JLindroos Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Hei. Jeg skal skrive jule-dikt Jeg lurer bare på en ting. Kan man si på norsk att man har dille på noe? Jeg er fra Sverige og det er lett å blande språkene. Beklager at jeg bruker dette forumet til slikt offtopic, men jag har dårlig tid og jeg tenkte at jeg måtte finne et norskt forum som er mye brukt. Tusen takk på forhånd! /Jörgen Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 (endret) Pssst, prøv i søppel du http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Tviler på at å dille på noe er noe... Å ha dilla er noe derimot! Edit: tilføyde noe. Endret 24. desember 2004 av Ongabonga Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 (endret) Bruker det her jeg bor, jeg vil tro dilla er den "korrekte" stavemåten på bokmål. Her betyr det at man er "hekta" på noe/veldig opptatt av noe for tiden. EDIT: Link til søppel. Rapportere den for deg jeg. Endret 24. desember 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
JLindroos Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 (endret) kan jeg ikke flytte tråden selv? Annars er det bare å flytte den. Hvis ikke dille finns så går hele diktet i vasken. Det ska liksom være litt hemlig hvem som skriver till hvem, så jeg vil ikke røpe att jeg er svensk. kan vi ikke oppfinne at det finns Endret 24. desember 2004 av JLindroos Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Har aldri hørt en nordmann si at han har dille på noe jeg iallefall, men hvem vet. I hvilken sammenheng skal det brukes (i diktet)? Lenke til kommentar
JLindroos Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 Men bokmålsordboka fant ju ordet Lenke til kommentar
JLindroos Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 Til ei dame med rullestolsdille.... så skal det begynne. Resten av diktet er ferdigt. Men jeg får vel prøve å finne noe annet passende. Skulle være morsomst om det rimer. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Da må du si; "Jeg har dillen på noe." Å dille med noe, vil si å holde på med noe. Dille har ikke samme betydning som dillen/dilla. Skyt meg om jeg tar feil. Lenke til kommentar
JLindroos Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 Jaja, jeg får gi opp. Får prøve å finne noe som passer. Tack for hjelpen, den er oppskattet Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Da må du si; "Jeg har dillen på noe." Å dille med noe, vil si å holde på med noe. Dille har ikke samme betydning som dillen/dilla. Skyt meg om jeg tar feil. *pang* Jeg sier både "jeg har dille på noe" og "jeg diller med noe". Så det så! Lenke til kommentar
PixelImp Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 da har det blitt mer ett dialekts spørsmål ... jeg har "dilla" på noe, og jeg "diller" med noe Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Lite med Web-design å gjøre så jeg tenker vi avslutter her, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg