Gå til innhold

Burdet jeg Oppgradere min pc?

Mickidod

Anbefalte innlegg

OcmaX, det du sa skal jeg gjør....men hvor mye tror du jeg kunne klokkt amd 64 athlon 2800 ca? bare sånn ca...min har jeg hvertfall klokket til 2.4  orginal var den 2 gig

Mye forsjell på amd 64 2800 å Amd 64 3200 da?  tenkte på den og..

Vel, en Athlon64 2800+ kjører på 1800MHz standard. Den kan du nok i mange tilfeller klokke til iallefall 2400MHz. Noe som tilsvarer en 3400+. En Athlon64 2800+ har en maks multiplikator på 9x. Så da må du kjøre 9 x 267MHz HTT (FSB). 267MHz er noe som DFI Lanparty hovedkortet greier lett. RAM brikken din trenger ikke greie dette. For den kan du kjøre på lavere hastighet enn bussen. Så det er ingen problem.

Om du skal gå for en Athlon64 3200+ Sokkel 754 derimot, så har denne en 11x multiplikator maks og kjører på 2200MHz. Men den er jo endel dyrere. Denne kan du greie alt fra 2400MHz til 2600MHz på. Det er liksom bare alt etter hvor heldig med eksemplaret man er. Slik er det med alle CPU'er. Men definitivt 2400MHz skal ikke være noe problem med en nesten hvilken som helst Newcastle Sokkel 754 Prosessor. Valget er altså ditt her. Uansett så gjør du et bra kjøp. Ikke glem Athlon64 3000+ heller. Den er rimelig billig i OEM versjon (Uten kjøleribbe) og den kjører på 2000MHz standard og har en 10x maks multiplikator.

Lykke til.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja Takk for svar..

Jeg har et hoved kort som ikke er så bra..nemmelig Dette

Så da vet jeg ikke om jeg kan klokke den noe særlig..

jeg har hvertfall klokket til 2.4. og 2.5 før, men da ble det veldig ustabilt,det var med pc2700 ram, da jeg stillte den på 200 fsp, da gikk det ikke ann å starte pcn, da måtte jeg restarte bios..det var sikkert rammen som ikke gadd mer tenkte jeg...jeg kjører MP på 12.5..jeg kan stille på MP men det skjer ikke noe... FKS rammen, stillte jeg på 2 og 1-1 tror jeg det var, det kjedde ingenting...

Endret av Mickidod
Lenke til kommentar

Ok. Det er jo værre å forsøke å klokke FSB på CPU og RAM opp til 200Mhz når kortet har max 166Mhz FSB.

Hmm... men skal du ha bedre spillytelse her og nå ville jeg da kanskje gått for mer ram og et bedre skjermkort til rundt 2300 totalt.

Det finnes mange kostnadseffektive valg på AMD64 plattformen også, både på S754 og S939, men ikke hvis du har 2000,- til rådighet vil jeg si. Da ville jeg gått for ram og skjermkort til eksisterende plattform. Dette kan jo kjøpe deg 1 år til på den gamle plattformen din, samt at skjermkortet kan brukes videre så sant du velger AMD64 med Nforce3.

Men det er klart det er fristende å legge pengene i noe helt nytt fra bånn av.

Men du snakker om at systemet ditt er veldig tregt? Hvor ofte defragmenterer du disker etc. med et skikkelig verktøy? Tenker ikke på innebygd WinXP defrag som i praksis er Diskeeper light, men eks. med programmer som Diskeeper Pro osv.

En annen ting er å reinstallere OS og legge inn optimale(ikke nyeste) drivere for sin hardware se om man har like stor treghet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kanskje like greit å kjøpe Sokkel 754 kort og CPU, overklokke det til 2400MHz+ og heller kjøpe nytt skjermkort senere? Og et Sokkel 754 kort + Athlon 64 2800+ eller Athlon64 3000+ OEM vil ikke koste noe særlig over 2000,- Kroner.

For min del så kunne jeg kjøre Far Cry med høyere innstillinger på mitt Radeon 9800Pro da jeg gikk fra Mobil Athlon XP 2500+ @ 2500MHz til DFI Lanparty UT 250GB og Athlon 64. Men slike spill som Doom3 er mest avhengig av skjermkort.

Lenke til kommentar

Men husk at han sitter med et FX5700 kort, tror ikke en A64 vil hjelpe så veldig mye der. Du har tross alt et 9800Pro som yter ganske så mye bedre enn et FX5700.

