Gå til innhold

SLI og oppgradering!

Eirik261

Anbefalte innlegg

Er litt skeptisk til det med SLI........fin tanke og alt det der, men hvor stor er sjansen for at man skal finne et eksakt kort på markedet når man ønsker å oppgradere si om 1-2 år?

Jeg har aldri sett gamle grafikkkort til salgs.........de forsvinner jo over natten og erstattes av en eller annen ultra..xpt...injection xyz utgave.......

Tror dette bare er et salgstriks fra nvidia, for å vri kjøperene over til sine produkter.

Svært få kommer til å få glede av dette litt fram i tid.

:no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi få håpe at dette fører til at produsentene ikke gir ut xx versjoner av samme kort slik de har gjort før. Det skal i teorien gå ann å kjøre kort fra forskjellige produsenter ol så lenge kortene har lik core/mem speed.

Det vil komme bedre drivere etter hvert som teknologien modnes litt, så jeg tror det vil gå bra, ellers skyter produsentene seg selv i foten, de er avhenging av fornøyde kunder. Per idag er det kun de mest kjente spillene som fungere med SLI, trolig fordi disse er brukt til benchmarking ol. Nvidia er kjent for å fokusere driveroptimalisering på de spill som brukes mest til benchmarking, det er jo god pr når de scorer bra i tester.

ATI kommer trolig med SLI kort som ikke trenger den fysiske broen som Nvidia bruker, som et eksempel på at du kan løse SLI problematikken på flere måter!

Edit!! GOD JUL ALLE SAMMEN!!! :thumbup:

Endret av FooKer
Lenke til kommentar

Det går jo ann å gjøre slik da:

Du kjøper hovedkort med SLI i dag, og ett medium rått grafikkkort (6800GT/x800 osv)

og når du trenger rårere grafikkkort, så kjøper du et par av de beste kortene på markedet på det tidspunktet du skal handle, kanskje og ha nok penger til en litt raskere cpu og om man vil ha det, så vips...

Går jo ann å gjøre det slik og da...

Lenke til kommentar
ATI kommer trolig med SLI kort som ikke trenger den fysiske broen som Nvidia bruker, som et eksempel på at du kan løse SLI problematikken på flere måter!

Denne bruen mellom kortene som nVidia har er det faktisk et poeng med. Du kan ta den av hos nVidia og etter at spillet er startet opp (Toms HArdware gjorde det) men da må dataene som kortene sender seg imellom sendes over PCIe bussen, og det blir det ytelsestap av på grunn av forsinkelsen det tar.

Poenget med å koble kortene sammen er at da har du en dedikert bus mellom GPU'ene på kortene som kun brukes til å utveksle data mellom dem.

Hva ATi finner på gjenstår det å se...

Lenke til kommentar
Erik261:

Jeg var inne på samme tanken som deg, men så har jeg overtalt meg selv til å vente med SLI, men vurderte sterkt dette:

ASUS A8N-SLI Deluxe

AMD Athlon 64 3200+

2 x ASUS V9999 Geforce 6800 GT 128 MB

Men blir nok bare til at jeg kjøper -> X800 og softmodder det.

Bare synd du ikke får brukt det ASUS 6800GT kortet da det er kun AGP!

Også har du linket til en Socket 754 CPU til et Socket 939 hovedkort.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Vi få håpe at dette fører til at produsentene ikke gir ut xx versjoner av samme kort slik de har gjort før. Det skal i teorien gå ann å kjøre kort fra forskjellige produsenter ol så lenge kortene har lik  core/mem speed.

Det vil komme bedre drivere etter hvert som teknologien modnes litt, så jeg tror det vil gå bra, ellers skyter produsentene seg selv i foten, de er avhenging av fornøyde kunder. Per idag er det kun de mest kjente spillene som fungere med SLI, trolig fordi disse er brukt til benchmarking ol. Nvidia er kjent for å fokusere driveroptimalisering på de spill som brukes mest til benchmarking, det er jo god pr når de scorer bra i tester.

Hvor har du denne informasjonen fra? Det stemmer ikke med det nVidia sier selv.

Det følgende er sakset fra et intervju på X-bit labs med nVidia’s "Director of Product PR, EMEA", Luciano Alibrandi: Link.

X-bit labs: Do all GeForce 6 series GPUs sport the feature, or only GeForce 6800-series?

Luciano Alibrandi: All GeForce 6800 PCI Express cards or Quadro FX 3400 boards support SLI technology. Boards must be the exact same model number and by from the same vendor – for example, two GeForce 6800 Ultras from Vendor XYZ.

X-bit labs: Does the technology require any support from drivers and applications? Will professional applications work correctly and flawlessly with two graphics cards right out of the box? Do you have to certify possible dual-card professional solutions with software makers?

Luciano Alibrandi: SLI technology is application transparent and is enabled through the graphics drivers.  All DirectX and OpenGL applications can take advantage of SLI.  When two graphics cards are configured with SLI technology, applications will automatically be able to take advantage of performance improvements with no modifications.

Jeg sier ikke at du ikke har rett, men jeg vil gjerne se dokumentasjon. :)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Med tanke på at alle Geforce 6xxx har samme type teknologi (Dx9,0c med PS3.0) og at driveren støtter såkalt "load balance" så er det ikke usansynlig at det lar seg gjøre å kombinere to forskjellige kort.

Er det noen som har prøvd det?

I tilfelle det ikke går så tipper jeg det er en eller annen kunstig sperre for det i driveren til Nvidia og ikke noen teknisk uoverkommelig sperre.

På samme måten er det forresten med Raid0. Mange tror man MÅ ha identiske hardisker, men det fungerer faktisk greit med to ulike. F.eks en Seagate 80GB 5400rpm med 2MB og en WD 120GB 7200rpm med 8MB. Ytelsen vil selvfølgelig ikke bli det samme som å kombinere to stk på 120GB med 8MB, men heller ikke så dårlig som å kombinere 2 stk 5400rpm med 2MB.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg vet ikke om det er mulig eller ikke. Men jeg har lest til øyet ble stort pg vått om SLI den siste tiden, og har ikke sett noen dokumentasjon på at noen har fått ulike kort til å virke. Dersom folk begynner å hevde at det går bør de kunne dokumentere det, så ikke folk narres til å kjøpe en løsning basert på den antagelsen, bare for å finne ut om et halvt år at det ikke går allikevel. Et high end grafikk-kort er tross alt en del penger...

EDIT: Om det er en driversperre, tipper jeg den er der av en god grunn. Støtte for ulike kort høres ut som et godt salgsargument for meg (spesielt siden DualGFX støtter det), så jeg tror nok de hadde tillatt det hvis det var mulig.

Lenke til kommentar
EDIT: Om det er en driversperre, tipper jeg den er der av en god grunn. Støtte for ulike kort høres ut som et godt salgsargument for meg (spesielt siden DualGFX støtter det), så jeg tror nok de hadde tillatt det hvis det var mulig.

Det er mange her som har rare ideer om VIA sin DualGFX. Det er foreløpig ikke noe annet enn at du kan ha to forskjellige grafikkort der, og får for eksempel fire skjermer. (Det samme kan du idag med et AGP kort og et PCI kort)

Du kan også gjøre dette med et nVidia SLi hovedkort (ja, du kan ha et X800XT PE kort og et 6800 Ultra kort i samme maskin) Da kan kan altså bruke kortene hver for seg...

Når du aktiverer nVidia sin Multi-GPU teknologi derrimot, som gjør at GPU'ene begynner å jobbe parallelt så må du ha to identiske nVidia kort som støtter dette. Da kan du bare bruke skjermene på det ene kortet.

Lenke til kommentar
Raptor,24/12/2004 : 14:18]Det er mange her som har rare ideer om VIA sin DualGFX. Det er foreløpig ikke noe annet enn at du kan ha to forskjellige grafikkort der, og får for eksempel fire skjermer. (Det samme kan du idag med et AGP kort og et PCI kort)

Hmmm... Det må i så fall Hardware.no ta en del av skylden for, de påstår vitterligen det:

Prinsippet bak VIAs DualGFX er det samme som for NVIDIAs SLI-teknologi. To PCIe-grafikkort kan kjøres i tospann, hvor kortene samarbeider om prosesseringen.

Og VR-Zone, som de har som kilde:

It seems like VIA has found a better way to improve dual GFX card performance using Multi-Mode through drivers without using SLI connector. VIA K8T890 Pro chipset allows 16 Lane PCI Express and 4 Lane PCI Express for each graphics cards and the drivers can control the SLI mode (x16 + x4) to output to full 16X bandwidth instead of 4X previously using SLI connector.

Som igjen siterer HKEPC. Desverre er min kinesisk ikke helt på høyden, så jeg er usikker på hva de egentlig sier... ;)

Men jeg ser at VIA selv sier de ikke støtter det for øyeblikket, så da så. Da blir spørsmålet om dette er rykter om fremtidig teknologi, eller om hardware.no har lurt oss...? :p

Lenke til kommentar
Raptor' date='24/12/2004 : 11:26'] Denne bruen mellom kortene som nVidia har er det faktisk et poeng med. Du kan ta den av hos nVidia og etter at spillet er startet opp (Toms HArdware gjorde det) men da må dataene som kortene sender seg imellom sendes over PCIe bussen, og det blir det ytelsestap av på grunn av forsinkelsen det tar.

Poenget med å koble kortene sammen er at da har du en dedikert bus mellom GPU'ene på kortene som kun brukes til å utveksle data mellom dem.

Hva ATi finner på gjenstår det å se...

Med AFR burde ikke dette være et problem.

Lenke til kommentar
Med tanke på at alle Geforce 6xxx har samme type teknologi (Dx9,0c med PS3.0) og at driveren støtter såkalt "load balance" så er det ikke usansynlig at det lar seg gjøre å kombinere to forskjellige kort.

Er det noen som har prøvd det?

Toms hardware har prøvd to forskjellige 6600GT kort og det gikk ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er litt informasjon om hvordan SLi fungerer.... :yes:

The new SLI, now pioneered by nVidia, stands for "Scalable Link Interface" and works rather differently from the 3DFX system. For one it seems to require chipset support to function, and unsurprisingly the only desktop chipset that currently offers compatibility with SLI is nVidia's own nForce 4.

Where on a normal PCI-Express motherboard one would have a single 16X slot accompanied by three or more 1X slots, SLI nForce 4 motherboards have two 16X slots with a peculiar SODIMM-like connector in between. The reason for this turns out to be fairly simple: instead of having two full 16X slots, which would require a massive 32 lanes just for the video, SLI boards have two physical 16X slots with only eight lanes each. The connector simply acts like a huge jumper that switches between an 8X/8X setup, where each 16X slot gets eight lanes, and a 16/0 one, where the primary 16X slot gets all sixteen lanes and the secondary one is disabled.

While halving the number of available PCIe lanes for each video card might seem like it would adversely affect bandwidth, an eight-lane slot still allows around 4000MB/s total, which is already twice as much as AGP8X. Therefore, video card bandwidth requirements would have to more than double before a single card could saturate an 8X slot (or a 16X physical slot with eight lanes).

Where the 3DFX SLI simply shared lines on the screen between GPUs, nVidia's SLI can run in two distinct modes that spread the load more evenly across GPUs: Split Frame Rendering (SFR), and Alternate Frame Rendering (AFR). To understand these modes, you need to know a little about how SLI handles rendering in the first place.

Basically, raw geometry data is sent from the CPU to the first GPU (GPU1), which then forwards the appropriate load to the second GPU (GPU2). Both GPUs then receive texture data independently through the PCIe interface, and each render their individual frames (or frame slices). GPU2 then sends the contents of its frame buffer back to GPU1, which assembles the frame and sends it to the display. Transactions between GPUs are handled through an external SLI bridge, which offers much higher bandwidth and lower latency than simply using the PCIe interface.

With SFR, the driver determines load and assigns a slice of the frame to each GPU. Both GPUs then work simultaneously, until GPU2 forwards its frame slice to GPU1, which then sends the whole frame to the display. This is a relatively low-latency method which is great for fast-paced games and twitch FPSes (e.g. UT2K4, Counterstrike). The driver having to determine load for each frame does introduce a significant amount of overhead, however, which cuts down the theoretical maximum performance gain to 1.8x.

With AFR, both GPUs simply render alternating frames, which reduces overhead while increasing latency. As such, AFR is best suited for slow-paced games (e.g. Doom 3) where a slight lag between user input and video output is relatively unimportant.

Naturally, the fact that SLI relies on GPU1 for all display communication means that users looking to run more than two monitors on the same system will still have to invest in a third PCI-based solution (or PCIe 1X-based, once PCIe 1X video cards start popping up).

So what are the practical implications of SLI? Well, first of all, SLI requires two identical video cards from the nVidia 6XXX series to function, so using your old Radeon 9700 with that new GeForce 6800 is a no-no. SLI does offer interesting upgrading opportunities, however, as it is possible to buy, say, a 6600GT card now and add another one down the road to obtain performance apparently quite close to a single 6800GT.

Lenke til kommentar
Her er litt informasjon om hvordan SLi fungerer....  :yes:

Har du en link?

The connector simply acts like a huge jumper that switches between an 8X/8X setup, where each 16X slot gets eight lanes, and a 16/0 one, where the primary 16X slot gets all sixteen lanes and the secondary one is disabled.

Interessant! Det foreslo jeg i en tidligere tråd: Nederste post på denne siden. Men jeg fant så mye som talte for at det ikke stemte at jeg trakk meg. Kanskje jeg skulle stått på mitt. ;)

Så bestemte jeg meg for å spørre nVidia, og de sa at dette var hemmeligheter:

Thanks for you inquiry but technical information about MIO is not available in the public domain. Please contact public relations regarding this information.

Så jeg ser gjerne en link! Spesielt for å se hva slags dokumentasjon vedkommende har. :thumbup:

Edit: Jeg tror jeg har lest den artikkelen allerede. Men husker ikke hvor.

Lenke til kommentar
Er litt skeptisk til det med SLI........fin tanke og alt det der, men hvor stor er sjansen for at man skal finne et eksakt kort på markedet når man ønsker å oppgradere si om 1-2 år?

Jeg har aldri sett gamle grafikkkort til salgs.........de forsvinner jo over natten og erstattes av en eller annen ultra..xpt...injection xyz utgave.......

Tror dette bare er et salgstriks fra nvidia, for å vri kjøperene over til sine produkter.

Svært få kommer til å få glede av dette litt fram i tid.

:no:

DU har aldrig sett gammelt GPU til salgs nei ...

Men jeg har sett på komplett og andre, kort som Radeon 7000, MX440 osv ... til salgs. :!:

Du ser men ser ingienting ??

Lenke til kommentar
Erik261:

Jeg var inne på samme tanken som deg, men så har jeg overtalt meg selv til å vente med SLI, men vurderte sterkt dette:

ASUS A8N-SLI Deluxe

AMD Athlon 64 3200+

2 x ASUS V9999 Geforce 6800 GT 128 MB

Men blir nok bare til at jeg kjøper -> X800 og softmodder det.

Bare synd du ikke får brukt det ASUS 6800GT kortet da det er kun AGP!

Også har du linket til en Socket 754 CPU til et Socket 939 hovedkort.

:!: NooBs ja, altid på jakt etter det beste :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...