Theo343 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) FX5700 Ultra er vesentlig bedre enn FX5700 nu, bla. på overklokking ja. DFI kortet er nok et godt valg . La ikke merke til at det stod Ultra, snodig . Det viktigste er at man velger det man selv mener er best, ellers vil alt man opplever med et annet valg irritere en grønn! Endret 25. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Det var dette jeg mente: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=11725 Opteron med 1207 pinner ja. Men det skjer ikke før i 2006. Og uansett hva han oppgraderer til så vil minnet han har være en flaskehals. Selv om han sikkert kan bruke det. Og jeg har ikke sagt at 939 er dårligere. Det jeg prøver å få frem er at et sokkel 754 hovedkort (Tenker da først og fremst på DFI Lanparty UT 250GB) kan være et likeså bra kjøp. Selvfølgelig alt etter hva man ønsker å gjøre i fremtiden og hvor lenge man ønsker å ha hovedkortet CPU'en før man oppgraderer. Vil man gjerne oppgradere CPU om 6mnd. så er det klart at Sokkel 939 er et bedre valg. Men vil man gjerne kjøpe nå og sitte på hovedkort og CPU over 1 år så er begge plattformene et bra alternativ. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Skulle jeg oppgradert CPU på s939 etter et kjøp nå, ville jeg ikke gjort det før evt. sommeren 2006, før det ville nepper føltes nødvendig. Altså minst. 1.5 år etter kjøpet av s939. Jeg snakket ikke for 1207 :-), bare kommenterte det du sa om dual-core. Endret 25. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Da bler det sikkert nytt hoved kort og ny cpu....bare for å nevne det så har jeg 5700 ULTRA:D det er ganske mye forskjjell på vanlig 5700 og 5700 ultra:D:D har lest på tester å sånt...yter ca like bra som 9600xt..andre tester jeg hadde lest hadde 5700 ultra slått ut 9600xt...og skjerm kortet yter Ganske bra på doom3 og halflige 2:) så derfor tenkte jeg at jeg heller vil kjøpe nytt hoved kort og cpu.. De som OcmaX nevnte...takker for alle svarene:) nVidia kortene yter iallefall bedre enn Ati sine kort i Doom3. Og om 5700 Ultra yter bedre enn 9600xt i noen spill så er egentlig 5700 ultra bra nok foreløpig. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Absolutt et stort poeng at det var FX5700 Ultra og ikke FX5700 NU, noe jeg ikke skjønner at jeg overså Så jeg trekker den ang. skjermkortet. Har forøvrig kjøpt FX5700 NU til 440,- nå som midl. løsning selv. Men stor forskjell på dette og Ultra utgaven. Men ble flere diskusjoner i en dette. Endret 25. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Skulle jeg oppgradert CPU på s939 etter et kjøp nå, ville jeg ikke gjort det før evt. sommeren 2006, før det ville nepper føltes nødvendig. Altså minst. 1.5 år etter kjøpet av s939. Jeg snakket ikke for 1207 :-), bare kommenterte det du sa om dual-core. Ja, ikke sant. For min del har det funket slik de siste årene at jeg har kjøpt meg et bra hovedkort basert på en plattform. Har så kjøpt CPU'er til jeg fant en som var såpass overklokkbar (Makset ut den daværende CPU kjernen) at jeg ble fornøyd, så har jeg slått meg til ro med det og ventet på neste plattform. Lenke til kommentar
Mickidod Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Endret 25. desember 2004 av Mickidod Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Jepps, normalt sett. Men i dette tilfellet snakket jeg om at jeg ville kjøpt S939 Winchester 3000+ nå og oppgradert evt. til S939 til dual-core sommeren 2006. Altså evt. kun CPU. Men for å si det slik. Dual-core er evt. den eneste unnskyldningen jeg har funnet for noen gang å gidde å oppgradere CPU på samme plattform. Og det kan hende jeg har endre mening juni 2006 fordi dual-core enten kan bli altfor dyr, eller fordi jeg har lyst på noe nytt jeg ikke ser behov for i dag. Evt. at DDRII har blitt så bra i juni 2006 at jeg ville gått for S120x i stedet. Så jeg vurderer alltid alle veier. DFI kortet du nevner er vel eneste grunnen til at jeg ville vurdert S754 nå. Og en meget god grunn. Jeg har forøvrig ventet i mange år selv og bygde meg en midlertidig XP-M SocketA nå som jeg klokket maks, fordi jeg ønsker å vente til AMD64 (ikke opteron) faller mer på plass. Har vurdert S754 fortløpende siden september 2003. Endret 25. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Skal man først tenke så langt at man tenker sommeren 2006 og dual core så skal man tenke på dette: Vil den finnes i 939 da? (Ikke bare 1207) og kjøper man hovedkortet i dag så vil det jo iallefall være lurt å kjøpe nForce4 PCI-Express utgaven. For til sommeren 2006 så har man kanskje lyst på et nytt grafikkort? Og da finnes det vel neppe så mange bra AGP kort igjen. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Jepps, helt enig. Skulle jeg byttet til AMD64 nå så hadde jeg: 1. valgt S939 2. ventet til Nforce4 SLI var i butikken om en måneds tid. 3. Kjøpt et PCIe skjermkort til omtrent 3500,- og et likt når prisen var sunket til 2000,- Årsaken til at vi snakket om S939 og AGP var fordi man var nødt til å beholde det nåværende skjermkortet. Og at S939 forsvinner i 2006 tror jeg er mindre sannsynlig enn at S754 forsvinner i 2005. Men at AGP forsvinner i 2006 tror jeg er mer usannsynlig en noen av de ovenstående da det fortsatt er mange som kjøper AGP baserte hovedkort. Og jeg tror ikke en så gammel og inngrodd standard som AGP forsvinner så fort. Man har fortsatt ikke klart å utnytte potensialet i AGP8x, på langt nær. Derfor tror jeg at selv et S939 med AGP kunne vært en plattform du kunne levd lenge med, takket være dual-core som kommer til S939. Men selv ville jeg valgt Nforce4 SLI om 1 måneds tid. Endret 25. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Jepps, helt enig. Skulle jeg byttet til AMD54 nå så hadde jeg: 1. valgt S939 2. ventet til Nforce4 SLI var i butikken om en måneds tid. Årsaken til at vi snakket om S939 og AGP var fordi man var nødt til å beholde det nåværende skjermkortet. Og at S939 forsvinner i 2006 tror jeg er mindre sannsynlig enn at S754 forsvinner i 2005. Men at AGP forsvinner i 2006 tror jeg er usannsynlig da det fortsatt er mange som kjøper AGP baserte hovedkort. Og jeg tror ikke en så gammel og inngrodd standard som AGP forsvinner så fort. Man har fortsatt ikke klart å utnytte potensialet i AGP8x, på langt nær. Sa ikke at 939 ville forsvinne. Men spekulerer på om det vil finnes Dual Core CPU'er til sokkel 939 sommeren 2006. Eller om Dual Core kun vil finnes til Socket 1207 på daværende tidspunkt. AGP vil heller ikke forsvinne, men det vil finnes mye bedre grafikkort til PCI-Express enn det vil til AGP i fremtiden. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Tror vi egentlig er enig om mange ting men at vi diskuterer for å diskutere . For trådstarter er nok det beste valget nå S754 pga. DFI kortet du nevner. DFI som jeg selv elsker etter min erfaring med DFI NFII Infinity Ultra og XP-M. Konge En forskjell man allerede ser på AGP og PCIe baserte løsninger er at Nvidia har 20mil. flere transistorer i sine PCIe utgaver enn i AGP, som er beregnet for og gir vesentlig bedre Purevideo og HDTV oppløsninger . At dual-core kommer på s939 har jeg ingen tvil om, ellers ville det vært AMDs største blemme på lenge. Men det er en annen diskusjon . Endret 25. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Tror vi egentlig er enig om mange ting men at vi diskuterer for å diskutere . For trådstarter er nok det beste valget nå S754 pga. DFI kortet. DFI som jeg selv elsker etter min erfaring med DFI NFII Infinity Ultra og XP-M. Konge Å diskutere kan bare være bra og lærerikt. En annen ting med DFI kortet er jo UV reaktive IDE kabler, Sata kabler, PCI slotter, RAM slotter og festeannordning rundt Prosessor sokkel. Ser jævlig stilig ut i kabinett med Sidevindu og med Blacklights oppe og nede i kabinettet. Kombiner dette med kabinettvifter som har blått lys, Musketeer i front på PC'en og en Levicom strømforsyning med UV Reaktive Strømkontakter, plexiglass og 2 vifter som også har blått lys så har du en jævlig stilig maskin Endret 25. desember 2004 av OcMax Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Hehe joda ser stilig ut det, absolutt positivt. Men jeg valgte DFI(socketA) istedet for legende kortet til Abit kun fordi det var så utrolig bra på overklokking, hadde soundstorm og "ny" funksjonalitet. 3 ting på en gang . Samt også festehull for større kjølere. Lanparty storebroren(rev B socketA) jeg også kikket på var da for dyrt, så det ble Infinity uten glam faktoren med med disse 3 enormt viktige tingene for meg . Men hadde aldri sagt nei til noe som ser pent ut heller . Jeg håper veldig at DFI kommer med et like bra kort på s939 som det s754 kortet du omtaler... det vil være mitt førstevalg uten å blunke. Endret 25. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Hehe joda ser stilig ut det, absolutt positivt. Men jeg valgte DFI(socketA) istedet for legende kortet til Abit kun fordi det var så utrolig bra på overklokking, hadde soundstorm og "ny" funksjonalitet. 