Vil si den største bremseklossen hans er skjermkort og evt. "lite" ram. Og siden han har 2000,- til rådighet er det litt drastisk å gå til ny plattform med et så dårlig skjermkort. Det er jo nå han vil ha bedre ytelse i spill? Hadde man hatt 4000,- hadde jeg sagt "MSI NEO2 Platinum S939 med Nforce3, AMD64 3000+ Winchester, 6800LE/6600GT AGP" og du hadde fått et nytt system til rundt 4000,-". Men selv da trenger du bedre ram som ofte er 1200+ for 1GB.

Tror han kan få ganske mye bedre ytelse med et bedre skjermkort og dobling av RAM. Han kan selvf. bruke skjermkortet videre senere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men husk at han sitter med et FX5700 kort, tror ikke en A64 vil hjelpe så veldig mye der. Du har tross alt et 9800Pro så yter ganske så mye bedre enn et FX5700.

Joda, sant nok, FX5700 er ganske mye dårligere enn et 9800Pro, men det er ikke så dårlig. Spiller det meste av spill med et 5700 også.

Det er klart, vil han ha skikkelig bra spillytelse med en gang så er det nytt skjermkort. Men HardOCP hadde en artikkel om dagens skjermkort på forskjellige plattformer. Og der viste det seg at Sokkel A systemer ikke greide å drive de nye skjermkortene særlig bra. Det var enorm forksjell i ytelsen ved å gå fra Sokkel A til nyere plattformer med dagens skjermkort. Skal se om jeg finner artikkelen og legge linken her...

Her:

http://www.hardocp.com/article.html?art=NjMy

Her er endel av Konklusjonen fra testen:

Conclusion:

Our CPU scaling experiences really helped us understand just how important the CPU is to having a great gaming experience. In real-world gaming situations with a slower CPU such as an AthlonXP 2500+ or a Pentium4 2.4GHz, the video performance becomes extremely bottlenecked by the CPU. We were forced to reduce resolution, AA and AF settings, as well as in-game quality settings in the case of FarCry just to get playable performance. The results between each card remained close with these slow CPUs, but there was always one card that was able to run with at least a higher resolution or AA/AF setting, and that was the X800XT-PE.

When we moved up to the faster CPUs such as the Pentium4 at 3.0GHz or the Socket 754 Athlon64 3000+, we saw performance skyrocket and saw the performance differences become very noticeable between the cards. This pattern continued with the Pentium4 3.4GHz and the Socket 939 Athlon64 3500+. As the CPU speed increased so did the difference in performance and IQ abilities, typically showing the X800XT-PE and X800Pro gaining in performance more than the 6800Ultra, especially in FarCry.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

har selv et FX5700. Men forstår det du sier, men jeg har hørt så mye om dette med når CPU bremser og ikke. Og det er klart man ikke vil få utnyttet det fulle potensialet av selv et 6600GT/6800LE på en socketA.

Men poenget er at han kan ta med seg skjermkortet når han har nok penger til et AMD64 system. Og dermed få utnyttet kortet helt ut når det skjer. Men alikevel få bedre GPU ytelse nå.

Hvis vi snakker om 2000,- til rådighet nå? Har tatt utgangspunkt i det hele tiden.

Jeg ser ikke at han får AMD64 CPU, hovedkort og ram til 2000-2300,-.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Gutten har altså 2 valg om han har 2000,- kroner til rådighet. Han får enten kjøpe seg et rimelig bra skjermkort. F.eks et GeForce 6800 eller et GeForce 6800LE. Disse kortene har man mulighet til å prøve å aktivere resterende Pipliner med. 6800 fra 12 til 16 og 6800LE fra 8 til 16. Noen ganger funker det ikke. Men tror at det gjør det i de fleste tilfeller. Da får man et fullverdig GeForce 6800GT. Sett bort fra klokkefrekvenser da. Man kan jo alltids overklokke også.

Eller han kan kjøpe seg DFI Lanparty UT 250GB, Athlon 64 2800+ og overklokke den til 2400MHz. Da har han et system som vil få utnyttet et eventuellt fremtidig grafikkort. Og sett at han greier seg en stund med FX5700 Ultra så er det jo greit. Tror og mener at dette grafikkortet spiller det meste av nye spill også. Men selvfølgelig med litt redusert oppløsning og detaljer.

Lenke til kommentar

Men ok, ser tegninga. Men da ville jeg heller foreslått:

- AMD64 3000+ S939 Winchester (bedre til klokking og mye + med s939)

- MSI NEO2 Platinum Nforce3 med AGP støtte. Evt. andre s939 hk med Nforce3.

Total pris ca. 2.200,-

Så bruker han PC2700 som kanskje ikke har særlig god latency som AMD64 er følsom på. Med S754 kan han få problemer med å bruke ram'en, så S939 er et tryggere valg der kanskje?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men ok, ser tegninga. Men da ville jeg heller foreslått:

- AMD64 3000+ S939 Winchester (bedre til klokking og mye + med s939)

- MSI NEO2 Platinum Nforce3 med AGP støtte. Evt. andre s939 hk med Nforce3.

