Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg og en kamerat fikk feilfrie sett. Har ennå ikke opplevd noen problemer. Hvorfor skriver dere ikke inn erfaringer i prisguiden så vi kan få et inntrykk av hvor mange som har fått dårlige prodkter?

Har du link til hvor i prisguiden man finner settet?

Lenke til kommentar
ser ut som et spennings problem, det skal mindre størm til å holde en vifte igang enn å starte den...

men siden du har lagt på en ny er det like greit

null problemer her :thumbup:

ja, det var det jeg også tenkte.. har i det siste oppdaget at psuen min er for liten, eller at noe er gale med den (har fått beskjed om at strømpluggen til skjermkortet ikke var plugget i, selv om den var det o.l), men siden det skjedde kun med den ene viften var dette rart syntes jeg..

derfor koblet jeg ut alt annet enn den viften og startet maskinen, og viften gikk like tregt.. den gik også like tregt med en annen strømforsyning...

det var da jeg fant ut at jeg skulle gi opp den viften der :)

Lenke til kommentar

er det ikke en jumper også vifta der man kan velge mellom rask å treg hastighet.

vis man kjører vifta rett på psu eller HK mener jeg.

 

jeg gidder ikke bruke den Tt vifte styringen .

har hatt 2 slike før å di blir alti ødelagte den knappen detter av osv.

 

jeg kjører min vifte på sunbeam rheobus

Lenke til kommentar

Det står at vifta skal bråke 21db(A) på fullt.

den må jo bråke mYe mer enn det?

 

 

edti : jeg kjente akkurat på kobberet på vannblokka (mens pcen sto på)

og kjente at kobberet var skikkelig kaldt! til og med kaldere enn hddene mine som for øyeblikket ligger på 22c.

har jeg satt på kjølepasta feil eller er det sånn med dere andre også?

Endret av DarkStarr
Lenke til kommentar
Det står at pumpa skal bråke 21db(A) på fullt.

den må jo bråke mYe mer enn det?

 

 

edti : jeg kjente akkurat på kobberet på vannblokka (mens pcen sto på)

og kjente at kobberet var skikkelig kaldt! til og med kaldere enn hddene mine som for øyeblikket ligger på 22c.

har jeg satt på kjølepasta feil eller er det sånn med dere andre også?

Er det ikke slik at lyden dobles hver tredje desibel eller noe? Det er bare noe jeg har hørt så jeg er nysjerrig. (dvs. 21db er dobbelt så høyt som 18db?)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at lyden dobles hver tredje desibel eller noe? Det er bare noe jeg har hørt så jeg er nysjerrig. (dvs. 21db er dobbelt så høyt som 18db?)

 

Mvh Audun Hagen

Stemmer nok ikke det.

Da skulle jeg vært ganske døv etter en halvtime med marshall-stacken min. :p

Noen ide om hvordan dette virker da? Det hadde vært fint å få et lite perspektiv ;)

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at lyden dobles hver tredje desibel eller noe? Det er bare noe jeg har hørt så jeg er nysjerrig. (dvs. 21db er dobbelt så høyt som 18db?)

 

Mvh Audun Hagen

Stemmer nok ikke det.

Da skulle jeg vært ganske døv etter en halvtime med marshall-stacken min. :p

Noen ide om hvordan dette virker da? Det hadde vært fint å få et lite perspektiv ;)

Ett dobling av lydeffekttilsvarer en økning på 3 db, fordi lydeffektnivået er gitt ved:

 

10 * log (lydeffekt/referanseverdi), der refereanse verdien er ett fast tall. Om du dobler lydeffekten, så blir det det samme som å legge til 10*log2 db = ca 3 db (tilsvarende 10*log5 for en femdobling). Så ja, dobbelt så mye lydeffekt (feks to vifter istedet for en) gir en økning på 3 db.

 

Når det er sagt, så har hørselen vår en enorm spennvidde når det gjelder hva slags lydtrykknivåer vi hører. Det er derfor vi bruker db-skalaen. Så en økning på 3 db vil ikke oppfattes som en subjektiv dobling av mennesker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke så mye på de dB-målingene. De må være gjort på forskjellig måte.

 

F.eks Vifta kan jo reguleres i turtall og da nytter det ikke med bare ett dB-tall. Det står heller ikke noe om hvor langt unna vifta det er målt eller om det er spesifikasjonen på vifta i seg selv eller om det er støynivået ved kombinasjonen vifte + radiator. For radiatoren lager jo mye vindstøy i seg selv. (Luft som suser gjennom bladene i radiatoren) Støy måles normalt på 1 eller 2kHz, mens frekvensen på den mest markante støyen er ikke nødvendigvis på akkurat disse frekvensene. Derfor skulle vi hatt et helt diagram med målinger fra f.eks 100Hz opp til 10kHz. (Det området vi hører best).

 

Det samme gjelder pumpa.

 

Plasseringen av både pumpa og vifta har mye å si for hvordan lyden forplanter seg rundt disse tingene og dermed for lydbildet som brukeren oppfatter. Siden det er så mange faktorer så tror jeg det blir svært vanskelig å få en skikkelig støymåling.

------------------------------

Så derfor får jeg heller komme med min subjektive erfaring av lydnivået. Jeg har pumpa inni kabinettet, limt med dobbeltsidig tape på det lyddempende materialet i bunnen av kabinettet. Pumpa er umulig å høre selv med kabinettet åptent siden vifta bråker mer. PSU-vifta har jeg stoppet for å høre etter. Jeg har ingen andre vifter i PC'en enn PSU-vifta og radiatorvifta. Radiatorvifta bråker lite men hørbart på laveste hastighet. Dvs. selve vifta lager nok bare en brøkdel av støyen, det er luftstrømmen gjennom radiatoren som lager mesteparten av lyden. Det er et tydelig vindsus selv når jeg har stoppet PSU-vifta.

Lenke til kommentar
Noen ide om hvordan dette virker da? Det hadde vært fint å få et lite perspektiv ;)

Ser Simen1 er inne så da kommer det vel et snarlig svar :cool:

Takk takk ;) Jeg drev å svarte på en annen post. Jeg kunne sikkert skrevet noe men synes AtW har forklart det bra nok i sin post.

Lenke til kommentar
F.eks Vifta kan jo reguleres i turtall og da nytter det ikke med bare ett dB-tall. Det står heller ikke noe om hvor langt unna vifta det er målt eller om det er spesifikasjonen på vifta i seg selv eller om det er støynivået ved kombinasjonen vifte + radiator. For radiatoren lager jo mye vindstøy i seg selv. (Luft som suser gjennom bladene i radiatoren) Støy måles normalt på 1 eller 2kHz, mens frekvensen på den mest markante støyen er ikke nødvendigvis på akkurat disse frekvensene. Derfor skulle vi hatt et helt diagram med målinger fra f.eks 100Hz opp til 10kHz. (Det området vi hører best).

Ett diagram skulle jo strengt tatt ikke være nødvendig om støyen er målt over hele frekvensspekteret, det er jo nettopp det db(A)-skalaen er lagd for, å gi ett bilde av det subjektive samlede lydtrykksnivå. (riktinok er den relativt upresis når lydene høye, men det er de jo ikke i dette tilfelle). Men de andre poengene er viktig å tenke på, avstand og med og uten luftstøy er jo faktorer som har veldig mye å si.

 

AtW

Lenke til kommentar
jeg kjente akkurat på kobberet på vannblokka (mens pcen sto på)

og kjente at kobberet var skikkelig kaldt! til og med kaldere enn hddene mine som for øyeblikket ligger på 22c.

har jeg satt på kjølepasta feil eller er det sånn med dere andre også

Ingen som har svar?

lurer litt...

lurer på om jeg satt på AS5 feil eller noe sånt...

Lenke til kommentar
jeg kjente akkurat på kobberet på vannblokka (mens pcen sto på)

og kjente at kobberet var skikkelig kaldt! til og med kaldere enn hddene mine som for øyeblikket ligger på 22c.

har jeg satt på kjølepasta feil eller er det sånn med dere andre også

Ingen som har svar?

lurer litt...

lurer på om jeg satt på AS5 feil eller noe sånt...

den er romtemp hos meg....

ikke noe galt med det ;) har ikke opplevd noen problemer enda... temp på cpu er på 35 så ta det med ro...

 

det6 er verre med skjermkortet mitt :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...