlig systemdiskett for win98. Bare skriv format c: fra prompten (a:\)

http://1gighost.net/boot2000/boot98sc.exe

http://www.mirrors.org/archived_software/w...s1/boot98se.exe

Kva er flash?

Når du legger inn ny software (bios/firmware) i hardware (hovedkort/skjermkort/optiske enheter mm), så kan det kalles å flashe dem.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar
Start om med en vanlig systemdiskett for win98. Bare skriv format c: fra prompten (a:\)

Slike forslag bør man slutte med, det er bare egnet til å forvirre. Det er veldig ofte NTFS på diskene i dag, og da finnes det ingen c: når man booter i DOS.

Enda verre, hvis man skulle ha NTFS på c: og FAT32 på d: så formaterer du d: med det forslaget.

Hvis det er slik at man er pukka nødt til å boote fra floppy, så henvis til at det er mulig å starte XP sitt installasjonsprogram fra floppy.

How to obtain Windows XP Setup boot disks

Lenke til kommentar

Eg fant ut at eg ikkje gidder meir og gjer heller følgende:

Forteller søsteren min at ho må trykke f1 under oppstart.

Avinnstalerer og sletter alt tullball.

Skanner og fjerner alt annet tullball, spyware og adware og virus.

Defragmenterer.

og legger til dei vanlege formaterte innstillingene (bakgrunn og blå).

så er ho glad og fornøyd.

Men uansett, takk for hjelpa, det er vel bare HKet som vil ta kvelden.

Lenke til kommentar
Start om med en vanlig systemdiskett for win98. Bare skriv format c: fra prompten (a:\)

Slike forslag bør man slutte med, det er bare egnet til å forvirre. Det er veldig ofte NTFS på diskene i dag, og da finnes det ingen c: når man booter i DOS.

Enda verre, hvis man skulle ha NTFS på c: og FAT32 på d: så formaterer du d: med det forslaget.

I denne saken sier han at han skal formatere HD, og ikke noe om at kun systempartisjonen skal formateres. Er selvfølgelig riktig at dette ikke ville gå om det er ntfs på disken, men da ville kanskje trådstarter komme tilbake og si i fra om at han ikke finner c:\. Men slik blir det når det ikke gis mer informasjon i starten fra trådstarter. Syns ikke Fat32/ntfs er så problematisk/forvirrende, men man vet jo aldri hva trådstartere har av kunnskap, og burde kanskje ta de hensyn du peker på, slik at man ikke "lurer" noen til å formatere feil partisjon.

Men savner ofte litt mer info fra trådstartere, slik at man slipper spørre og grave før man kommer med forslag.

Uansett: Ha en riktig god julemiddag alle sammen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...