Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"

Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

• Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19

Anbefalte innlegg

Kong basse, jeg ville trodd at et sett pr komponent vill gi best ytelse... hvis du har plass til dette da!

Jeg tror ikke det er så veldig mye å hente på å ha to sett med mindre du har ekstremt varmeproduserende både CPU og GPU. (f.eks blodklokket prescott + blodklokket GF6800U). Temperaturene vil sikkert bare reduseres med noen få grader på normalt utstyr (f.eks A64 3000+ og GF6600GT) og en så liten temperatursenkning gir neppe mulighet for mer enn 1% ekstra ytelse. Det blir altså en ekstremt dyr % med ytelse. Så med tanke på ytelse for pengene så ville jeg hatt ett stk TT Bigwater-sett til å kjøle begge deler med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kong basse, jeg ville trodd at et sett pr komponent vill gi best ytelse... hvis du har plass til dette da!

Jeg tror ikke det er så veldig mye å hente på å ha to sett med mindre du har ekstremt varmeproduserende både CPU og GPU. (f.eks blodklokket prescott + blodklokket GF6800U). Temperaturene vil sikkert bare reduseres med noen få grader på normalt utstyr (f.eks A64 3000+ og GF6600GT) og en så liten temperatursenkning gir neppe mulighet for mer enn 1% ekstra ytelse. Det blir altså en ekstremt dyr % med ytelse. Så med tanke på ytelse for pengene så ville jeg hatt ett stk TT Bigwater-sett til å kjøle begge deler med.

Takker for innspill.

Jeg har allerede to sett, så på en måte blir det ingen pris forskjell. Jeg får plass til begge radiatorene (en under diskettstasjonen og en bak på kabinettet) men jeg har problemer med å få plass til mer enn en pumpe. Så det er godt mulig jeg holder meg til én pumpe...

Jeg har forresten A64 3200, og ett 6600GT.

Lenke til kommentar

Kong Basse: Kostnaden vil fortsatt være der selv om du har kjøpt begge settene allerede. Alternativet kan jo være å bruke det andre i en annen PC eller selge det. Om du velger å beholde det så har du fortsatt betalt for det.

Men men.. Jeg antar du har bestemt deg for hvordan du vil løse det allerede. Når det gjelder plassering av de to radiatorene så vil jeg anbefale å sette begge radiatorene utenfor kabinettet.

Grunnen er enkel.

• Hvis man plasserer en radiator ved innsuget i PC'n så vil for det første luftmotstanden i kabinettet senke luftgjennomstrømningen og dermed senke effektiviteten til radiatoren. For det andre så vil varmen som radiatoren avgir ikke gå ut i friluft, men fordeles i kabinettet. Du kan dermed forvente høyere temperaturer i kabinettet, på brikkesett, skjermkortet, ram, og harddisker enn om du tok inn frisk luft i kabinettet uten noen form for oppvarming av lufta via radiatoren.
  • Hvis du plasserer radiatoren ved luftutsuget så vil lufta som passerer radiatoren være oppvarmet av alt inni kabinettet. Harddisker, ram, brikkesett osv utvikler varme, varme som gir oppvarmet luft og dermed dårligere kjøling av vannet i radiatoren.

Verst tenkelige plassering er dermed ved luftinntak og luftuttak og koblet sammen så det varme vannet først avkjøles i den radiatoren som står ved lufteuttaket og pøser ut varme i kabinettet, varme som går rett inn igjen i vannet i den andre radiatoren, den som står ved lufteuttaket. Så det avkjølte vannet oppvarmes kraftig i radiator nummer 2.

Det mest effektive er når begge radiatorene står utenfor kabinettet og både drar inn helt frisk luft og pøser ut oppvarmet luft ut i friluft. På den måten blir hverken kjølevannet særlig varmt og heller ikke lufta inni kabinettet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kong Basse: Kostnaden vil fortsatt være der selv om du har kjøpt begge settene allerede. Alternativet kan jo være å bruke det andre i en annen PC eller selge det. Om du velger å beholde det så har du fortsatt betalt for det.

Men men.. Jeg antar du har bestemt deg for hvordan du vil løse det allerede. Når det gjelder plassering av de to radiatorene så vil jeg anbefale å sette begge radiatorene utenfor kabinettet.

Grunnen er enkel.

• Hvis man plasserer en radiator ved innsuget i PC'n så vil for det første luftmotstanden i kabinettet senke luftgjennomstrømningen og dermed senke effektiviteten til radiatoren. For det andre så vil varmen som radiatoren avgir ikke gå ut i friluft, men fordeles i kabinettet. Du kan dermed forvente høyere temperaturer i kabinettet, på brikkesett, skjermkortet, ram, og harddisker enn om du tok inn frisk luft i kabinettet uten noen form for oppvarming av lufta via radiatoren.
  • Hvis du plasserer radiatoren ved luftutsuget så vil lufta som passerer radiatoren være oppvarmet av alt inni kabinettet. Harddisker, ram, brikkesett osv utvikler varme, varme som gir oppvarmet luft og dermed dårligere kjøling av vannet i radiatoren.

Verst tenkelige plassering er dermed ved luftinntak og luftuttak og koblet sammen så det varme vannet først avkjøles i den radiatoren som står ved lufteuttaket og pøser ut varme i kabinettet, varme som går rett inn igjen i vannet i den andre radiatoren, den som står ved lufteuttaket. Så det avkjølte vannet oppvarmes kraftig i radiator nummer 2.

Det mest effektive er når begge radiatorene står utenfor kabinettet og både drar inn helt frisk luft og pøser ut oppvarmet luft ut i friluft. På den måten blir hverken kjølevannet særlig varmt og heller ikke lufta inni kabinettet.

akkurat det simen prøver å forklare der med varm kabinett luft osv fikk jeg merke nor jeg monterte mitt sett.

jeg monterte radiatoren oppe bak i mitt cheftec dragon medium tower i en 80 slot.

å satt vifta til å blåse ut bak

den vil ta blåse ut kabientt luft gjennom raddis å ut i rommet.

da fikk jeg en god del høyere cpu grader en hva jeg var ute etter pga radiator blei kjølt ned av varm kabinet luft.

prøvde også å gjøre det motsatt la radiator suge utenifra gjennom raddis å blåse inn i kabinett. men da fikk jeg høy kabinett temp over 30 grader.

da ble min løsning å montere radiator ekstern slik at verken varm eller kald luft skukke påvirke min kabinett temp\ cpu temp.

bilder kan dere se på home.no/leirdal

Lenke til kommentar
men det er mye mer praktisk med tanke på flytting å montere den innvendig.

Ytelse vs. mobilitet er et kjent dilemma i dataverden. Det finnes vel ikke noe fasitsvar på hva som er best så da får jeg si smaken er som baken.

Jeg forstår godt poenget ditt sim1 med at det er dumt å flytte varm luft inn i kabinettet, for så å blåse det utigjen gjennom en radiator, men husk at hvis du har luftkjøling flytter du også varm luft fra cpu/gpu ut i kabinettet. Hoved grunnen til at jeg har vannkjøling er å få det stille. -Det er forresten lite inne i et vannkjølt kabinett som avgir varme (kun nordbrikke egentlig)...

Mest sansynlig blir det to sett, hvor den innblåsende radiatoren er koblet til gpu, mens cpu varmen går rett ut. -Det kommer i mitt tilfelle ikke til å være radiatorer hengende rundt i stuen, hvis jeg skal ha de må de være inne i kabinettet (ellers kommer jeg i kritisk WA Faktor :D )

Lenke til kommentar

Klart, radiator utenfor kabinett gir nok bedre kjøling, men det eneste er når pcen skal på frakt, under LAN og slikt.. Blir ikke stress da? Eller får dere det til å gå smertefritt på en eller annen nåte?

Jeg får da TT radiator + en annen dobbel radiator :ermm:

Lenke til kommentar

Ang. raddismontering:

Jeg kommer til å sage hull i bunnen av mitt kabinett og la min raddis suge luft inn underfra. Kabinettet er montert ca. 20 cm over bakken, så luftstrøm blir ikke noe problem. Da jeg satser på å vannkjøle mer eller mindre alt i maskinen (CPU, GPU og HDD (for støys skyld)), og ikke har behov for aktiv kjøling av andre komponenter i maskinen er det en grei plassering slik jeg ser det. Da jeg også flytter maskinen en del vil jeg ikke ha raddisen utenpå kabinettet.

Mulig jeg kanskje lager en slags fanduct for å lede den varme luften fra raddisen videre rett ut gjennom PCI-sporene uten å blande seg for mye med kabinettluften. :hmm:

Jeg har kjøpt BW for støyen sin skyld. Per i dag kjører jeg en relativt lydløs løsning, med VGA Silencer på GPU og en stille 80mm på en SP-94 på CPU. Dette gir dog litt for høye temperaturer (HK begynner å pipe hvis romtemp går over 25 grader under spilling), så jeg tenkte jeg kunne ta to fluer i en smekk. At det ser seksi ut er også bare en fordel. ;)

Lenke til kommentar

Har akkurat merket av hvor jeg skal lage hull i mitt kanam ht200-s kabinett, så nå blir det vannkjølt htpc!!!

P4 3.0 skal få kjørt seg litt. Minnet mitt (crucial ballistix) gjør at jeg sliter med å komme over 220mhz fsb, slik at jeg stopper nok rundt 3.3ghz uansett (det klares lett med luftkjøling også) men jeg regner med at tempen synker betraktelig. Forhåpentligvis blir strømforsyningen (FSP350) å roe seg ned littegranne også.

Da blir neste punkt å få en VGA blokk til mitt POV 6600GT (som bråker mest i maskinen).

Da blir det bra!

Hvis noen lurer på hvordan jeg får plass til raddis i kanam ht200 så er svaret at jeg røsker ut stativet for optiske enheter og plasserer de i NAD dvd spilleren min :cool: (usb 2.0 eller firewire)

DrE

btw, minnet skal selvfølgelig skiftes ut! Jeg har 1Gig pc3200 crucial ballistix som skal ut. Inn med Corsair Twinx512 pc4000 som jeg har liggende på jobb. da blir det andre boller.

Endret av DrErling
Lenke til kommentar
Noen som har montert dette settet i et "Stacker"? (jada, det er NOK av plass, men hvilket sted er det "optimale"?)

Mvh Audun Hagen

Jeg tok ut 120mm-vifta i bakkant og satte den der, i den ramma som er der er det akkurat nok plass om du bøyer ned toppen av radiatoren. Men måtte drille to nye hull for å få festet den.

AtW

Lenke til kommentar
Ok, hvor vanskelig skulle det være å montere den i bunnen tror du? det burde jo være kaldere der enn der du sa. Eller?

Sprøs litt hvordan du vil ha den i bunnen, du kan jo trekke luft oppigjennom gitteret på "gulvet", eller så er det muligens plass der den andre PSUen skal sitte. Personlig blåser jeg luft ut, ta jeg har en kald CPU, og 3 vifter i front, og dermed behov for å få litt luft utover i bakkant.

AtW

Lenke til kommentar

DrErling:

Har akkurat montert 2 Big Water sett i min HTPC:

Chieftec desktop kabinett,

Athlon XP-M 2400@2400

ATI 9500@9700

Temp: 35 idle , 41C når jeg spiller HL2

Skal legge ved bilde når jeg har montert GPU kjøleren som er i posten.

Kabinettet anbefales til de som er ute etter et rimelig HTPC kabinett,

det tar ATX hovedkort og har veldig stille strømforsyning,

koster 600,- på PSdata.

lqpl

post-224-1110109639_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...