Total pris ca. 2.200,-

Det er jo også et alternativ. Jeg elsker DFI Lanparty UT 250GB for mye til å kjøpe 939. Dessuten har jeg en revisjon "0.6" Newcastle 3400+ som greier 2700MHz på bare litt over 1.6 Volt med luftkjøling.

Personlig synes jeg 939 bare er tull så lenge man ikke har hovedkort som er like rå som Lanparty. Så det eneste argumentet folk har brukt er "fremtidsrettet". Dette stemmer egentlig ikke lenger. For AMD har uansett planer om å lansere enda en ny sokkel etter nyttår og de fleste vil vel kjøpe PCI-express neste gang de oppgraderer. I tillegg vil man kunne få bedre ytelse ved hjelp av DFI Lanparty UT 250GB grunnet alle overklokkingsmuligheter og at man kan kjøre sinnsykt høy HTT.

Og han vil ikke ha noen problemer med å kjøre en PC2700 brikke på Lanparty. Kjører minnet asynkront fra bussen og i tillegg kan man justere async latency i bios :dribble:

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke argumentet "fremtidsrettet", selv om det henger med i argumentsrekken. Har helt andre oppveininger.

NB! Veldig positivt det du sier om minne og Lanparty kortet (er selv DFI fan nå, så er ikke derfor jeg kommer med andre argumenter ;) )

Men det er klart at når man først skal velge et AGP basert hovedkort så er muligens S754 med et godt prøvet hovedkort et bra valg. Men nevnte MSI kort kommer veldig godt ut i tester, også med klokking og Winchester er jo kjent for å være bra til klokking nå.

Her er mitt forslag:

http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn....waggon_id=11264

Og mine argumenter for S939, hvis man ser bort fra AGP/PCIe.

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3345974

EDIT:

Det er en ting som kan bli et problem med MSI kortet hvis du skal bruke ditt nåværende minne. Og det er at enkelt brukere har registrert at kortet kan være kresent på minne, noe som er en selvmotsigelse for S939 kontra S754.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noe av konklusjonen i Anandtech's test av DFI Lanparty UT 250GB:

DFI claims that the LANParty UT nF3 250Gb is the fastest Athlon 64 board that you can buy. This statement is undoubtedly a reflection of the fact that a prototype DFI nF3 250Gb is at the top of the current results for Future Mark 2001SE, besting even Socket 939 solutions in topping those charts. While we realize that these stellar results were achieved with exotic cooling at voltages that will frighten away most users, all of our test results confirm this claim. The DFI reached memory performance levels that no other board, AMD or Intel, has been able to reach. For the first time, we saw that DDR600 and above is possible. The performance at these kinds of memory overclocks is impressive, and we believe that the DFI is capable of squeezing whatever performance that you can get from your Socket 754 CPU and high-speed memory.

To put it simply, the DFI nF3 250Gb is the best overclocking Athlon 64 board that we have ever tested. The range of options in every area is superb, and no one will feel that they are left short with this DFI board. For best performance, you should use one DIMM, but performance with 2 DIMMs is also impressive, as the DFI is as good or better with 2 dimms than the best of the Athlon 64 boards that we have tested. If you plan to buy a Socket 754 Athlon 64 and overclock it, this is the board to buy.

Link: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2198&p=12

Lenke til kommentar

Hva med S939 utgaven av kortet? Er mest S939 CPU oppgraderingen han vil ha tilgjengelig senere, jeg tenker på, som ville være et pluss. Samt overklokkingsvilligheten til Winchester.

Anandtech skriver også dette om S754

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2303

Ellers noen tester av nevnte MSI kort i omtrent samme tidsrom som DFI kortet ble testet:

http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=574

EDIT:

MSI kortet er ikke det beste å overklokke med, som testen sier på produktsiden har de problemer med å komme over 230 og havner på 216FSB.

Hadde jeg visste om et bedre klokke kort på S939 hadde jeg tatt det med en gang, derfor jeg tenkte på s939 av DFI kortet du nevnet? Siden WInchester er såpass klokkevillig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hva med S939 utgaven av kortet? Er mest S939 CPU oppgraderingen han vil ha tilgjengelig senere, jeg tenker på, som ville være et pluss. Samt overklokkingsvilligheten til Winchester.

Anandtech skriver også dette om S754

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2303

DFI har ikke lansert noe 939 versjon av dette kortet.

