Gå til innhold

"Den store TT BigWater threaden"


Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?  

363 stemmer

  1. 1. Har din TT BigWater alltid fungert perfekt?

    • Ja, det fungerer glimrende og er i bruk!
      190
    • Ja, men jeg har sluttet å bruke det (f.eks i frykt for at det skal bli ødelagt)
      37
    • Nei, har hatt problemer med pumpa
      58
    • Nei, har hatt problemer med lekkasjer
      59
    • Nei, har hatt andre problemer med det
      19


Anbefalte innlegg

jeg må innrømme at jeg syns settet rett og slett sugde,

jeg sitter i dette øyeblikk med en 35 grader varm CPU,

og maskina bråker nesten like mye som før (og jeg har tatt ut 3 vifter) :thumbdown: .

 

jeg ser at blokka er langt fra jevn og glatt under, tror dere det hjelper å planslipe den? :)

????

 

 

Det er ihvertfall ikke Bigwater settet som gjør at pc'en din bråker.

35 grader er heller ikke varmt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med boxed kjøleren pleide den å ligge på max 32 grader idle,

hadde riktignok GOD luftgjennomstrømning men allikevel.

 

selve støyen er ikke noe problem for meg, nå har jeg riktignok radiatoren uttafor kabinettet så det er nok noe av grunnen.

 

jeg vil også legge til at kjølinga på skjermkortet mitt er genial, den lager ikke lyd og den kjøler bra,

hardiskene er 2x segate barracuda pluss lydemping så, nei de lager ikke lyd de heller.

 

jeg har alltid sørget for å ha lave temperaturer på CPU så 35 grader er MYE for meg, men jeg spørr igjen, er det noen som vet om det hjelper å planslipe vannblokka? :)

Lenke til kommentar

Har du rett mengde kjølepasta så kommer du ikke til å få noen effekt ut av plansliping.

 

Hvilken kjølepasta har du brukt? Hvis du har brukt den som følger med, prøv å la pc'en stå ubrukt i 3-> dager, da sank temperaturen MYE hos meg. Fra rundt 28-20 grader idle.

 

For å finne ut hva som støyer stopper du jo bare en og en vifte med hånda. Da finner du raskt ut hva støy-kilden er.

 

Hvilken rom-temp har du? Hva er system-temp'en din?

Lenke til kommentar

kaffe : du har bedre tempz en meg , ikke vær ufornøyd med den temp'en det er ikke mange andre vannkjølninger til under 2000kr som klarer så veldig mye bedre , men du kommer nok til og få problemer med blokka eller pompa snart :p

 

hehe , jeg har silikonert begge niplene så de ikke skal lekke.

 

men pompa mi har ikke gått i stykker enda :p

 

venter bare på det , så kjøper jeg et costume sett :thumbup:

Lenke til kommentar
Har du rett mengde kjølepasta så kommer du ikke til å få noen effekt ut av plansliping.

 

Hvilken kjølepasta har du brukt? Hvis du har brukt den som følger med, prøv å la pc'en stå ubrukt i 3-> dager, da sank temperaturen MYE hos meg. Fra rundt 28-20 grader idle.

 

For å finne ut hva som støyer stopper du jo bare en og en vifte med hånda. Da finner du raskt ut hva støy-kilden er.

 

Hvilken rom-temp har du? Hva er system-temp'en din?

okey, har akkurat nok artic silver 5 til å dette kjernen med en tynt tynt lag,

støykilden er rett og slett vifta på radiatoren for det er det eneste som lager lyd, men den står foreløbig utenfor kabinettet også da så det blir null isolering.

romtemp er ca 20-25 grader.

maskinen har riktig stått på i snart to døgn da :)

Lenke til kommentar
jeg ser at blokka er langt fra jevn og glatt under, tror dere det hjelper å planslipe den? :)

Mange tror nok det uten å vite helt hvordan konsekvensene blir for utflytingen av kjølepastaen (fluidmekanikk) og dermed for de termiske egenskapene til overgangen mellom CPU og vannblokka.

 

Vitenskapelige tester viser faktisk at det lønner seg ha litt spor i blokka. Sporene bør være langsgående og ca like dype hele veien. Tenk deg at du ser et bølgeblikk-mønster i mikroskopet. Da vil den overflødige kjølepastaen strømme relativt lett bort fra kontaktområdet når du presser blokka mot CPU'en. Optimal størrelse på rillene er avhengig av trykket (N), kontaktarealet (A) og viskositeten til kjølepastaen (V). Jo større A, jo større bør rillene være. Jo mindre N og V jo større bør rillene være. Hvis det ikke er riller så vil det bli liggende et lag med kjølepasta i mellom kjøleblokka og CPU. Dette hindrer varmeoverføring mer enn om det er en bølgeform som gjør at kobberet kommer i direkte kontakt enkelte plasser. (på toppene av bølgene i bølgeblikkmønsteret).

 

Konklusjonen må være at rillene bør være der. Plansliping er ikke så bra som det ofte hypes opp til. Huffda, når blir jeg vel nesdkrevet av hellig overbeviste overklokkere.. Snakk om bensin på planslipe-bålet ;)

Lenke til kommentar
Høres meget riktig ut det der, Simen1. Men hva med planslipt blokk og ingen kjølepasta da?

Men så ser jo en planslipt bunn ganske mye penere ut enn en med riller da :love:

Ja, det kommer an på hva man foretrekker mest av estetikk og ytelse. Det å ha en planslipt blokk uten kjølepasta er neppe lurt. Grunnen er at det er umulig å planslipe noe 100% flatt. Selv om det ser flatt og blankt ut så kan det være svake bølgedaler og høyder. For å illustrere dette så kan jeg trekke frem et eksemple fra kjøkkenskapet. Tenk deg at du ser i mikroskopet slik at alle forskjeller blir sterkt overdrevet. Ta frem to flatbrød fra pakken "mors hjemmelage flatbrød". De ser relativt flate ut ikke sant? Kun ujevnheter i overflaten på under en millimeter. Så kan du legge de inntil hverandre. Digre hulerom i mellom ikke sant? Det er flere mm eller kanskje cm i mellom flatbrødene enkelte plasser. Det samme skjer når du legger to blanke metallflater mot hverandre. Kjølepasta leder varme dårligere (ca 10x) enn kobber så det lønner seg å bruke lite. Men luft leder varme ennå ekstremt mye dårligere (ca 10.000x) enn kobber. Poenget er at kjølepasta er ekstremt mye bedre enn luft.

 

Egentlig bør man ta hensyn til noen andre småting. Det er at to blanke metallflater som er pusset med f.eks 1000 MESH-papir vil se ut som små fjellkjeder og daler i mikroskopet. Elektroplolerte flater ser litt mer ut som ujevne kontinentalplater med grøfter i mellom. Når to flater møtes så vil noen topper møtes mens det meste av overflaten ikke vil ha noen direkte kontakt. Hvis toppene er relativt høye så føyer de få toppene som møtes seg mot hverandre nesten som plastelina. Hvis flatene er mye flatere så trenger man mye større press for at de flate høydedragene skal flyte sammen. Det er mer effektivt med mange spredte konktaktpunkter med lite kontaktareal enn ett eller to-tre høydedrag med stort kontaktareal som møtes.

 

Phu.. Dette ble jammen vitenskapelig. Jeg leste en doktorgrads-avhandling på området kjøling av lasere via direkte varmeledning for noen år siden. Det var i forbindelse med min egen hovedoppgave om elektrisk ledningsevne i kontaktpunkter. (Elektrisk ledende materialer som klemmes sammen for å få kontakt så samme måte som varmeledende materialer klemmes sammen her for å få termisk kontakt.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Går alt lett istykker med dettte settet eller?

begynner og bli litt redd for å få lekk inni pcen som jeg brukte komf. penga på liksom :(

Men vis man har lekk i etter eller annet og man ikke har gjort no feil, da får man vel garanti?

Endret av DarkStarr
Lenke til kommentar
Går alt lett istykker med dettte settet eller?

begynner og bli litt redd for å få lekk inni pcen som jeg brukte komf. penga på liksom :(

Men vis man har lekk i etter eller annet og man ikke har gjort no feil, da får man vel garanti?

Hvis det lekker er det fordi du ikke har skrudd igjen godt nok! Ellers må det jo etse hull i boksene...

Lenke til kommentar

mht plansliping så kommer man nok ikke helt utenom det enda. Det er veldig mange chipset og prosessorer som ikke er særlig flate, men derimot har et søkk i midten.

 

Når man skal være såpass "ekstrem" at man skal begynne med plansliping så kan det være veldig lurt å være oppmerksom på akkurat det som Simen1 skriver. Det er små detaljer som avgjør om du skal klare gevinst av arbeidet.

 

Jeg har egentlig veldig lenge lurt på hvorfor i allverden overklokkere gidder å polere kjøleblokkene sine, og med det Simen1 forklarer så høres det hvertfall enda mindre virkningsfult ut å polere. Spesielt med tanke på at noen faktisk bruker forskjellige stoffer til polering som jo helt åpenbart vil legge igjen forurensning på kjøleflata, og dermed virke mot til hensikt (altså isolere i stedet).

 

Det kan også være greit å vite at det er forskjell på kjølepastaene, og at de passer til forskjellige ting. Shin-Etsu er et eksempel på kjølepasta som passer bedre til ujevne flater, mens artic silver 5 har mindre partikler og dermed passer bedre til jevnere flater.

 

Når jeg forsatt har tro på plansliping så gjelder det området 200-800 i finhetsgrad. Det er veldig lite å vinne på finhetsgradene fra 800 og oppover til 1200 (som jeg har prøvd). Det er de store søkkene som er vits i å gjøre noe med. Og det er viktig at påføring av kjølepastaen blir gjort på riktig måte.

 

Mon tro om det har noe for seg å først planslipe cpu og kjøleblokk til akseptert nivå (f.eks 800 eller 1000) på normal måte (kaos) for så å lage langsgående "riper" med ett hakk lavere finhetsnivå i samme retning på både cpu og kjøleblokk? Altså et mønster i både cpu og blokk som passer hverandre.

 

DrE

Lenke til kommentar
Går alt lett  istykker med dettte settet eller?

begynner og bli litt redd for å få lekk inni pcen som jeg brukte komf. penga på liksom :(

Men vis man har lekk i etter eller annet og man ikke har gjort no feil, da får man vel garanti?

Hvis det lekker er det fordi du ikke har skrudd igjen godt nok! Ellers må det jo etse hull i boksene...

eller du har skrudd nipplene for hardt så det har gått sprekk ved gjengene slik jeg gjorde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...