3 ting på en gang . Lanparty storebroren(rev B socketA) jeg også kikket på var da for dyrt, så det ble Infinity uten glam faktoren med med disse 3 enormt viktige tingene for meg . Men hadde aldri sagt nei til noe som ser pent ut heller . Tror du gjorde et bra valg. Hadde både NF7-V2.0, AN7, Soltek FRN2-L og en mobil Athlon XP 2500+ overklokket til 2500MHz. AN7 var for jævlig med orginal bioser (Måtte bruke moddet bios), NF7-V2.0 var heller ikke så veldig imponerende og Soltek FRN2-L var så som så. Men AN7 trengte 1.85 Volt + på 2500MHz for å være stabil (Bug med dette kortet), mens NF7-V2.0 og Soltek FRN2-L bare trengte 1.75 Volt for å kjøre stabilt på den hastigheten. Og utfra alle tester og forumer jeg leste på nett så så det ut til at DFI kortene hadde de tingene som AN7, NF7-V2.0 og Soltek FRN2-L ikke hadde. Så der gjorde du nok et bra valg Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 DFI kommer visstnok med et 939 nForce4 kort. Med PCI Express og greier. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Og utfra alle tester og forumer jeg leste på nett så så det ut til at DFI kortene hadde de tingene som AN7, NF7-V2.0 og Soltek FRN2-L ikke hadde. Så der gjorde du nok et bra valg Takker! Liker å høre at jeg gjorde noe rett. Og som jeg alltid har lært, hvis du er veldig fornøyd med et merke så er det ingen grunn til å bytte, derfor venter jeg med enorm spenning på hva DFI lander med på S939. Og jeg tror at årsaken til at DFI har ventet er fordi det er at s939 fremt til hvertfall Nforce4 og en del chipsett fra ALi, SiS, ViA etc. har kommet i nyeste utganger, er for umodent. DFI er kvalitet og krever kvalitet chipsett Kvalitet hele veien på alle områder Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Og utfra alle tester og forumer jeg leste på nett så så det ut til at DFI kortene hadde de tingene som AN7, NF7-V2.0 og Soltek FRN2-L ikke hadde. Så der gjorde du nok et bra valg Takker! Liker å høre at jeg gjorde noe rett. Og som jeg alltid har lært, hvis du er veldig fornøyd med et merke så er det ingen grunn til å bytte, derfor venter jeg med enorm spenning på hva DFI lander med på S939. Og jeg tror at årsaken til at DFI har ventet er fordi det er at s939 fremt til hvertfall Nforce4 og en del chipsett fra ALi, SiS, ViA etc. har kommet i nyeste utganger, er for umodent. DFI er kvalitet og krever kvalitet chipsett Kvalitet hele veien på alle områder Ingen årsak. Grunnen jeg har hørt til at DFI ikke produserte et nForce3 Ultra 939 kort og istedet bare et 754 kort på daværende tidspunkt var at DFI selv mente ytelsesforskjellen mellom 939 og 754 var for liten og at de fleste ville kjøpe Socket 754 prosessorer siden de var billigere også. Men nå har jo også 939 blitt ganske så billig og uansett ville det jo nesten være uunngåelig for DFI å komme med et PCI Express hovedkort til AMD64 plattformen. Jeg holdt meg alltid til Abit før i tiden. De hadde de beste overklokkerkortene. Men slik er det ikke lenger. Og jeg mener da at jeg leste på Anandtech's review av DFI Lanparty UT 250GB at DFI hadde fått mannen som var med å lage Abit sine tidligere overklokkerkonger (Som BE6-2 og BF6) til å lage Lanparty serien. Og det er visst forklaringen på DFI sine super-kort. Endret 26. desember 2004 av OcMax Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Har hørt det med Bios mannen fra Abit jeg også hehe . Blir spennende å se, tror neppe DFI tørr lansere et S939 kort som ikke overklokker bra, og med "kalde" 90nm Winchester 3000+ som partner kan det bli spennende å prøve seg på. Ulempen er vel at jeg kommer til å ha skyhøye forventninger etter erfaringen med SocketA hehe , men får forsøke å dempe meg litt. Så får jeg velge SLI utgaven hvis de kommer med det, og det ikke ødelegger for andre kvaliteter. Så har jeg gode oppgraderingsmuligheter. Men gjenstår å se om SLI med "kort for 3.500 nå og et identisk til når det har sunket til 2000,-+" holder mål eller om å bytte hele kortet for et nytt til 3.500 gir bedre ytelse totalt sett. Og om S939 dual-core vil være en kostnadseffektiv oppgradering, eller om det vil bli i gaten med FX priser som er helt ville. Men har SoundStorm 2 kommet på Nforce5/6, pga. nysatsningen til SCEE og PS3, samt at DDRII har modnet og SATA-II med NCQ er moden, SAS er gøy som systemdisk, multiGPU skjermkort med GDDR4 er ute, S120x med ennå flere HTT kanaler osv osv, Så kommer jeg uansett til å bytte hele plattformen vil jeg tro. Men det er vanskelig å se hva dette spennende året med rivende utvikling vil gi oss. Endret 26. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 En ting er iallefall sikkert og det er at det er gøy å være PC-Entusiast for tiden. Aldri før har man fått så mye for pengene å leke seg med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå