Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det hvis man skal ha ny pumpe til settet? Det er jo avdekket nå at pumpa faktisk kan ryke uten særlig forvarsel, noe min har gjort. Komplett visste ikke hvilken pumpe eller overganger som kan benyttes. Det var en litt tidligere i tråden som hadde satt på en Eheim pumpe så det er tydelig at det lar seg gjøre.

 

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Hvordan er det hvis man skal ha ny pumpe til settet? Det er jo avdekket nå at pumpa faktisk kan ryke uten særlig forvarsel, noe min har gjort. Komplett visste ikke hvilken pumpe eller overganger som kan benyttes. Det var en litt tidligere i tråden som hadde satt på en Eheim pumpe så det er tydelig at det lar seg gjøre.

 

Noen som har peiling?

 

Microplex har en kjempefin oversikt som viser hvilke overganger du må bruke ved bruk av de forskjellige merker. modelnr du finner kan søkes opp i søkefunksjonen på microplex.

Slangen i Big water er en 1/4 ID.

 

Gå inn i tabellen som er lagt med under, se på pumper og den eheim modellen du ønsker, så går du bort til rubrikken plastslange 1/4 id og finner modellnr på hvilke overganger du må ha.

 

Tabell

Endret av scarlett
Lenke til kommentar

Takk for svar scarlett, har sett på den oversikten, men det er mest tall for meg og gir lite betydning. Hva må til i tillegg for at f.eks en Eheim 1046 skal kunne gjøre jobben sin sammen med BigWater settet forøvrig?

 

Rimelig nybegynner med vannkjøling, men det skinner vel igjennom.

Lenke til kommentar
Takk for svar scarlett, har sett på den oversikten, men det er mest tall for meg og gir lite betydning. Hva må til i tillegg for at f.eks en Eheim 1046 skal kunne gjøre jobben sin sammen med BigWater settet forøvrig?

 

Rimelig nybegynner med vannkjøling, men det skinner vel igjennom.

Han som bytta pumpe fikk høyere temps tror jeg...

fordi den eheim pumpa han hadde kjører 300 l\h og BW pumpa kjører 120 l\h

og da blir vannet kortere tid inni radiatoren og blir ikke så kald, men samtidig blir den jo kortere inni cpu blokka....

Lenke til kommentar
Han som bytta pumpe fikk høyere temps tror jeg...

fordi den eheim pumpa han hadde kjører 300 l\h og BW pumpa kjører 120 l\h og da blir vannet kortere tid inni radiatoren og blir ikke så kald, men samtidig blir den jo kortere inni cpu blokka....

Her er det nok en kraftig logisk brist. Kraftigere pumpe vil gi bedre kjøling fordi vannet blir kortere i radiatoeren og kortere i CPU-blokka. Tenk deg om pumpa var ennå svakere .. f.eks 50 l/h eller 10l/h eller helt stillestående 0 l/h. Jo lavere tall jo dårligere kjøling. Poenget med pumpa er jo å få fraktet vannet så raskt som mulig fra CPU til radiator og tilbake igjen. Jo raskere jo bedre. Det samme gjelder vifter: jo raskere lufta passerer kjøleribba jo bedre blir kjølinga.

Lenke til kommentar

Pumpa i TT Bigwater utvikler 5W med varme.

 

Eheims pumper utvikler følgende mengde varme:

Eheim 1250: 28W

Eheim 1048: 10W

Eheim 1046: 5W

 

Uansett så er det ikke så veldig mye sammenlignet med det Bigwater-settet skal kjøle fra før: Ofte en overklokket CPU på rundt 100W + en overklokket GPU på rundt 100W.

 

Plasseringen av pumpa har ingen betydning, den samme mengde varme må jo ut en plass uansett.

Lenke til kommentar

Simen1, hw-forumets fysikk-gud ;), mener du at BW er et bra sett for pengene?

Hva får man viss man betaler fks 1500 kroner mer for vannkjøling? (Foruten bedre byggkvalitet og lavere temp(?))

Er det noe poeng i å ha temperaturen så veldig lav så lenge den er under faresonen? :hmm:

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
sikker på det? temp sensor er ikke vanlig i radeon9800pro kort..

den viser temperatur på GPU i ATItool og i everst da

 

Edit: ATItool viser GPU temperatur og tempchip temperatur mens everest viser tempchip temperatur og omgivelse elns

post-224-1110544810_thumb.jpg

Endret av Zed-smeltelim
Lenke til kommentar

Tusen takk for skryt! :thumbup:

 

Ja, jeg mener BW er mye for pengene, selv til orginal pris på rundt 800kr. Dyrere vannkjlling kan sikkert være en god del bedre, men jeg tror ikke det er mye å hente på å oppgradere fra BW. Jeg tviler sterkt på at du klarer å øke CPU-hastigheten med mer enn 50MHz (AMD), 100MHz (P4) eller GPU-hastigheten med mer enn 30MHz med bedre vannkjøling. Dermed vil jeg si at det ikke er verd pengene å bruke f.eks 1000kr mer på vannkjøling. (Om man er ekstrem og vil slå rekorder så bruker man ikke vannkjøling likevel)

 

For oss overklokkere er det et poeng med lavere temperatur ja. Jo lavere CPU-temperatur man har jo høyere kan CPU'en klokkes. Jeg kan bruke min gamle Duron 600 som eksempel: Den klarte 935MHz med vanlig luftkjøler (60°C CPU-temp), og 1008MHz med kraftig vannkjøling fra springen (9°C CPU-temp). Hvis jeg hadde hatt en wappo ville jeg sikket kunne klart 1100MHz (-40C CPU-temp), eller rundt 1300MHz med nitrogenkjøling (-130°C). Uten vifte på kjøleribba klarte den å kjøre stabilt på 80°C, men da måtte den også ned i 850MHz. Altså er det en sterk sammenheng mellom CPU-temperatur og max klokkehastighet.

Lenke til kommentar
men bruker du standard BW pumpe nå?

funker den bra nok?

 

Ja og ja. Har gpu-blokka etter cpu og radiatorene etter hverandre da jeg vil prioritere max kjøling av cpu. Gikk uansett ned 20+ grader på gpu og opp 35 mhz i forhold til originalkjøleren. Hvis jeg fyrer opp 2xPrime og overvåker idletempen på gpu stiger den kun 2 grader, og det er ubetydelig.

jeg har Sapphire 9800PRO og det har innebygd temperatur sensor 

Da tipper jeg at du har et relativt nytt 9800pro-kort som er utstyrt med R360-kjerne. Disse har temperatursensor. Dukket opp noen slike fra i fjor sommer.

Lenke til kommentar
For oss overklokkere er det et poeng med lavere temperatur ja. Jo lavere CPU-temperatur man har jo høyere kan CPU'en klokkes. Jeg kan bruke min gamle Duron 600 som eksempel: Den klarte 935MHz med vanlig luftkjøler (60°C CPU-temp), og 1008MHz med kraftig vannkjøling fra springen (9°C CPU-temp). Hvis jeg hadde hatt en wappo ville jeg sikket kunne klart 1100MHz (-40C CPU-temp), eller rundt 1300MHz med nitrogenkjøling (-130°C). Uten vifte på kjøleribba klarte den å kjøre stabilt på 80°C, men da måtte den også ned i 850MHz. Altså er det en sterk sammenheng mellom CPU-temperatur og max klokkehastighet.

Takk for informativt og utfyllende svar som alltid!

Nå skjønner jeg mye mer, trodde poenget bare var å holde utstyret under faresonen så var det det samme.

Big Water på vei! :w00t:

Lenke til kommentar
Han som bytta pumpe fikk høyere temps tror jeg...

Det spiller ingen rolle. Om CPU holder 15 eller 50 grader er ikke det store poenget. Det er stillheten + det å prøve noe nytt som er drivkraften her.

 

Fant igjen det innlegget til han som hadde bytta pumpe, han hadde visst kjøpt en overgang fra 12mm til 8mm og løst det på den måten. Vil det si at diameteren på slangene er 8mm? Fins det nipler/overganger som gjør samme nytten som lett lar seg bestille?

Lenke til kommentar
For oss overklokkere er det et poeng med lavere temperatur ja. Jo lavere CPU-temperatur man har jo høyere kan CPU'en klokkes. Jeg kan bruke min gamle Duron 600 som eksempel: Den klarte 935MHz med vanlig luftkjøler (60°C CPU-temp), og 1008MHz med kraftig vannkjøling fra springen (9°C CPU-temp). Hvis jeg hadde hatt en wappo ville jeg sikket kunne klart 1100MHz (-40C CPU-temp), eller rundt 1300MHz med nitrogenkjøling (-130°C). Uten vifte på kjøleribba klarte den å kjøre stabilt på 80°C, men da måtte den også ned i 850MHz. Altså er det en sterk sammenheng mellom CPU-temperatur og max klokkehastighet.

Takk for informativt og utfyllende svar som alltid!

Nå skjønner jeg mye mer, trodde poenget bare var å holde utstyret under faresonen så var det det samme.

Big Water på vei! :w00t:

Spørs jo litt hva som er målet, for sånne som meg, som ikke orker å overklokke lenger. Så er det jo ikke så viktig om CPU har 21 C som pc-probe prøver å si at den har, eller 45 grader. Temperaturen er mer en lav nok uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...