Og CPU oppgradering? Jeg mener at det ikke funker slik lenger. Man finner seg en bra CPU innenfor en sokkel, overklokker den og har den til neste plattform. Det er ikke lenger slik at hver plattform holder så lenge at man får oppgradert CPU'er flere ganger før det kommer en ny og bedre plattform. Og har allerede hørt at AMD skal øke til enda flere pinner. Og se på min 3400+ revisjon 0.6 CPU. Den greier 2700MHz på luftkjøling. Winchester har jeg sjelden sett på den hastigheten.

Dessuten når det gjelder det Sokkel 939 argumentet at det er 4 minneslotter. Vel, nesten alle hardware sider har funnet ut at for å kunne bruke alle 4 minneslotter så må man kjøre Command Per Clock(CPC) på 2T istedet for 1T. Og dette reduserer ytelsen kraftig.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Når man får dual-core CPU'er på S939 i slutten av 2005 så mener jeg bildet vs. å gidde å oppgradere CPU på samme plattform vil kunne forandre seg.

Men hvor lenge snakker vi om at han skal bruke S754 før det byttes pga. funksjonalitet? Det er vel ikke pga. funksjonalitet han skal kjøpe det? Men overklokking?

4 minneslotter er ikke et hovedargument, men noe som spiller inn, samt at man har Dual-Channel som heller ikke er noe stort argument, men alle monner drar. Finnes bedre argumenter ;). Men siden du nevnte 4 minneslots så kan det være interessant hvis man ønsker å beholde maskinen som server når man går over til ny pc og trenger mer ram i serveren.

EDIT:

Anbefaler å lese igjennom denne tråden også før man mener at S754 er den beste AMD64 plattformen for klokking til 2000,-. Jeg sier hverken det ene eller det andre men selv ville jeg valgt s939, men får man et ekstremt bra kort til S754, som nevnt her, ville jeg absolutt vurdert det.

Men siden dette snudde seg veldig mot overklokking så er det klart man vurdere nøyere.

S939 overklokking:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=325228

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Når man får dual-core CPU'er på S939 i slutten av 2005 så mener jeg bildet vs. å gidde å oppgradere CPU på samme plattform vil kunne forandre seg.

Men hvor lenge snakker vi om at han skal bruke S754 før det byttes pga. funksjonalitet? Det er vel ikke pga. funksjonalitet han skal kjøpe det? Men overklokking?

4 minneslotter er ikke et hovedargument, men noe som spiller inn, samt at man har Dual-Channel som heller ikke er noe stort argument, men alle monner drar. Finnes bedre argumenter ;). Men siden du nevnte 4 minneslots så kan det være interessant hvis man ønsker å beholde maskinen som server når man går over til ny pc og trenger mer ram i serveren.

Hørte rykter om at AMD kom til å øke til over 1000 pinner når de skal lansere Dual Core. Men det kan jo hende det bare var løse rykter?

Og ikke funksjonalitet, men ytelse til det han skal bruke maskinen til. Og her yter Lanparty like bra og bedre enn Sokkel 939 når overklokket. Foreløpig er det dessverre ikke noen Sokkel 939 kort som overklokker like bra.

Dette er en diskusjon man kunne fortsette i det uendelige. Og den har i og for seg lite for seg. Opp til enhver hva man velger å kjøpe. Uansett om han kjøper et DFI Lanparty UT 250GB eller et Sokkel 939 hovedkort så gjør han ikke noe dårlig kjøp. Begge vil gi han mye glede og bra ytelse for pengene.

Lenke til kommentar

Enig med deg der og er i grunn ikke uenig med deg i noe av det du sier, men bare at jeg er litt uenig på at S939 skal være et dårligere valg, hvis man undersøker. Men hvorvidt man skal bruke mye tid på det er noe annet.

AMD har lovet dual-core for S939. Det at de kommer med S1207 er for Opteron og for å støtte bla. ny minnestandard som evt. DDRII som krever flere pinner, men også flere HTT kanaler etc. Mener også det var snakk om en 1206 som vil være etterfølger til dagens 939 som da også skal støtte ny minnestandard etc. Men snorreh kan evt. gi mer info på dette.

NB!

Men skal man overklokke og bruke det gamle minnet ville jeg kanskje ikke valgt nevnte MSI kort ukritisk, men lest godt igjennom tråden jeg linket til først.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da bler det sikkert nytt hoved kort og ny cpu....

bare for å nevne det så har jeg 5700 ULTRA:D det er ganske mye forskjjell på vanlig 5700 og 5700 ultra:D:D

har lest på tester å sånt...yter ca like bra som 9600xt..andre tester jeg hadde lest hadde 5700 ultra slått ut 9600xt...og skjerm kortet yter Ganske bra på doom3 og halflige 2:)

så derfor tenkte jeg at jeg heller vil kjøpe nytt hoved kort og cpu..

De som OcmaX nevnte...takker for alle svarene:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...