Gå til innhold

Hvordan sette opp MMS/WAP(gprs)


Anbefalte innlegg

Først må en vite hvilken dekning en bruker: "Telenor eller NetCom"

* Telenor - GPRS/MMS ligger i tjenesten

* NetCom - her må en legge til GPRS/MMS hos operatøren.

(For NetCom kunder kan du legge til GPRS/MMS --> HER)

 

Oppsettene følger mobilen og ikke SIM kort.

 

De aller fleste mobilene kan man benytte seg av "Automatiske oppsett"

For Telenor deking kan en finne de fleste oppsett --> HER

For Netcom dekning kan en finne de fleste oppsett --> HER

 

Etter at en har hentet ned oppsett til mobilen kan det være greit å slå AV/PÅ mobilen, da aktiverer oppsettene seg oftest bedre.

Sjekk om det fungere: Send en MMS til deg selv, funker det da vet du at du kan både Sende/Motta

 

Hvorfor virker det ikke:

Om du mener du har satt opp mobilen din riktig, kan du prøve å krysbytte SIM kortet i en annen mobil og se om det er noe feil med SIM kortet ditt, evt abonomentet. (forutsetter at den mobilen du prøver i har samme dekning telenor/netcom)

 

Noen uavhengige sider som har god info.

DinTelefon

XMobil

 

De som lager mobilene har ofte god hjelp på sine web sider:

SonyEricsson Nokia Siemens Samsung

 

Ettersom det er masse mer jeg kunne tatt med avventer jeg noen spørsmål, så kan jeg editere innlegget og legge til mer info.

 

Håper den blir til hjelp

Endret av Tollis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig feil å få når man prøver å benytte mms eller wap er "kommunikasjonfeil". Dersom man får denne feilen, er det 99% sikkert at du prøver å bruke galt oppsett (feks. wap oppsett når man skal sende mms, eller internett oppsett når man skal wappe etc etc). Derfor må man da faktisk sjekke at det feks er mms oppsettet som står aktivt for sending av mms :p

 

så da vet du det :)

Endret av Mistar
Lenke til kommentar

Jeg får sendt mms uten problemer, får også mottatt fra andre som bruker Telenor sitt nett. Men når jeg skal sende til noen som er i netcom nettet kommer de aldri frem. De som sender til meg fra netcom nettet tar ofte over 12 timer før de kommer igjennom. Får ikke noe feilmelding av noe slag heller.

Lenke til kommentar
Jeg får sendt mms uten problemer, får også mottatt fra andre som bruker Telenor sitt nett. Men når jeg skal sende til noen som er i netcom nettet kommer de aldri frem. De som sender til meg fra netcom nettet tar ofte over 12 timer før de kommer igjennom. Får ikke noe feilmelding av noe slag heller.

Dette er et litt merkelig problem. I noen tilfeller kan det være routing problemer mellom noen nummer, men skulle ikke tro det var noe problem mot hele Netcom nettet.

 

Har du problemer med alle som er på netcom sitt nett eller bare noen?

 

Du kan jo sette på en avsender rappoprt på din mobil for å se om den virkelig blir sendt, om den blir sendt er det den du sender til som ikke klarer motta fra deg, da ville jeg anbefalt den andre å ta kontakt med sin operatør.

 

Derimot om du ikke får svar fra avsender-rapporten at den gikk igjennom, da må du kontakte din operatør. :no:

 

Dettet problemet har ikke bare vert nå i julen vel, for da må du belage deg på at mms/sms kan dukke opp neste dag, dette pga. overbelastning i nettet.

Lenke til kommentar

er merkelig problem ja. Har satt på rapport på min mobil men får "Rapport mangler". Kan være et routing problem mot min mobil fra netcom nettet etter jeg skiftet leverandør, dette var for 1 år siden men har ikke savnet mms da jeg ikke har brukt det før nå. Ser ut som det gjelder alle på netcom.

 

Jeg får sjekke med min leverandør og se om de har noe forslag. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Om det er mulig å ha et routing problem mot hele netcom så kan det være en løsning, men har som sagt aldri vert borti dette.

 

Nå vet jeg ikke om jeg tolket den rett, men siden du sa rapport mangler, så fikk jeg inntrykk av at den ikke ble sendt. Gikk den til utboks/sendte elementer på mobilen din, i så måte at du kan se den ble sendt. Da er det mottager som kan ha problemet.

 

Men som jeg sa, så har jeg ikke vert borti denne problemstillingen

 

Lykke til!!

Endret av Tollis
Lenke til kommentar
Jeg får sendt mms uten problemer, får også mottatt fra andre som bruker Telenor sitt nett. Men når jeg skal sende til noen som er i netcom nettet kommer de aldri frem. De som sender til meg fra netcom nettet tar ofte over 12 timer før de kommer igjennom. Får ikke noe feilmelding av noe slag heller.

Er tregheter på MMS serveren hos Telenor som gjør dette (ihvertfall hvis de problemen du nevner startet på julaften)

Lenke til kommentar
Vet noen hvordan får oppsett for e-post da? Bruker telenor. Finner ingen inngåede server. Bruker mail.online.no, men den virker ikke. stmp.online.no for utgående. Den er ok. Bruker POP3 server. Skal jeg bytte til IMAP?

Prøv pop.online.no du. Og siden utgående er ok så regner jeg med at du mente smtp.online.no ;)

Lenke til kommentar
Vet noen hvordan får oppsett for e-post da? Bruker telenor. Finner ingen inngåede server. Bruker mail.online.no, men den virker ikke. stmp.online.no for utgående. Den er ok. Bruker POP3 server. Skal jeg bytte til IMAP?

Nå vet jeg ikke om du har den mobilen du har bilde av der, men ut fra det jeg ser ligner det en SE P900/910.

 

E-post til P900

 

Om det er P910i vil jeg tro de oppsettene er like.

 

Oppsett av datakonto

Åpne menyen Applikasjoner, Kontrollpanel, Forbindelser, Internett-kontoer og velg Ny.

Kontonavn: (valgfritt Eks Epost GPRS)

Forbindelsestype: GPRS

Trykk på Avansert

Adresse: internet

Trykk OK for å lagre og komme ut av menyene.

 

Åpne menyen Applikasjoner, Kontrollpanel, Forbindelser, Meldingskontoer og velg Ny.

Kontonavn: (valgfritt, eks epost)

Ditt navn: Ditt navn

E-postadresse: eks: [email protected]

Forbindelsestype: POP3

Internett-konto: (det du kalte den over, eks Epost GPRS)

Velg arkfanen Innboks

Brukernavn: eks: [email protected]

Passord: Ditt passord

innkommende: pop.online.no

Nedlasting: (Valgfritt )

Velg arkfanen Utboks

Serveradresse for utgående: smtp.online.no

 

Trykk OK for å lagre og komme ut av menyene

 

Tror det skal funke med den der.....

Lenke til kommentar

Takk begge to, men bare et lite spørsmål til: Jeg må sende MPOST til 1999, for å få alle instillingene, er det dyrt?

 

Og en ting til: Om jeg ikke har noen e-post som venter på meg, må jeg koble den fra manuelt eller kobler den seg av nettet automatisk etter 1min 2min eller liknende?

Endret av jornan
Lenke til kommentar

Vel fikk svar fra nett leverandøren, dette forklarer det meste.

 

"

Har nå fått tilbakemelding fra teknisk avdeling og det er generelle problemer med mms mellom netcom og telenor sitt nett om dagen. Saken er underfeilsøking, men vi har ikke fått noen estimert rettetid på dette. Dette gjelder alle operatører og skyldes ikke porteringsproblemer.

"

Må bare få si glimrende service hos chess..

 

 

Og mail oppsett til mobilen.. Hvis du bruker telenor sitt nett så er utgående online.no eller smtp.online.no (begge skal virke)

 

Inngående er etter hvilken konto du ønsker å hente mail fra bruke. Jeg kobler meg til pop.registrar.no for eksempel.

Lenke til kommentar
Nå har jeg prøvd å sende MPOST til 1999, men jeg mottok bare e-postadresse ([email protected]) Fikk ikke noe brukernavn, passord, inngående eller utgående server. Noen som kan hjelpe meg?

Du kan alltids prøve dette :

 

Postkassenavn: Mobilpost

E-postadresse: [email protected]

Mitt navn: skriv inn navnet ditt

Utgående (SMTP) e-postserver: smtp.mobilpost.no

Innkommende servertype: POP3

Innkommende (POP3) server: se tekstmeldingen du fikk fra 1999

POP3-brukernavn: ditt mobilnummer

POP3-passord: se tekstmeldingen du fikk da du sendte MPOST til 1999

 

Hentet fra Telenors sider; Telenor Link

 

[email protected] vil da typisk bli [email protected]

Lenke til kommentar
Nå har jeg prøvd å sende MPOST til 1999, men jeg mottok bare e-postadresse ([email protected]) Fikk ikke noe brukernavn, passord, inngående eller utgående server. Noen som kan hjelpe meg?

Du kan alltids prøve dette :

 

Postkassenavn: Mobilpost

E-postadresse: [email protected]

Mitt navn: skriv inn navnet ditt

Utgående (SMTP) e-postserver: smtp.mobilpost.no

Innkommende servertype: POP3

Innkommende (POP3) server: se tekstmeldingen du fikk fra 1999

POP3-brukernavn: ditt mobilnummer

POP3-passord: se tekstmeldingen du fikk da du sendte MPOST til 1999

 

Hentet fra Telenors sider; Telenor Link

 

[email protected] vil da typisk bli [email protected]

Men det er det som er problemet. Jeg får bare e-postadressen min ([email protected]) Jeg får ikke noen serveradresse brukernavn eller passord

Lenke til kommentar

jeg har en nokia 6230 med et netcom sim-kort. jeg fikk innstilt mms og gprs der. men så kjøpte jeg en motorola e398 og bruker det samme sim-korte, men får ikke mms eller gprs der. det står at du har mottat mms-innstillinger og at du ikke kan gjøre det en gang til. betyr det at jeg må slette mms-innstillingen på 6230 eller?

 

takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Men det er det som er problemet. Jeg får bare e-postadressen min ([email protected]) Jeg får ikke noen serveradresse brukernavn eller passord

Hmm, ok, skjønner, vet ikke helt hvordan mobilpost-tjenesten fungerer. Bruker du eposten på outlook, isåfall er jo innstillingene like der. Er tjenesten aktiv? Har du benyttet eposten i nylig tid (Vet noen deaktiveres / slettes dersom ikke brukt over lengre tid). Foreslår du ringe Telenor og hører om den er aktiv, evt få dem til å sende brukernavn/passord og pop server på den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...